Kastlineficka av en Tyvekkarta

Jag har gjort en kastlineficka av en Tyvekkarta.

För att inte få några synliga hål efter nålen har jag använt de tunnaste symaskinsnålar jag fick tag i (60 nålar) och transparant sytråd för att tråden där jag sytt inte ska synas.

Baksidan förstyvad invändigt med en tunn gummiduk. 2 invändiga kanaler med gummikord för att kunna finjustera storleken (diametern).
Överkanten förstyvad med 6 lager Tyvekkarta. Öljetter i botten för att ev vatten ska rinna ur.

Passar även till Hansalinan.

Band med spolknappar för fastsättning av fickan på ryggsäcken.
Kardborrband där jag kan sätta min namnskylt (broderad på en kartbit) eller sätta fast en kartbit utan text om jag vill vara anonym.

tyvek_pase1.jpg


tyvek_pase2.jpg



Per Brune
 
Var?

Snyggt jobbat Per.

Antar att du inte slaktat en av dina egna kartor som du använder utan fått tag på spillbitar.

Är det något som vanliga hemmapulare kan få tag i?

Också intrssant att få reda på om det är risk för att materialet spricker i anslutning till sömmar och om limning kan motverka detta.

Thure
 
Re: Var?

thureb; sa:
Snyggt jobbat Per.

Antar att du inte slaktat en av dina egna kartor som du använder utan fått tag på spillbitar.

Är det något som vanliga hemmapulare kan få tag i?

Också intrssant att få reda på om det är risk för att materialet spricker i anslutning till sömmar och om limning kan motverka detta.

Thure


Jag fick en spillbit och för att den biten skulle passa så att jag skulle få norr uppåt, var jag tvungen att göra skarvar. Men eftersom jag använt transparant tråd och tunn nål syns skarvarna inte, om man inte tittar noga. Jag har för första gången sytt utan att göra några vikningar av kanterna, för jag upplever sannolikheten för ”uppfransning” som obefintlig. Jag tror inte att materialet (Tyvek) kommer att gå sönder, däremot kanske det finns risk för att någon av sömmarna går upp, för den transparant sytråden jag använt (Sonal MEZ AG) är hal som en fiskelina. Det är inte säkert att trådlåsningen vid start och stopp håller.

Dom vita kanterna (marginalerna på kartan) använde jag till kanalerna för gummikorden på insidan. Där gummikorden kommer ut satte jag öljetter i mässing. På ena sidan av gummikorden är det en vanlig överhandsknop, på andra sidan har jag satt ett snörlås (+ en överhandsknop som stopp, se den nya bilden nedan) för att kunna justera hur hårt kastlinan ska sitta i kastlinefickan.

Jag ser inte priset på materialet som något oöverkomligt, även om jag fick min bit gratis. En SSSK karta i format 90 x 130 cm kostar numera 200 eller 275 SEK beroende på var man köper den, och en sådan karta räcker nog till 8-10 st kastlinefickor av min design. Ska man däremot värdesätta sin egen tid till annat än 0, blir det inte billigt.


tyvek_pase3.jpg


Per
 
Lindmark; sa:
Otroligt kul idé. Och snyggt gjort. Nu väntar vi bara på isen.

Häls/Jan

Ja var är kylan ?. I torsdags går var det den varmaste novemberdagen i Västerås, sedan man började mäta temperaturen 1849.

För 2 säsonger sedan åkte jag 31 km den 25 oktober. ;)

/ Per Brune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.