Vintersko MTB

Jag är trött på att frysa fötterna av mig på vinterns cykelturer och skall därför köpa ett par cykelskor modell vinter. Jag har hittat två intressanta alternativ. LAKE MXZ300 och Gaerne Eskimo. Finns det någon som har erfarenhet av någon av dessa och vågar sig på en liten recension?

Mvh/ Per
 
Inte testat dessa men...

...hittils har jag inte hört talas om en SPD-vintersko värt epitetet (svensk) vinter-sko. Möjligtvis värt epitetet svensk höst/vår-sko (= sydeoropeisk vinter-sko...)

Skosulan brukar vara på tok för tunn (= dålig isolering mot den kalla SPD-pedalen), tåboxen alldeles för liten och skostorleken (som vanligt) ett skämt. Dessutom brukar "vinter"-skornas isoleringen lämna en hel del övrigt att önska.

Om du köper en "vinter"-sko, så var beredd på en extra ullfiltsula, 1-2 skoöverdrag, samt ev. en elektrisk värmesula. Om du inte har för stora fötter, så köp skor så att du dessutom får plats med en raggsocka eller dyligt.

Det finns en del cyklister som vintertid helt enkelt byter ut SPD-systemet mot traditionella clips-pedaler. För clipspedaler har ju plats för varma vinterkängor.

/Niklas
 
Jag kör med Shimanos SPD vinterskor och fryser inte även om det är många minusgrader. Jag har dock kompletterat med bra sulor, ullstrumpor samt tjocka neopren skoöverdrag. Har kört med denna lösning förra vintern tor jobbet.
Viktigt att prova ut skorna ordentligt, så dom inte blir för små.

/Arne
 
Hotronic makes it hot!

Jag kör barfota med mina vanliga sommar racerskor ner till några plusgrader tack vare värmesulor. Nu ska jag kompleterra dessa med skoöverdrag som tidigare nämts. Då kommer det förmodligen gå att köra barfota även på vintern när minusgraderna smyger fram.

Så varför köpa vinterskor när man kan bibehålla den perfekta passformen som ett par sommarskor ger?

Värmesulorna använder jag sedan till löpnig skidor skridskor osv, dvs enkelt och ekonomiskt om man är intresserad av många idrotter.Finns ex att köpa på cyclecomponents.com


Mikael
 
Hotronic = svindyrt!

elvis1; sa:
Värmesulorna använder jag sedan till löpnig skidor skridskor osv, dvs enkelt och ekonomiskt om man är intresserad av många idrotter.Finns ex att köpa på cyclecomponents.com

Visst är det skönt med elvärmesulor, men att kalla de svindyra Hotronicsulorna ekonomiska stämmer inte.

Jag byggde mina elvärmesulor själv och de kostade mig då 45:-, eftersom jag redan hade batteri + laddare.
Jämför det med de 1400-1800:- som Hotronic-sulorna kostar hos cyclecomponents.com

Att bygga sina egna värmesulor är inte bara billigt, det är verkligen enkelt och kräver inte någon 'elingenjörsexamen' eller likn.

Hur man gör har beskrivits flera ggr, både här på Utsidan
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23335
och
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=166413
och i andra forum, tex Happy (med bilder!)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/11793
Sula1.jpg



Den som vill slippa att 'tråckla' med värmetråd kan prova med handtagsvärmare istället.
Hur man gör då står beskrivet bla här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/125168
(scrolla ned några inlägg så kommer både beräkningsexempel, byggbeskrivning och bilder)
DSCF0006.jpg



/Håkan
 
Re: Hotronic = svindyrt!

HåkanC; sa:
Visst är det skönt med elvärmesulor, men att kalla de svindyra Hotronicsulorna ekonomiska stämmer inte.

Jag byggde mina elvärmesulor själv och de kostade mig då 45:-, eftersom jag redan hade batteri + laddare.
Jämför det med de 1400-1800:- som Hotronic-sulorna kostar hos cyclecomponents.com

/Håkan

Den största delen av de 1370 kr som paketet kostar utgörs ju av just de snabbt uppladningsbara batterierna samt batteriladdaren, sulorna står inte för en så stor del. Jag vet inte vad det är för kvalitet,(batterikapacitet) och livslängd på dina grejor men jag tvivlar på att saken är så självklar som du framställer den.

Mikael
 
haland; sa:
Jag kör med Shimanos SPD vinterskor och fryser inte även om det är många minusgrader. Jag har dock kompletterat med bra sulor, ullstrumpor samt tjocka neopren skoöverdrag. Har kört med denna lösning förra vintern tor jobbet.
Viktigt att prova ut skorna ordentligt, så dom inte blir för små.

/Arne

Jag kör precis som Arne fast med andra strumpor. Viktigt för de som är frusna är precis som vanligt att inte blanda in bomull i det hela. Syntet eller ull är det som gäller.
 
Re: Re: Hotronic = svindyrt? Inte alls!

elvis1; sa:
HåkanC; sa:
Jag byggde mina elvärmesulor själv och de kostade mig då 45:-, eftersom jag redan hade batteri + laddare.
/Håkan

Den största delen av de 1370 kr som paketet kostar utgörs ju av just de snabbt uppladningsbara batterierna samt batteriladdaren
Mikael

Håller med. Har man inte batteri + laddare så tillkommer det en hel del för att få samma funktionalitet jämfört med hotronic paketet.

Sedan tillkommer ju tiden, hur värderar man sin egen tid? (Håkan och jag har haft den här diskussionen förut :))

Har man kunskap, tid och tillgång till rätt saker så är det en utmärkt lsning att bygga själv. Värderar man sin tid annorlunda, inte har rätt kunskap eller inte har tillgång till rätt saker så blir det snabbt billigare att köpa färdigt.
 
Billiga färdigbyggda elvärmesulor

För den som inte vill (eller kan?) bygga sina egna elvärmesulor finns det nu ett mer prisvärt alternativ
till de svindyra Hotronic-sulorna.

De säljs av svenska http://www.rejmo.se
och de kostar 299:- inkl frakt, men utan batterier.
bild4.png


Men läser man om sulorna på Rejmos hemsida så står det att effekten är 2W, och att de använder två
R6-batterier.

Jag antar att de då menar att de får 2W med två 1,5V engångs batterier.
Att använda sulorna med engångsbatterier är både dyrt och onödigt miljöbelastande.

Här finns det ett bra paketpris på fyra NiMH(laddbara) högkapacitets(2300mAh) R6-batterier och snabb
(2h) laddare:
http://www.clasohlson.se/default.as...ampaign=N&Entry=Y&NoCache=2005-12-06+14:37:29
198:- inkl NiMH-batterierna

Men det finns en nackdel med att använda NiMH-batterier till Rejmo-sulorna.
Eftersom spänningen hos engångsbatterier är 1,5V och hos en NiMH-cell är den 1,2V blir effekten lägre,
endast c:a 1,3W, men för den som inte är alltför frusen kanske det räcker ändå, vad vet jag.

För att Rejmo-sulorna med NiMH-batterier skulle ge den effekt som jag är van vid, 2,5 - 3,5W skulle
det troligen behövas 3-4 NiMH-batterier/sula.
Då måste dessutom batterihållarna bytas ut, och eftersom det, såvitt jag vet, inte finns några
batterihållare för tre NiMH-batterier borde det enklaste sättet att få till det vara att seriekoppla Rejmo-
sulorna med nya sladdar till en batterihållare med 6 (eller 8) NiMH-batterier.

Men då blir det nästan exakt samma 'pyssel' som att bygga sina egna sulor, åtminstone med
MC/skoter handtagsvärmare, som det står om tidigare här i tråden, dessutom kostar Rejmo-
sulorna minst 100:- mer.
 
man får vad man betalar för

som tidigare sagt så är det framförallt baterierna som kostar, och vad är det då som är så intressant med dessa, Jo man kan välja mellan 4 olika värmelägen, där det högsta är så varmt att det ger brännskador om man har det en längre tid. De har också lång driftskapacitet. De är vattentåliga. Så det är nog som vanligt man får det man betalr för. Men jag håller med om att rejmo utgör ett attraktiv lågbudget a´lternativ för den som inte är ute under längre tidsperioder eller i mindre kyliga klimatlägen.

Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.