Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna?

Hej

Jag skall ivärg på en kort fjällvandring över helgen. Jag har studerat kartan och sett att det finns en led från Enafors till Ulvåtjärn. Mina planer är att gå denna led och ev. gå upp på någon av snasahögarna för att sedan fortsätta till Blåhammaren via Ulvåtjärn. Detta istället för att åka taxi till Storulvån och utgå därifrån.

Tanken är att få mer omväxlande vandring och kanske lite mindre "trängsel". Det ser ut att kunna vara fint enligt kartan.

Är det någon som har gått denna led och kan rekommendera detta?

Jag kommer att bära lätt packning då jag planerar att sova i stuga.

mvh
Jan-Eric
 
Sommartid ja

Uppgången via Silverfallet är mycket vacker och ledsträckningen är fin med sköna vyer och lättgådd stenfri terräng.

Vintertid bör Silverfallet med omnejd hanteras med stor respekt.
 
Snasarna

Jag har mest varit i området på vintern, men det är en fin tur. Det fanns ett rastskydd mitt uppe bland Snasarna. Man kan välja att gå åt antingen Blåhammaren eller Storulvån längs en mängd vägar däruppe, man behöver inte följa leden/stigen via Ulvåtjärn utan kan gå mellan topparna var man vill.

Jörgen
 
Jag har gått åt andra hållet - vi kom från Ljungdalen via Helags och Sylarna och gick sista biten från Ulvåtjärn till Enafors. Tyvärr såg vi inte särskilt mycket på uppvägen från Ulvåtjärn, det var så dimmigt att vi inte ens såg till nästa kryssmarkering. På vägen ner mot Enafors var det betydligt bättre sikt, och det var en riktigt fin led längs Silverfallet och en rejäl utsikt norrut. Väldigt brant dock, det kan nog vara ganska jobbigt att gå åt andra hållet.
 
larsl; sa:
Jag har gått åt andra hållet - vi kom från Ljungdalen via Helags och Sylarna och gick sista biten från Ulvåtjärn till Enafors. Tyvärr såg vi inte särskilt mycket på uppvägen från Ulvåtjärn, det var så dimmigt att vi inte ens såg till nästa kryssmarkering. På vägen ner mot Enafors var det betydligt bättre sikt, och det var en riktigt fin led längs Silverfallet och en rejäl utsikt norrut. Väldigt brant dock, det kan nog vara ganska jobbigt att gå åt andra hållet.
Haha, när jag och brorsan gjorde samma tur förra sommaren hände exakt samma sak. Sikt ca 50 m som mest. Till saken hör att det hade slasksnöat hela natten, så både marken och luften var vitgrå, utan horisont. Mycket märklig upplevelse.

Silverfallet är som sagt fint, och uppgången mot vindskyddet är brant. Jag antar dock att själva passet är fint, om man slipper dimma. Vägen ned mot Ulvåtjärn är väl sådär. Kanske en led i jämtlandsfjällen där man slipper så mycket trängsel? Absolut ett alternativ till triangeln iaf.

När vi korsade jåkken nedanför Ulvåtjärnstugan så fanns det ingen bro, den såg allmänt bortspolad ut. Vet ej om den återställts.
 
Snasahögarna

Hej och tack för svaren och kommentarerna.

Det ser ut att kunna bli denna väg nu på lördag för min del. Hoppas på hyfsat väder då och inte dimma som en del av Er hade upplevt.

mvh
J-E
 
Strykarräven; sa:
larsl; sa:
När vi korsade jåkken nedanför Ulvåtjärnstugan så fanns det ingen bro, den såg allmänt bortspolad ut. Vet ej om den återställts.

Det finns ingen bro nu heller. Det ligger cementblock i ån som kanske har hört till en bro. Man kan kliva på dem och klara sig torrskodd, men om det är högt vatten så ligger de ett par decimeter under ytan. Då är det lättare att vada regelrätt barfota (förslagsvis tio meter uppströms blocken), vilket jag gjorde för ett par dagar sen.. :) Härligt!

MvH
 
millimeter; sa:
Strykarräven; sa:
När vi korsade jåkken nedanför Ulvåtjärnstugan så fanns det ingen bro, den såg allmänt bortspolad ut. Vet ej om den återställts.
Det finns ingen bro nu heller. Det ligger cementblock i ån som kanske har hört till en bro. Man kan kliva på dem och klara sig torrskodd, men om det är högt vatten så ligger de ett par decimeter under ytan. Då är det lättare att vada regelrätt barfota (förslagsvis tio meter uppströms blocken), vilket jag gjorde för ett par dagar sen.. :) Härligt!
Bro och cementblock? Det såg jag inga spår av när vi var där (2002). Däremot gick det att vada nere i ravinen i vanliga gummistövlar utan att bli blöt om fötterna.
 
larsl; sa:
millimeter; sa:
Strykarräven; sa:
När vi korsade jåkken nedanför Ulvåtjärnstugan så fanns det ingen bro, den såg allmänt bortspolad ut. Vet ej om den återställts.

Det finns ingen bro nu heller. Det ligger cementblock i ån som kanske har hört till en bro. Man kan kliva på dem och klara sig torrskodd, men om det är högt vatten så ligger de ett par decimeter under ytan. Då är det lättare att vada regelrätt barfota (förslagsvis tio meter uppströms blocken), vilket jag gjorde för ett par dagar sen.. :) Härligt!

Bro och cementblock? Det såg jag inga spår av när vi var där (2002). Däremot gick det att vada nere i ravinen i vanliga gummistövlar utan att bli blöt om fötterna.

Hm, tänker vi på samma ställe? Jag tänker på ån man måste över om man går Storulvån-Blåhammaren och som ligger max 100 m ifrån Ulvåtjärns rastskydd (ån med alla sandbankarna). Jag antog att man fick vada den när det gäller leden via Snasahögarna också. Men det kanske är en annan å.

En gammal grek sa ju å andra sidan att "man vadar aldrig samma å två gånger".

EDIT: Har kikat på kartan och ser att det finns minst en till å att korsa strax innan Ulvåtjärn, så jag kanske förvirrar folk. Ledsen isåfall :) Leden via Snasahögarna verkar riktigt fin, och jag tänker gå den så snart jag hinner! Synd att vandringssäsongen är slut på grund av skola. Ett helt år till nästa vandring?!
[Ändrat av millimeter 2005-08-26 kl 13:11]
 
Tillbaka

Hej

Jag gick den beskrivna leden nu i helgen och det kan rekommenderas!

Stigningen vid Silverfallet var visserligen lite brant men lättgånget. Fina vyer när man väl kommer upp. Jag hann dessutom med ett toppbesök på Storsnasen.

När mn går ner mot Ulvåtjärn kan man vika av en stig mot blåhammaren ca 1 km före man kommer fram till leden. Det var inga åar man behövde korsa.

Sträckan totalt inkl. toppbesöket på Storsnasen blev 25 km och ganska många höjdmeter så det är en fördel med lätt packning.

Den bortsoplade bron som det pratades om vid Ulvåtjärn är ju den man går över när man går fran Storulvån mot Blåhammaren. Jag gick här på tillbakavägen. Det var dock inga problem att vada över via cementblocken som var utlagda.

mvh
J-E
 
Jag gick också den vägen nu Lördagen den 27:e

Kom med tåget 09.33 till Enafors. Därifrån gick vi den leden upp över Snasahögarna, tog en topptur på Tväråklumpen och tältade innan Ulvåtjärn. Vidare mot Sylarna osv..

Kan bara hålla med om att det är en jättefin led, jättefint vattenfall och härlig stigning! Ganska tungt o brant men det är bara att ta det lugnt, utsikten är väldigt fin!! Finns blåbär längs stigen också :)

Synd att vårat tält blåste sönder vid Sylarna bara men det hindrade inte våran fortsatta färd mot Helags, Gåsen och Storulvån... Tur det finns nödstugor lägns vägen.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
Per Edvardsson jo-jo leden Fjällvandring 11
Per Edvardsson Trepass leden Fjällvandring 19
vitkanin Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar Fjällvandring 2
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
jontte00 Nordkalloten leden? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.