Dagstur i Östergötland

För att fira att jag gjort (och förhoppningsvis klarade) min tenta och för att ladda om batterierna lite, så tänkte jag ta en dagstur nån dag i nästa vecka. Jag tänkte bara spontant strosa runt lite och njuta av naturen, så det behöver inte vara massa terräng för att jag ska vara nöjd.

Är det nån som har några bra tips på ställen att vandra på i Norrköping med omnejd? Jag har ingen bil, så är det långt bort får jag åka kommunalt. Mer än en timme vill jag nog inte behöva åka helst! Jag vill ju ut i naturen, inte skumpa på bussar. Jag hade tänkt gå ca 15 km, kanske mer. Det beror ju på vädret och på dagsformen.

Tacksam för tips!
 
Jag vet inte om du tycker att Omberg är en plats "i närheten av Norrköping", men vackert är det och i Östergötland ligger det. Jag vandrade där hösten 2003 i ett försök att korta av tiden till nästa fjällvandring. Det fungerade utmärkt. Troligtvis är Omberg dock som vackrast på våren.

HåkanF
 
För dyrt...

Det tar nästan 2 timmar att resa komunalt dit, och tar man då tidigaste turen dit och senaste hem så hinner man vara där mellan klockan 9 och 18 ungefär. Det får väl anses som rätt okej, men huvaligen vad dyrt det är! Det skulle kosta 345 kronor för mig att åka dit! Att de inte har studentpriser på östgötatrafiken tycker jag är riktigt dåligt.

Jag får nog skippa Omberg den här gången på grund av priset. Kanske kan man åka dit nån gång för en längre tur! Det känns inte lika dyrt med 345 kronor i resor om man är borta över helgen.

Om jag nu ska åka nånstans riktigt billigt, så kan jag ta mig till Linköping med Campusbussen. Fast det bästa är ju förstås om det finns nåt lite närmare. Tack för tispet i alla fall!

Kanske skulle jag helt enkelt traska runt i Vrinneviskogen... Där har jag ännu ännu aldrig varit. Fast det känns ju inte särskilt hippt att gå på en vanlig motionsslinga förstås. Fler tips mottages gärna!
 
Kolla Östgötaleden karta 8-11 Kolmården till Valdemarsvik. Har själv varit runt Ågelsjön som var helt ok och runt Gryt i skärgårn som var superfint...

/M
 
Letat lite...

Letade lite på kommunens hemsida, och då hittade jag Sörsjön. Det ligger i Kolmården och det kostar 80 kr tur och retur dit. Fast då hinner man bara vara där mellan klockan 10 och 14:45. Lite längre än så hade jag ju tänkt vara borta...

Man kanske måste ta körkort och skaffa sig en sån där pengaslukande miljöbov till stållåda?

Jag hittade Östgötaleden också, och den går ju runt Norrköping. Jag skulle ju kunna hoppa på den på lämpligt ställe och sen traska en bit. Fast det är nog bäst att titta ut i förväg vart man tar bussar ifrån, som man kommer hem igen!
 
magbe238; sa:
Kolla Östgötaleden karta 8-11 Kolmården till Valdemarsvik. Har själv varit runt Ågelsjön som var helt ok och runt Gryt i skärgårn som var superfint...

/M

Japp, östgötaleden får det nog bli. Jag kan börja med att åka ut till Åby och sedan knalla runt där. Kanske tar jag mig ända till Lövsjön. Det är svårt att se på kartan, för det står inga avstånd på kartan. Jag får köpa en riktig karta på turistbyrån.
 
Jag tillbringade flera veckor sommaren 1959 i Brevik
nära Stegeborg, på nordsidan av
Slätbaken. Där är fin natur. Nu har jag för mig
att de preparerade lederna finns söder om denna vik,
men där är landskapet inte alls lika intressant.
Med en bra karta borde det väl gå att hitta på något.
 
Östgötaleden

Gratulerar till tentan! Vad skönt det låter med en höst-tur i Östergötland *avis*.

Östgötaleden har som sagt en del sträckor runt Norping, men jag har inte koll på exakt var. Jag har sett en del etapper som slingrar sig ner mot St Annas skärgård och det är antagligen rätt vackert, frågan är hur man tar sig hem därifrån utan bil? Jag antar att du kan spana in http://www.ostgotaleden.nu for mer info.

Hur som helst, om du kan tänka dig att utgå från Linköping kan jag rekommendera några sträckor:

- Linköping-Rimforsa: trevlig sträckning för en dagstur med lagom blandning skog och jordbrukslandskap. Särskilt vid Rängen är det väldigt fint, Eklandskapet i etappens början är också fint. Från Rimforsa borde du kunna ta pendeln tillbaka hyfsat billigt. Det går säkert att hoppa på tåg/buss någonstans innan Rimforsa också, om du vill korta sträckan.

- Rimforsa-Åtvidaberg: ta pendeln till Rimforsa och hem från Åtvidaberg. Lagom bit för dagstur, fin sträckning runt en del sjöar och skogspartier.

Om du är ambitiös: åk till Kråkeryd och promenera längs Vätterns strand mot Omberg, ta bussen hem från Alvastra kloster. Det är förmodligen den vackraste sträckan på leden, men kanske omotiverat långt att åka från Norrköping.

Ha det bra på slätten!
 
[/QUOTE]
(---)
Det är svårt att se på kartan, för det står inga avstånd på kartan. Jag får köpa en riktig karta på turistbyrån.
[/QUOTE]

Jag tror att ledkartan är ett särtryck av Gröna Kartan, en ruta är alltså 1 km. Inte så klurigt väl?
[Ändrat av bigfoot 2005-08-21 kl 16:41]
 
Re: Östgötaleden

bigfoot; sa:
Gratulerar till tentan! Vad skönt det låter med en höst-tur i Östergötland *avis*.

Nja, tentan är imorgon, och det känns väl inte direkt som att jag behärskar den nåt vidare. Men det har hänt att jag tagit tentor gånger då det känts helt omöjligt både före och under tentan, och tvärtom! Man vet aldrig.

Östgötaleden har som sagt en del sträckor runt Norping, men jag har inte koll på exakt var. Jag har sett en del etapper som slingrar sig ner mot St Annas skärgård och det är antagligen rätt vackert, frågan är hur man tar sig hem därifrån utan bil? Jag antar att du kan spana in http://www.ostgotaleden.nu for mer info.

Ja, St Anna kan ju vara en bra grejj om man gör en lite längre tur. Jag ska liksom bara prova på att gå lite, för jag har aldrig "vandrat" förut. (Har förstås gått massor i våra skogar hemma, men det räknas ju inte! En dagstur har jag gjort med ledare i Transtrandsfjällen också, så jag är rätt grön på detta.)

Hur som helst, om du kan tänka dig att utgå från Linköping kan jag rekommendera några sträckor:

- Linköping-Rimforsa: trevlig sträckning för en dagstur med lagom blandning skog och jordbrukslandskap. Särskilt vid Rängen är det väldigt fint, Eklandskapet i etappens början är också fint. Från Rimforsa borde du kunna ta pendeln tillbaka hyfsat billigt. Det går säkert att hoppa på tåg/buss någonstans innan Rimforsa också, om du vill korta sträckan.

- Rimforsa-Åtvidaberg: ta pendeln till Rimforsa och hem från Åtvidaberg. Lagom bit för dagstur, fin sträckning runt en del sjöar och skogspartier.

Om du är ambitiös: åk till Kråkeryd och promenera längs Vätterns strand mot Omberg, ta bussen hem från Alvastra kloster. Det är förmodligen den vackraste sträckan på leden, men kanske omotiverat långt att åka från Norrköping.

Ha det bra på slätten!

Jag brukar vara ambitiös, men riktigt så ambitiös hade jag nog inte tänkt vara. Det låter som fina turer därute i linkan. Rimforsa-Åtvidaberg låter bra, det är kanon att kunna åka pendeltåg! Låter som en ganska rimlig resa. Kostar tyvärr 210 kr, men det skulle det kanske vara värt.

Får se hur jag gör, om jag kör den lätta billiga varianten och tar så nära Norrköping som möjligt, eller Rimforsa-Åtvidaberg. Tack för fina tips!
 
(---)
Det är svårt att se på kartan, för det står inga avstånd på kartan. Jag får köpa en riktig karta på turistbyrån.
[/QUOTE]

Jag tror att ledkartan är ett särtryck av Gröna Kartan, en ruta är alltså 1 km. Inte så klurigt väl?
[Ändrat av bigfoot 2005-08-21 kl 16:41] [/QUOTE]

Jag försökte titta på denna karta:
http://www.norrkoping.se/kultur-fritid/pdf/ostgotaleden.pdf
Inte helt lätt att se avstånden där tycker jag! Får helt enkelt köpa kartan så jag ser vart jag ska.

Jag längtar redan ut. Det får bli termos och matlåda. Kök tänker jag inte släpa på! Regnkläder och sittunderlag förstås. Mycket mer än så tänkte jag inte ta med. Ja mobil kanske, om det händer nåt.
 
Jag är ju helt blind. Det står ju avstånd i texten på förstasidan i den där PDF:en! Etapp 3 verkar bra, för jag måste ju ta mig dit med kollektivtrafiken. Stig i barrskog är jag ju van vid redan, så det borde inte vara några större problem. 14 km är rätt lagom långt också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.