Nya Zeeland eller Alperna?

Nu har man gått i tankar i snart ett år på att resa iväg någonstans. När passar det bättre än efter man slutat skolan?

De två platserna som jag tänkt på i första hand är Nya Zeeland eller Alperna. Just nu så ligger Nya Zeeland närmast som val men det mest för att jag vet för lite om möjligheterna till jobb boende m.m. i Alperna.
Jag räknar med att vara borta ca ½år och blanda jobb med semester (i form av skidåkning i Alperna) och jag kommer förmodligen åka någon gång i okt/nov.
Så nu skulle jag vilja veta lite om era erfarenheter av att jobba bo i Alperna. Hur pass svårt är det att få någon form av jobb, är det kanske tom möjligt att få jobba som skidlärare (för barn)?
Vad jag har förstått så krävs det dock en utbildning för att få vara skidlärare och någon sådan har jag inte. Är det någon lång utbildning och var kan man gå den?
Hur är det med tillgången med billiga boenden (så billiga som möjligt). Bäst skulle ju vara om det finns backpacker ställen.
Sedan sista frågan. Är det någon speciell ort som man bör ha i extra åtanke?

Om nu någon skulle ha ett annat förslag om plats att resa till, så övertyga mig ;).

Alla tips är guld värda :)
 
Att få jobb i Alperna är tufft och att jobba där är ofta ännu tuffare!
Enklaste sättet att få jobb är nog genom dom svenska researrangörerna. Då jobbar man oftast för mat och husrum mer eller mindre.
Ett annat sätt är att åka ner tidigt, innan säsongen och söka jobb.
Att jobba som skidlärare utan utbildning är bara att glömma... (utbildningen kan du bl a få på Skidlärarlinjen i Åre el. hos Friluftsfrämjandet)

Tänk på att det är DYRT i skidorterna!
Får du inte boende genom ev. jobb så koster det.
Säsongen -04 betalade jag 750 Euro för 7 veckors boende i Val D'Isere, som iofs är känt för att vara dyrt.

Kolla på http://www.freeride.nu, där kan du nog få mycket tips och kontakt med andra som tänkt säsonga.

Lycka till med planerna!
 
scruler; sa:
Hur pass svårt är det att få någon form av jobb, är det kanske tom möjligt att få jobba som skidlärare (för barn)?
Vad jag har förstått så krävs det dock en utbildning för att få vara skidlärare och någon sådan har jag inte. Är det någon lång utbildning och var kan man gå den?

Alla tips är guld värda :)

Om du vill jobba som skidlärare är mitt tips att ringa runt till skidskolorna nu och kolla läget. Min erfarenhet är att det inte är alls svårt att få jobb som skidlärare bara om man har språket och viljan (och att du kan åka skidor hyffsat bra förstås, men det utgår jag ifrån). Var bara ute i god tid med ansökan. Om du söker dig till en ort i tirolen (st anton, ischgl mm) så brukar de skidskolarna samordna utbildning av nya skidlärare i början av december. Utbildningen pågår i ca 3 veckor och klarar man denna får man börja jobba direkt. Boendet brukar skolan fixa.

/s
 
scruler; sa:
De två platserna som jag tänkt på i första hand är Nya Zeeland eller Alperna. Just nu så ligger Nya Zeeland närmast som val men det mest för att jag vet för lite om möjligheterna till jobb boende m.m. i Alperna.
Jag räknar med att vara borta ca ½år och blanda jobb med semester (i form av skidåkning i Alperna) och jag kommer förmodligen åka någon gång i okt/nov.


Alla tips är guld värda :)

om du nu åker till nya zeeland i okt/nov kommer det vara svårt att åka skidor... dom har väl sommar när vi har vinter!?

/s
 
Tänk på olika skidsäsonger!

Hallå!

Vill du åka skidor under din vistelse så rekommenderar jag alperna även om jag bara vart där som charterturist. Skidåkningen på Nya Zeeland är bra men säsongen stämmer inte med din "restid". De reguljära skidanläggningarna har öppet juli-okt på Nya Zeeland. Visserligen finns det glaciärer som säkert är åkbara året runt men det är nog rätt så begränsat. Är inte skidåkningen prio ett eller om du kan tänka dig att resa under södra halvklotets vinter så kan jag rekommendera Nya Zeeland. Har inte jobbat där men "backpackat med hyrbil" i två veckor juli 2003 och fann att det var billigt boende (vandrarhem) och en fantastisk miljö. Vissa guideböcker rekommenderar inte Nya Zeeland på vintern (deras) men det är skitsnack. Deras vinter är som en jämtländsk oktoberdag med klarblå himmel, nattfrost men några plus på dagen. Finns det bättre? Börjar svamla lite nu men jag hoppas det gav någon info ändå.
/pimmen
 
Var i Chamonix hela vintern och läste franska på insted.

Fick intrycket av att det inte var så svårt att få jobb. Om man var skapligt tidigt ute. Alltså ungefär december. I Chamonix är det inte säkert att man behöver prata franska för att få jobb. De flesta vill ha sådana som pratar franska och engelska. Bara franska funkar inget bra, träffade en fransman som inte pratade ngn engelska bara franska, han var där tidigt och fick inget jobb pga att han inte pratade engelska.

Skidlärare i Frankrike är 5 års utbildning... Chamonix är det alltså hopplöst att få sådana jobb pga att ENSA (skidlärar och bergsguide skolan) ligger där.

Annars kan man göra som jag, läsa franska få lån och bidrag från CSN. Man har tillfälle att åka massor mer skidor än alla andra säsongare. Man läser franska 3.5 h per dag (5 dagar i veckan). Trevligt!!
 
Inte så svårt....

Tja
Järnet vilka pessimister ... att få jobb o boende är inte alls svårt ...
Dock gäller först till kvarn .. de bästa jobben går först, jag drog ner o skaffa ett i Augusti som ja kom ner till sen i december, var hur soft som helst.
Har du frågor så skicka mig gärna ett mail så kan du få mitt nummer o ringa ...

hare
 
Ni får ursäkta att jag inte svarat på ett tag, detta beror dels på att jag har jobbat mycket och att jag trodde tråden var död.

Aja, jag hade bara läst första inlägget och var bestämd på att åka till Nya Zeeland (har dock inte tänkt att åka skidor där nere även om några har trott det).
Åka skidor kan jag började åka som 4-5 åring så jag kan åka helt ok, även om det var 1 eller 2 årsen jag stod på ett par skidor så brukar det komma tillbaka fort.
Blev riktigt glad nu när jag läste att det inte var så svårt att få jobb som skidlärare om man bara är tidigt ute. Om man ska söka jobb där nere som skidlärare är det skidanläggningarna man ska kontakta då?
Jag blev även lite konfundersam när det gäller utbildning, måste man ha dom där 5 åren! eller är det någon liten utbildning på 3 veckor som någon nämde?
I hur god tid bör man vara ute, jag förstår att ju snarare desto bättre men går det bra augusti ut?
Sedan nästan viktigaste, hur är lönen? Kan man leva på den där nere? Vilket är vad jag har tänkt så jag slipper pumpa in extra pengar då min budget är riktigt tajt.

Finns det någon speciell skidort man ska hålla sig borta ifrån och någon man ska hålla ett extra öga på?

Läsa franska är dock inget alternativ, jag hatar språk i almännhet (förutom Engelska). Jag läste franska i 4 år (högstadie och mellan stadiet så det var ett tag sen :p). Jag kan en fras som jag klarar mig ganska bra med "Je ne comprends pas". :)
[Ändrat av scruler 2005-08-12 kl 20:52]
 
utbildning

Hej.

Att jobba som skidlärare är otroligt varierande (och det bästa jobb man kan ha! Tycker jag..), och kräver således olika utbildningar. Det finns de som åker ner till alperna utan utbildning och har turen att få anställning på en skidskola där de får en snabb introkurs av skidskolan och sedan får undervisa på "grön nivå" (nyb). För att kunna få ut så mycket som möjligt av yrket och skidåkningen tror jag dock man tjänar på att ha lite mer "kött på benen" innan man sticker. I sverige finns flera olika skidlärarutbildningar men de som är lite mer fortbildningar (kortare än 2 terminer) är främst SLAO´s (svenska liftanläggningars organisatio) och Frilufsfrämjandets. Dessa är uppdelade i 3-4 steg (grön-blå-röd-svart nivå) och steg 1 o 2 kan man läsa direkt sammanhångande utan förkunskapskrav. Du kan gå in på http://www.SLAO.se för att läsa mer. Våra svenska skidlärarutbildningar har dessutom väldigt gott rykte och står sig bra internationellt. Dessutom är de roliga, givande, proffessionellt anordnade och med extremt duktiga, inspirerande och kompetenta instruktörer som ofta har stor erfarenhet av att jobba utomlands.

Lycka till!
 
Det blev ju Nya Zeeland som jag nämde och jag hade så otroligt kul där nere, det enda som var lite tråkigt var ju att vintern här hemma var en riktig höjdare så nu funderar jag och ett par kompisar på att åka till Kanada till vintern för lite skidåkning :). Det är lite tidigt i stadiet än för att komma med några konkreta idéer men det kommer nog dyka upp en tråd så småning om :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
axelhellman Säsong på Nya Zeeland sommaren 2010 Skidor allmänt 1
tango Är mina kontrollremmar feljusterade eller för små? Skidor allmänt 5
Mattias på myren Nån som testat eller sett en mobikick? Skidor allmänt 9
tango Hårt eller mjut ryggskydd till 10åring? Skidor allmänt 13
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
joanna Ski-lifts eller Getaway Vans - erfarenheter av transfer flygplats - skidort? Skidor allmänt 2
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
Tornfalk Dynastar legend Sultan 80 eller 85 Skidor allmänt 6
Niithro Pjäxval! Technica Dragon 120 eller Atomic b120? Skidor allmänt 4
mickewall Powerslide - strålande idé eller kortlivad fluga? Skidor allmänt 10
knallert mer eller mindre självklar fråga Skidor allmänt 6
dave1 Legend eller Monster eller.. Skidor allmänt 9
Bjoern hyra i sverige eller i italien? Skidor allmänt 3
jonaswiger scottusa cruz bra eller dåligt? Skidor allmänt 0
raven Serre Chevalier 1/4, möjligt eller aprilskämt? Skidor allmänt 4
kfn Björkliden eller Riksgränsen? Skidor allmänt 3
ronnyh Lurad eller ej. Skidor allmänt 1
A-K Argentiére eller L2D? Skidor allmänt 2
Mårten Motvind Elan på topp, eller? Skidor allmänt 0
jenie Annecy eller Chambery? Skidor allmänt 6
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Skidor allmänt 2
somule platta eller inte? Skidor allmänt 9
pajaflow Franska alperna 20/21 corona Skidor allmänt 9
fatyo Alperna 2015/16 Skidor allmänt 2
Zephyria 2-3 månader i Alperna - vilka skidorter rekommenderar ni? Skidor allmänt 8
Fartdåren2014 Alperna/resesällskap 2014 Skidor allmänt 1
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
FoF-Malin Billigt till Alperna Skidor allmänt 3
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
Snoe Sökes: grupp för guidad åkning i alperna Skidor allmänt 3
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
stina89 Au Pair till franska alperna 10/11 sökes! Skidor allmänt 0
annaterese Säsong i Alperna Skidor allmänt 1
to84 Säsong i Alperna 2010/11 Skidor allmänt 0
hannulan Längd- och utförsåkning i Alperna Skidor allmänt 8
La francaise Au Pair franska Alperna säsong 09/10 sökes! Skidor allmänt 4
Trulsan Resa till Alperna till salu- bråttom! Skidor allmänt 0
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
Carolinuss Skidguide i alperna Skidor allmänt 2
uttryck Till alperna med barnen i jul. Lämlig ort? Skidor allmänt 7
scruler Skidtillgång i Alperna innan jul? Skidor allmänt 11
helene p Säsong i Alperna våren -07... Skidor allmänt 0
wima Laviner i Alperna. Skidor allmänt 13
wisher Alperna i mitten av April? Skidor allmänt 6
kofalla Bilplats till/från alperna ledig! Skidor allmänt 0
Brickan Snöläge Alperna i april? Skidor allmänt 1
joham Sommar/höstskidokning i alperna? Skidor allmänt 2
skorpion En vecka i Alperna för 40åringar? Skidor allmänt 2
LuisFigo En vecka i alperna Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.