Är gäddor farliga!?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns många farliga djur, älgar dödar ca 15 personer/år och getingar dödar ca 1 person/år. Gäddorna dödar nog betydligt flera än så. Gäddorna dödar framförallt äldre berusade män.

avslutad210712

Gäst
KLAGER; sa:
Det finns många farliga djur, älgar dödar ca 15 personer/år och getingar dödar ca 1 person/år. Gäddorna dödar nog betydligt flera än så. Gäddorna dödar framförallt äldre berusade män.

Torde råda ett stort mörkertal när det gäller hur många personer gäddorna dödar varje år men det inte för inte de kallas krokodiler i folkmun.

Sötvattenskrokodiler.

ala; sa:
Läste detta i lokalpressen:

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=242932&avdelning_1=101&avdelning_2=136

En fyraåring fick sy 25 stygn i handen efter att ha blivit attackerad av en gädda! Har någon hört talas om något liknande?

Törs jag bada ute i sommar?
Är det bara Jämtlandsgäddorna som är så här aggresiva?
Slöar de till sig när vattnet blir varmare?

/Andreas

Tråkigt.
Det är ingen större fara att bada,sånt här inträffar ett partre gånger varje år ändå.Alla gäddor är aggressiva och onda,vad tror du?Det är ett rovdjur som alltsom oftast tar byten som är lika stora som sig själv.Japp,dom slöar till ju varmare vattnet blir men lagrar ändå kraft nog för att göra några attacker mot "byten" ;) .

peter

Re: Sötvattenskrokodiler.

ping; sa:
Det är ett rovdjur som alltsom oftast tar byten som är lika stora som sig själv.

...och tydligen försöker de på byten större än sig själva med tanke på att det spekulerades i att det var en tvåkilosgädda och fyraåringen nog vägde mer. Fats gäddan såg väl bara vad som var i/närmast ovan vattnet.

Hoppas min ironi framgick. Jag är inte rädd för gäddor! Men jag tycker det var en intressant artikel, om än ett inte så ovanligt fenomen som jag trodde. Ett par tre gånger per år enligt dig.

/Andreas

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Sötvattenskrokodiler.

ala; sa:
Hoppas min ironi framgick. Jag är inte rädd för gäddor! Men jag tycker det var en intressant artikel, om än ett inte så ovanligt fenomen som jag trodde. Ett par tre gånger per år enligt dig.

/Andreas

Ironi....

Det finns ingen ironi när det gäller så allvarliga saker som gäddor. Håller med om att vi bör utrota gäddorna för vår egen säkerhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips