"varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen

Nyss hemkommen från en 5 dagars skidtur (med tält, ingen observerad mänsklig aktivitet förutom min egen på 5 dagar, det är avkoppling det) från Sulitjelma (NO)- Sårjusstugan - Peskehaure-Sulitjelma kan jag rapportera om enorma snömängder i området (Padjelantas sydvästra hörn). Dem som tänkt sig en vandringstur i området bör nog vänta till en bra bit in i juli. Det är fortfarande vinter i området (snöade under hela skidturen) men när snösmältningen väl kommer igång kommer det bli rejält blött i området. Det är framförallt i området närmast Sulitjelma som har mycket snö. Enligt lokalbefolkningen i Sulitjelma var denna juni den mest snörika på 40 år. Jag gjorde samma tur i juni 2003 och det var betydligt mer snö i år. När jag i fjol midsommar var på fotvandring fick vi gå i två dagar på snö utifrån Sulitjelma.
God tur!
 
Som jag fattar det tog du en tur runt Sulitelmamassivet, medsols?

Förra sommaren vandrade vi från Nasafjäll och avslutade i Sulitjelma. Detta år planerar vi att fortsätta vandringen från Sulitjelma, norr om Sulitelmamassivet och vidare in i Padjelanta.

Veckan efter midsommar drar vi. Men det kan alltså bli knepigare än vanligt? Bra ingång till Padjelanta annars.

Raskesven
 
Samma sak längre norrut

Pratade med lillebror uppe i Kiruna igår och i onsdags (8/6) var det fortfarande fint skoterföre omkring Riksgänsen-Björkliden. Ligger tydligen väldigt mycket snö på högre höjd och mycket vatten i de bäckar som öppnat sig.

/M (Som tack och lov inte ska upp förrän i miten av Juli...)
 
Raskesven; sa:
Som jag fattar det tog du en tur runt Sulitelmamassivet, medsols?

Förra sommaren vandrade vi från Nasafjäll och avslutade i Sulitjelma. Detta år planerar vi att fortsätta vandringen från Sulitjelma, norr om Sulitelmamassivet och vidare in i Padjelanta.

Veckan efter midsommar drar vi. Men det kan alltså bli knepigare än vanligt? Bra ingång till Padjelanta annars.

Raskesven

Om du ska gå öster om de stora sjöarna i Padjelanta (Virihaure) så är det nog inga problem. Om du däremot ska gå i ödemarken väster om sjöarna tror jag ni kan få problem med höga vattenflöden. Beskrivelser av turer längs vattendelaren (riksgränsen) brukar innefatta livsfarliga vad och allmänt en massa strapatser. Kanske det är vad du är ute efter...? Du får bara hoppas att snön hinner packa sig tills din tur. Jag hade rutten snö med genomslag under de delar av turen som låg på 500 - 900 møh. Att gå från E6 (vägen) i Norge till Padjelanta via Rago nasjonalpark tror jag annars är en fin tur.

Lycka till å berätta hur det gick!
 
När man kommer från norska Sulitjelma och följer leden upp mot gränsen till Sverige mot Staloluokta, finns ett vad som även normalt är ganska stort, strax innan gränsen vid ett inlopp till Sårjåsjaure. Tanken är att vi befinner oss där om en dryg vecka. Med tanke på vattenflödena i år; kommer detta vad ens att vara vadbart på morgonkvisten? Någon som har koll på snöläget i trakterna just nu?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
När man kommer från norska Sulitjelma och följer leden upp mot gränsen till Sverige mot Staloluokta, finns ett vad som även normalt är ganska stort, strax innan gränsen vid ett inlopp till Sårjåsjaure. Tanken är att vi befinner oss där om en dryg vecka. Med tanke på vattenflödena i år; kommer detta vad ens att vara vadbart på morgonkvisten? Någon som har koll på snöläget i trakterna just nu?

Raskesven
Jag gör ett försök till här. Någon som har färsk info om läget?

Raskesven
 
Re: Samma sak längre norrut

granbom; sa:
Pratade med lillebror uppe i Kiruna igår och i onsdags (8/6) var det fortfarande fint skoterföre omkring Riksgänsen-Björkliden. Ligger tydligen väldigt mycket snö på högre höjd och mycket vatten i de bäckar som öppnat sig.

Någon som vet hur det ser ut i de trakterna nu?
Kommer på må 4.7 till Björkliden och därifrån tänkte vi vandra upp mot Låktatjåkka och slå läger i någon av dalarna och göra några dagsturer i området däromkring innan vi vandrar vidare mot Katterjåkk.
Finns där fortfarande så mycket snö att det är risk att vi får vandra och tälta i snön om vi följer vår plan?
 
Fin tur!

nils73; sa:
Nyss hemkommen från en 5 dagars skidtur (med tält, ingen observerad mänsklig aktivitet förutom min egen på 5 dagar, det är avkoppling det) från Sulitjelma (NO)- Sårjusstugan - Peskehaure-Sulitjelma kan jag rapportera om enorma snömängder i området (Padjelantas sydvästra hörn).

Jag är inte förvånad över att det är mycket snö kvar! Åkte förbi Sulitelma i Påskas på väg mot Sarek och så mycket snö som det var där då tror jag aldrig att jag upplevt. När sen våren har varit tokkall enda fram till för någon vecka sen eller två är det ju lätt att räkna ut vad det innebär.

Det var en liknande situation -98 (inte 100% säker på årtalet) och då var i princip hela västra Padjelanta snötäckt i mitten av Juli. I närheten av Rago var det den gången typiska mitten-av-maj-förhållanden om man ser till mängden snö. Som lite kuriosa kan jag tillägga att Stryn i västnorge inte har haft så mycket snö de senaste 20 åren som de har i år!

/ Stefan
 
Raskesven; sa:
När man kommer från norska Sulitjelma och följer leden upp mot gränsen till Sverige mot Staloluokta, finns ett vad som även normalt är ganska stort, strax innan gränsen vid ett inlopp till Sårjåsjaure. Tanken är att vi befinner oss där om en dryg vecka. Med tanke på vattenflödena i år; kommer detta vad ens att vara vadbart på morgonkvisten? Någon som har koll på snöläget i trakterna just nu?

Raskesven

Nu har du kanske redan åkt... Jag tror det blir svårt att vada där nu. Du kan troligen följa bäcken upp närmare källan. Annars finns en genväg från Sulitjelma över Kokedalsisen som enligt norska turböcker är en sprickfri glaciär (säkrare än normalvägen enligt boken då du inte kan orrientera fel). Efter storevatnan tar du av norost mellan Sorjostjåhka och Kokedalstinden.

Berätta hur det gick!
 
nils73; sa:
Raskesven; sa:
När man kommer från norska Sulitjelma och följer leden upp mot gränsen till Sverige mot Staloluokta, finns ett vad som även normalt är ganska stort, strax innan gränsen vid ett inlopp till Sårjåsjaure. Tanken är att vi befinner oss där om en dryg vecka. Med tanke på vattenflödena i år; kommer detta vad ens att vara vadbart på morgonkvisten? Någon som har koll på snöläget i trakterna just nu?

Raskesven

Nu har du kanske redan åkt... Jag tror det blir svårt att vada där nu. Du kan troligen följa bäcken upp närmare källan. Annars finns en genväg från Sulitjelma över Kokedalsisen som enligt norska turböcker är en sprickfri glaciär (säkrare än normalvägen enligt boken då du inte kan orrientera fel). Efter storevatnan tar du av norost mellan Sorjostjåhka och Kokedalstinden.

Berätta hur det gick!
Det visade sig att det inte blev några oöverstigliga problem. Fullt med snö, flera meter kvar på sina ställen, och is på sjöarna i Sulitelma. Men snön hade sjunkit ihop så den gick att gå på. Många vad blev det men snösmältningen hade skjutit fart först när vi var där. Det gick oftast att ta sig över torrskodd utan att försluta byxor och kängor. Några vad där man fick ta några få lårdjupa kliv. Det vad jag oroat mig lite för visade sig vara rejält brett, uppdelat i många fåror, så det gick att snirkla sig över, behövde bara ta några kliv i lårdjupt där. Troligt att det blev värre veckan efter att vi varit där och snösmältningen intensifierats.

När solen var framme var det hett, men så fort en bergstopp skymde sjönk tempen till kylskåpstemperatur p.g.a. all snö och is. Det positiva med det var nära noll insekter. Trevligt område Sulitelma, kan nog räknas till mina favorittrakter:)

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd VARNING: SJ Resplus Fjällvandring 1
Vindskydd Varning för Lundhagsskomakarna Fjällvandring 26
matsh Varning för båtturlistan Laddjujavri Fjällvandring 11
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
sm5jyp Nya kartor, en varning Fjällvandring 63
raderad04 Varning - höga vattennivåer i fjällen! Fjällvandring 0
jakobg Varning för VISA på Island Fjällvandring 13
841225 Varning för abiskojaure Fjällvandring 13
DDeninger Massor av skräptält lämnade på fjället Fjällvandring 16
ripjägarn Tidig snö i år. Från lokalpressen (NSD) Fjällvandring 10
Bengtson Snö/vattenläge i Stuor Reaiddavaggi? Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Löfen Snö djup Kebnekaises sydtopp Fjällvandring 1
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
Lunkan90 Snö- och vattenläget i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 1
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Annette A Snö- och vattenläge i Kebnekaisefjällen? Fjällvandring 9
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
fridaeus snö- och isläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 6
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snö/isläge Mårmapasset Fjällvandring 9
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
Fjällvinden Snö - stugvärd - varningar Fjällvandring 1
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Snö-/vattenläge i Kebnekaise Fjällvandring 2
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
pergit Snö på toppen Fjällvandring 1
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
IdaHederström Snö i fjällen? Fjällvandring 3
anderzand Snö i Tjäktjapasset? Fjällvandring 4
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.