Paddlingstips storstockholm?

Jag ska dra iväg jobbets idrotts- och friluftsförening på paddeltur i höst och tänkte kolla om det är nån som har några sköna tips på var man ska paddla.

Ungefärligt spec:

• Kajak eller kanadensare spelar mindre roll.
• Kanoter hyrs
• Ska gå att nå med SL-kort
• Tur lördag fm - söndag em
• Tältning
• Blandad paddlingserfarenhet hos deltagarna
• Ske ge mersmak för nybörjarna

Min första instinktiva tanke var havskajak Nynäshamn - Järflotta eftersom det är lätt att hyra och lägga i där, och lätt att nå med pendel. Nackdelen är att vissa kanske är skraja för kajak och därför inte kommer att våga vara med (även om jag ju vet att de kommer att övervinna sin kajakrädsla bara de får prova :))

Några andra tips? Lämpliga sjöar eller skär?
 
Om deltagarna inte är så vana kan väl Lådna-Hjälmö området vara bra. Trevlig och skyddad paddling och det går bra att tälta. Jag tror det finns en kajakuthyrning på Ljusterö, men har ingen erfarnhet av denna.
 
Kort tid

Det blir ganska lång anmarsch och mycket bök med tält nedpackning i kajak etc och inte så mycket paddling. Egentligen skulle jag föreslå dagstur i stället. Skyddade skärgårdsvatten finns de en hel del t ex SO om Runmarö där du kan hyra kanoter.

Solberga Gård
Peter Tjulander
130 80 Runmarö
Tel 08-571 520 61
Mobil 070-216 12 35

Peter kör också taxibåt till Solberga från Stavsnäs vinterhamn.

Ett upplägg med Canadensare blir lite enklare packningsmässigt. Paddla t ex från Nykvarn via Yngern och småsjöar till Marvikarna. Kanotkungen t ex hyr och kör ut Canadensare. http://www.kanotkungen.se/

Thure
 
Ja, Marvikarna har jag nog paddlat till tidigare, från Åkers Styckebruk. Helt ok kanadensarvatten.

Hur bökigt är det att ta sig till Nykvarn med SL-kortet?

Jag tror dock inte att det blir stressigt och bökigt med en tvådagarstur - förra oktober drog vi iväg ett gäng mer eller mindre gröna på just turen Nynäsham - Järflotta t.o.r. Då hade vi gott om tid för mys framför brasan på kvällen.
 
Det finns ett OK ställe i mina krokar Björnö/Björkvik på Ingarö. Där kan man välja att paddla mer skyddat i vikar eller ge sig ut över nämndöfjärden om man så önskar. Uthyrningsstället heter
Kajakeriet - Björkviks Torp
Besök Björkviks Torp, Björnö - Björkvik
Adress Björkvikstorp
134 67 INGARÖ
Tel 08-571 426 20
Fax 08-462 00 33
Mobil 0708-65 08 06
Email info@kajakeriet.se
Internet http://www.kajakeriet.se

Men för att inte bara vara så lokalpatriotisk så kan du väl gå in på t ex
http://www.kanot.com/t3.asp?p=86428
och se vad du tycker verkar lämpligt med priser osv.
 
SL-kortet gäller bara till Södertälje. Därefter blir det till att betala för vanligt tåg återstående lilla bit till Nykvarn. Eskilstunatåget om jag inte missminner mig. Men det är det värt.

Yngern är en fin ren sjö. Vattnet går bra att dricka. Kanotuthyrning vid Hökmossen, vid norra Yngern nära Nykvarn. För en helg skulle det eventuellt kunna räcka med att paddla Från norra till södra Yngern, tälta där, och vidare Yngern runt.

Raskesven
 
Rapport

Sådär!
I helgen blev paddlingen med jobbet (= jag och två tappra kolleger) av, och den blev klart lyckad.

Vi följde Thures tips och paddlade från Åkers Styckebruk, förbi Marvikarna, Klämmingen, genom Kvarnsjöarna via Gullmorasjön till Yngern och Nykvarn. En finfin tvådagarstur - särskilt området kring Kvarnsjöarna ger vildmarkskänsla mitt i Sörmland. Vi slog läger vid Lilla Kvarnsjöns nordvästra vik.
Med en kanadensare och en enmanskajak fick man dels det skojiga med kajak, dels möjligheten att ta med sig en kanotvagn för alla lyften över land som inte hade varit ett dugg roliga utan.

Enda solket i bägaren var Kanotkungens K1:a (en Dag Miwok, tror jag) som i princip är oanvändbar folk över 180 cm.
Men Kanotkungen var å andra sidan bussig som föreslog att vi skulle kvitta ett avbrutet paddelblad mot ett gäng foton som vi hade tagit under turen :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.