Rulltelisar efter drake!

Hej,

Jag använder mig av en drake (kite) för åka fram och tillbaka i naturen. På vintern sätter jag telisar på fötterna och på sommaren ett par rätt märkliga rullskidor. Hjulen är luftgummihjul med en diameter på cirka 30 cm. Dom ser ganska bisarra ut faktiskt. Det funkar ganska bra men dom är nu så har jag byggt dom av ett par rullskridskor och bultat fast plattjärn i dom gamla hjulhålen. I Vardera ända framför resp. bakom foten sätter jag dom stora hjulen. Ser rätt mycket ut som ett par rullskidor.

Problemet är att rullskridskorna inte är så styva så det blir lite vingligt... När jag väl har fart så brukar det kännas stabilt men i låg hastighet och när man behöver svänga är det helt hopplöst.

Så jag funderar på att på något sätt modifiera min skapelse så jag kan använda mina Scarpa T2 istället för dom trista skridsko-skorna.

Någon som har någon bra ide på hur?

Jag har funderat på att använda ett par telisbindningar som inte tar så mycket plats bakom och framför skorna - det är bra att hålla rullskidorna så korta som möjligt. Jag har inte riktigt kommit på hur jag ska få ihop det hela.

Tacksam för bra/kreativa ideer!
 
Bild på skridskorna!

Jag har lagt upp en bild på skridskorna som dom ser ut idag i mitt fotoalbum - kolla där om ni vill!
 
Håller också på att fundera över detta med sommarkiteing på land. Jag fgunderar på inlines och en stor parkeringsplats de gånger de fortfarande blåser på kvällen när bilarna åkt iväg, typ stora köpcentran etc.

Ska man ha 4 eller 5-hjuligt?

/Andreas, som också kör telisar till kiten på vintern men nog kan leva med fast häl på sommaren.
 
Kite på parkeringsplats

Personligen har jag avfärdat parkeringsplatser på grund av lyktstolpar, staket, varukorgsställ, ... Sen är asfalt ganska hårt också. En stor äng eller så är mjukare att trilla på.

När det kommer till antal hjul så har jag ingen åsikt - kanske mest på grund av att jag inte åker inlines.

Dom "skridskor" jag byggt (som det finns bild på i mitt fotoalbum här på utsidan) går faktiskt väldigt mjukt och stadigt på ett stort gräsfält. Jag har bara kört på Gärdet i Stockholm men en 11-mannaplan eller liknande räcker i alla fall lite grann. En grusväg på landet (utan elstolpar på läsidan) kan nog också vara bra.

[Ändrat av tanke 2005-05-28 kl 11:17]
 
Jo lyktstolpar är ett dilemma. Har funderingar på att kör med kortare linor för att klara mig bättre. Tror det kan gå rätt bra. Dina grillor eller vad man ska kalla dem ser klart intressanta ut. Kanske får försöka fixa något liknande. Trodde gräs skulle vara för mjukt och ojämnt.

I alla fall råkade jag spontanköpa ett par 5-hjulig inlines idag. Ordinarie pris 3500:- men jag fick loss dem för 1500:- så jag kunde inte hålla mig. Ska testa parkering, om jag vågar, när jag hämtat skydd och hjälm nästa vecka.

/Andreas
 
Dum fråga kanske, men varför inte segla kite på vatten på sommaren. Det var ju så det började väl?
Parkering låter vansinnigt tråkigt, inte så mycket natur?!
 
Jonas P; sa:
Dum fråga kanske, men varför inte segla kite på vatten på sommaren. Det var ju så det började väl?
Parkering låter vansinnigt tråkigt, inte så mycket natur?!

Inte mycket natur....helt klart.... mest ett sätta tt få känna draget i selen och fasrtvinden i ansiktet.

Att köra på vatten slkulle för mig innebära att jag skulle behöva köpa följande:

Ny större kite med lufttuber
Våtdräkt
Kiteboard

Skulle sannolikt kosta en bra bit över 10000:- om det skulle köpas nytt.

För att köra på asfalt behöver jag inte köpa något alls. Dessutom känns det lite meckigare om man ska hålla på att åka iväg till en sjö och greja, pumpa upp celler etc. när det är rätt vind etc. På en parkering kan jag köra en sväng på kvällen om det är bra vind och jag kan köra inlines dit så jag behöver inte ens bil. Det är väl lite så att jag har inte tiden för att engagera mig så mycket att det känns värt att ge sig på vattenkiteing. Tar ju mycket tid om det ska vara värt att lägga de pengarna och engagemanget jag tror krävs....

Därför är min tanke att försöka ha hyffsat roligt någon gång då och då med grejer jag redan har eller kan bygga (rullskidskridskorna ovan) relativt billigt.

/Andreas
 
Jonas P; sa:
Dum fråga kanske, men varför inte segla kite på vatten på sommaren. Det var ju så det började väl?
Parkering låter vansinnigt tråkigt, inte så mycket natur?!

Det är också mycket svårare att åka på vattnet. Efter några gånger på land (skidor/showboard/rullskidor/...) så har man greppet liksom. Man sjunker inte om man råkar få lite ojämn fart eller råkar stå stilla.

Jag har två kompisar som åker på vattnet. Flera år, fem drakar och över 50.000 senare känner dom fortfarande att dom är nästan nybörjare...

För oinvigda kan jag också påpeka att bara att köra draken kan vara lite lurigt. Blåser det 10m/s så kan det hända ganska tråkiga saker även om man inte krånglar till det och sätter saker på fötterna. Såg senast förra helgen en kille som släpades fram över Gärdet på magen med en skrikande flickvän efter...
 
Ok, köper argumenten...
Utom det att det skulle vara så väldigt svårt. Har hört att det inte alls är så jätte-svårt. Detta visserligen från duktiga vindsurfare som provat.
Hade däremot velat se beskrivna övning på gärdet!
Skadeglädje är ju (tyvärr?) en stor källa till nöje...
 
Flygplats?

MC-ställ och flygplats verkar vara en vettig kombination. Finns ju en del nedlagda militärflygfält.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.