Optimus Novas driftsäkerhet

Hej jag skaffade nyligen ett Optimus Nova multifuel kök och har testat det lite hemma och varit helt tok nöjd, te vattnet kockade snabbare än på spisen men jag kom precis hem från min första tur med det och skiten strulade å det grövsta. Första middagen gick bra men efter att jag fyllt på med mera bensin så var lågan alldeles för liten och den slocknade med små mellanrum.
Jag fyllde inte flaskan full med bensin, jag rengjorde med den lilla gulliga magneten och jag försökte värma koplingarna och slangen med ett annat kök. Det sistnämda gjorde möjligtvis lite nytta men problemet uppstod snabbt åter.
Det var kanske -25 och hyfsad vind men jag tycker inte det borde vara några faktorer att tala om.
Jag skulle vara mycket tacksam för eventuella erfarenheter om liknande problem.

Tack på förhand, Morgan
 
Nålen

Jag hade samma problem, effekten minskade mer och mer. Jag tog isär köket och upptäckte att rensnålen var böjd så att den inte rengjorde munstycket när man använde "den gulliga magneten".
Kolla nål och filter, är det kallt kan det säkert fastna is i filtret om bensinen var förorenad.

/Mikael
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varför fortsätter skräpet att säljas?

Det problem du beskriver låter som vatten i bensinen. Vanligt om man tidigare haft T-sprit i flaskan eller varit oförsiktig när man fyller. Kan avhjälpas med K-sprit



P.S.
Fler har haft problem:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23026

Hur kan det få så högt betyg? http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=71

Av mina kompisar som haft Nova har alla haft problem, det läcker och går sönder. Är det skräp? Varför är det då så många som köper det? Gör dom mest reklam eller ser det coolast ut?
D.S.
[Ändrat av Vandrare 2005-03-03 kl 11:24]
 

avslutad210712

Gäst
Har ett omnifuel som gjorde på ungefär samma sätt efter ungefär 25 dagar till fjälls (naturligtvis i ösregn). Där har man ingen gullig magnet som man rengör med utan en rensnål i verktyget och efter lite rengörande i munstycket fungerade det hur bra som helst resten av den vandringen.
 
Re: Varför fortsätter skräpet att säljas?

Vandrare; sa:
Av mina kompisar som haft Nova har alla haft problem, det läcker och går sönder. Är det skräp? Varför är det då så många som köper det? Gör dom mest reklam eller ser det coolast ut?
D.S.
[Ändrat av Vandrare 2005-03-03 kl 11:24]

Just därför har jag ett KAP kök:)

/mattias
 
Alla har inte problem!

Jag har nu haft mitt Nova kök i knappt 4 år och jag har aldrig haft några större problem med det. Jag älskar mitt kök och skulle aldrig byta ut det mot något annat. Det är väl använt, både under sommar och vinter, totalt har jag säkert bränt upp närmare 25 liter bensin och det enda som behöver göras är att rensa med nålen när man märker att det går lite svajigt och att i mellan åt göra en helrengöring och olja in skinnet i pumpanordningen. Tilläggas bör är att jag inte använder något bränslefiltret, det försvann vid första rengöringen och jag har inte märkt någon skillnad utan det.

/Robert
 
Jag har aldrig provat något annat NOVA än mitt eget. Jag uppskattar att jag har tänt upp och kört det mellan 2-300 ggr. Jag antar att mitt är av den första upplagan. Jag har mestadels kört med tändvätskor och fotogen. Jag har inte kört det i temp under -10 grader och inte över 2000 möh.
De incidenter jag haft inskränker sig till att snäpplåset för slangen på flaskan frusit i öppet läge en eller två ggr, samt att läderpackningen i pumpen torkat 2 ggr så att jag fått smörja den.
Det kan ju vara så att kvaliteten varit ojämn och att jag fått ett toppex, men med det facit kan jag iaf inte kalla det skit. Skit bakom spakarna? Har ni provat att pumpa upp trycket om det flämtar?

/K
 
lite fler problem

Oxå haft lite probliem med mitt nova ...
Har prövat det 3 gånnger bara, idag första gången i fält där det också utsattes för vind.
Hade det monterat i trangiat, tankat med Shell friluftsparafin och det funkade helt ok så länge grytor och stekpanna var placerad på köket
men när man lyfte av dom så började brännaren fladdra och slocknade flera gånger, något frustrerande.
Jag hoppas att det är nått nybörjar fenomen som kanske kan avhjälpas med lite råd från vana användare av novat här på utsidan.

Daniel
 
Re: lite fler problem

stratus; sa:
...det funkade helt ok så länge grytor och stekpanna var placerad på köket
men när man lyfte av dom så började brännaren fladdra och slocknade flera gånger, något frustrerande.
Jag hoppas att det är nått nybörjar fenomen som kanske kan avhjälpas med lite råd från vana användare av novat här på utsidan.

Aha!

Jag har märkt exakt samma sak med mitt Omnifuel; att flamman slocknar när man lyfter av kastrullen, med ett förtretligt pysande av luft ("How could that light that burned so brightly, suddenly burn so pale"). Efter några pumpningar och en fräsch tändsticka har bensinen åter flödat fint.

Jag tolkade detta som ett rent nybörjarproblem (eftersom det var min första tur med bensinkök), men finns det något smart sätt att slippa det? Antar att det beror på att när man tar bort kastrullen, slår man ut "taket" på brännkammaren, varför temperaturen sjunker just där bensinen ska förångas och antändas. Med ett par pumpningar blir trycket åter så högt att "taket" inte behövs. Finns det något smart sätt att slippa detta fåniga problem, eller ska man bara vara mer förutseende med att pumpa innan man lyfter bort kastrullen?

Så, det är inte riktigt bara Novan som har detta lilla bekymmer. Andra kanske.

/A.
 
Det man ska tänka på när man använder triangiat är att hålen i nedre delen ska vara vända MOT vinden så att luftflödet kommer underifrån (detta står i manualen om man orkar läsa den har jag för mig). Då är det inte lika stor sannolikhet att lågan blåses ut. Sen är det givetvis viktigt att man pupmat upp ett bra tryck...

/Robert
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: lite fler problem

Strykarräven; sa:
Jag har märkt exakt samma sak med mitt Omnifuel; att flamman slocknar när man lyfter av kastrullen, med ett förtretligt pysande av luft ("How could that light that burned so brightly, suddenly burn so pale"). Efter några pumpningar och en fräsch tändsticka har bensinen åter flödat fint.

Jag tolkade detta som ett rent nybörjarproblem (eftersom det var min första tur med bensinkök), men finns det något smart sätt att slippa det? Antar att det beror på att när man tar bort kastrullen, slår man ut "taket" på brännkammaren, varför temperaturen sjunker just där bensinen ska förångas och antändas. Med ett par pumpningar blir trycket åter så högt att "taket" inte behövs. Finns det något smart sätt att slippa detta fåniga problem, eller ska man bara vara mer förutseende med att pumpa innan man lyfter bort kastrullen?

Så, det är inte riktigt bara Novan som har detta lilla bekymmer. Andra kanske.

/A.

Har aldrig varit med om att mitt omnifuel slocknar när jag tar bort kastrullerna. Vet inte hur mycket du pumpar innan men jag brukar ta 10-15 tag på pumpen när flaskan är hyfsat välfylld. När den börjar bli tom brukar jag ta några extra tag, inte för att jag vet om det spelar någon roll. På de pumptagen kokar jag vatten till pasta, pastasås och vatten till kaffe efteråt utan några som helst problem.
 
Mysteriet olöst

Då har jag ingen aning om varför mitt Omni slocknar när jag lyfter av kastrullen. Jag gav det nog 30-50 pumpningar, eftersom jag körde det på vintern i rätt svår kyla, och skulle smälta snö till all mat och dryck.
Frågan går vidare.
/A.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips