Optimus Novas driftsäkerhet

Hej jag skaffade nyligen ett Optimus Nova multifuel kök och har testat det lite hemma och varit helt tok nöjd, te vattnet kockade snabbare än på spisen men jag kom precis hem från min första tur med det och skiten strulade å det grövsta. Första middagen gick bra men efter att jag fyllt på med mera bensin så var lågan alldeles för liten och den slocknade med små mellanrum.
Jag fyllde inte flaskan full med bensin, jag rengjorde med den lilla gulliga magneten och jag försökte värma koplingarna och slangen med ett annat kök. Det sistnämda gjorde möjligtvis lite nytta men problemet uppstod snabbt åter.
Det var kanske -25 och hyfsad vind men jag tycker inte det borde vara några faktorer att tala om.
Jag skulle vara mycket tacksam för eventuella erfarenheter om liknande problem.

Tack på förhand, Morgan
 
Nålen

Jag hade samma problem, effekten minskade mer och mer. Jag tog isär köket och upptäckte att rensnålen var böjd så att den inte rengjorde munstycket när man använde "den gulliga magneten".
Kolla nål och filter, är det kallt kan det säkert fastna is i filtret om bensinen var förorenad.

/Mikael
 
Varför fortsätter skräpet att säljas?

Det problem du beskriver låter som vatten i bensinen. Vanligt om man tidigare haft T-sprit i flaskan eller varit oförsiktig när man fyller. Kan avhjälpas med K-sprit



P.S.
Fler har haft problem:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23026

Hur kan det få så högt betyg? http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=71

Av mina kompisar som haft Nova har alla haft problem, det läcker och går sönder. Är det skräp? Varför är det då så många som köper det? Gör dom mest reklam eller ser det coolast ut?
D.S.
[Ändrat av Vandrare 2005-03-03 kl 11:24]
 

avslutad210712

Gäst
Har ett omnifuel som gjorde på ungefär samma sätt efter ungefär 25 dagar till fjälls (naturligtvis i ösregn). Där har man ingen gullig magnet som man rengör med utan en rensnål i verktyget och efter lite rengörande i munstycket fungerade det hur bra som helst resten av den vandringen.
 
Re: Varför fortsätter skräpet att säljas?

Vandrare; sa:
Av mina kompisar som haft Nova har alla haft problem, det läcker och går sönder. Är det skräp? Varför är det då så många som köper det? Gör dom mest reklam eller ser det coolast ut?
D.S.
[Ändrat av Vandrare 2005-03-03 kl 11:24]

Just därför har jag ett KAP kök:)

/mattias
 
Alla har inte problem!

Jag har nu haft mitt Nova kök i knappt 4 år och jag har aldrig haft några större problem med det. Jag älskar mitt kök och skulle aldrig byta ut det mot något annat. Det är väl använt, både under sommar och vinter, totalt har jag säkert bränt upp närmare 25 liter bensin och det enda som behöver göras är att rensa med nålen när man märker att det går lite svajigt och att i mellan åt göra en helrengöring och olja in skinnet i pumpanordningen. Tilläggas bör är att jag inte använder något bränslefiltret, det försvann vid första rengöringen och jag har inte märkt någon skillnad utan det.

/Robert
 
Jag har aldrig provat något annat NOVA än mitt eget. Jag uppskattar att jag har tänt upp och kört det mellan 2-300 ggr. Jag antar att mitt är av den första upplagan. Jag har mestadels kört med tändvätskor och fotogen. Jag har inte kört det i temp under -10 grader och inte över 2000 möh.
De incidenter jag haft inskränker sig till att snäpplåset för slangen på flaskan frusit i öppet läge en eller två ggr, samt att läderpackningen i pumpen torkat 2 ggr så att jag fått smörja den.
Det kan ju vara så att kvaliteten varit ojämn och att jag fått ett toppex, men med det facit kan jag iaf inte kalla det skit. Skit bakom spakarna? Har ni provat att pumpa upp trycket om det flämtar?

/K
 
lite fler problem

Oxå haft lite probliem med mitt nova ...
Har prövat det 3 gånnger bara, idag första gången i fält där det också utsattes för vind.
Hade det monterat i trangiat, tankat med Shell friluftsparafin och det funkade helt ok så länge grytor och stekpanna var placerad på köket
men när man lyfte av dom så började brännaren fladdra och slocknade flera gånger, något frustrerande.
Jag hoppas att det är nått nybörjar fenomen som kanske kan avhjälpas med lite råd från vana användare av novat här på utsidan.

Daniel
 
Re: lite fler problem

stratus; sa:
...det funkade helt ok så länge grytor och stekpanna var placerad på köket
men när man lyfte av dom så började brännaren fladdra och slocknade flera gånger, något frustrerande.
Jag hoppas att det är nått nybörjar fenomen som kanske kan avhjälpas med lite råd från vana användare av novat här på utsidan.

Aha!

Jag har märkt exakt samma sak med mitt Omnifuel; att flamman slocknar när man lyfter av kastrullen, med ett förtretligt pysande av luft ("How could that light that burned so brightly, suddenly burn so pale"). Efter några pumpningar och en fräsch tändsticka har bensinen åter flödat fint.

Jag tolkade detta som ett rent nybörjarproblem (eftersom det var min första tur med bensinkök), men finns det något smart sätt att slippa det? Antar att det beror på att när man tar bort kastrullen, slår man ut "taket" på brännkammaren, varför temperaturen sjunker just där bensinen ska förångas och antändas. Med ett par pumpningar blir trycket åter så högt att "taket" inte behövs. Finns det något smart sätt att slippa detta fåniga problem, eller ska man bara vara mer förutseende med att pumpa innan man lyfter bort kastrullen?

Så, det är inte riktigt bara Novan som har detta lilla bekymmer. Andra kanske.

/A.
 
Det man ska tänka på när man använder triangiat är att hålen i nedre delen ska vara vända MOT vinden så att luftflödet kommer underifrån (detta står i manualen om man orkar läsa den har jag för mig). Då är det inte lika stor sannolikhet att lågan blåses ut. Sen är det givetvis viktigt att man pupmat upp ett bra tryck...

/Robert
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: lite fler problem

Strykarräven; sa:
Jag har märkt exakt samma sak med mitt Omnifuel; att flamman slocknar när man lyfter av kastrullen, med ett förtretligt pysande av luft ("How could that light that burned so brightly, suddenly burn so pale"). Efter några pumpningar och en fräsch tändsticka har bensinen åter flödat fint.

Jag tolkade detta som ett rent nybörjarproblem (eftersom det var min första tur med bensinkök), men finns det något smart sätt att slippa det? Antar att det beror på att när man tar bort kastrullen, slår man ut "taket" på brännkammaren, varför temperaturen sjunker just där bensinen ska förångas och antändas. Med ett par pumpningar blir trycket åter så högt att "taket" inte behövs. Finns det något smart sätt att slippa detta fåniga problem, eller ska man bara vara mer förutseende med att pumpa innan man lyfter bort kastrullen?

Så, det är inte riktigt bara Novan som har detta lilla bekymmer. Andra kanske.

/A.

Har aldrig varit med om att mitt omnifuel slocknar när jag tar bort kastrullerna. Vet inte hur mycket du pumpar innan men jag brukar ta 10-15 tag på pumpen när flaskan är hyfsat välfylld. När den börjar bli tom brukar jag ta några extra tag, inte för att jag vet om det spelar någon roll. På de pumptagen kokar jag vatten till pasta, pastasås och vatten till kaffe efteråt utan några som helst problem.
 
Mysteriet olöst

Då har jag ingen aning om varför mitt Omni slocknar när jag lyfter av kastrullen. Jag gav det nog 30-50 pumpningar, eftersom jag körde det på vintern i rätt svår kyla, och skulle smälta snö till all mat och dryck.
Frågan går vidare.
/A.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.