USA:s östsida?

Hej!
Vi har för avsikt att tillbringa ett par veckor på USA:s ost/nordost/sydost sida. NY + Philadephia samt väldigt flexibla, uppåt, neråt, innåt landet, ev. bila ner till Florida via Kentucky m.fl delstater. Har sökt en hel del på nätet om sportklättring (vill helst lämna tradutrustningen hemma) men får inget "grepp" om de områden som beskrivs...det mesta tycks handla om access, ingen info om bultning, svårighetsgader, anmarsch, barnvänligt, antal leder, d.v.s det som vi tycker vore intressant. Finns det ngn som har lite info om några schyssta områden i dessa krokar så vore jag mycket tacksam.....
 
Tjommen; sa:
Hej!
Vi har för avsikt att tillbringa ett par veckor på USA:s ost/nordost/sydost sida. NY + Philadephia samt väldigt flexibla, uppåt, neråt, inåt landet, ev. bila ner till Florida via Kentucky m.fl delstater. Har sökt en hel del på nätet om sportklättring (vill helst lämna tradutrustningen hemma) men får inget "grepp" om de områden som beskrivs...det mesta tycks handla om access, ingen info om bultning, svårighetsgader, anmarsch, barnvänligt, antal leder, d.v.s det som vi tycker vore intressant. Finns det ngn som har lite info om några schyssta områden i dessa krokar så vore jag mycket tacksam.....

Kolla in rockclimbing.com. De har en massa geografiskt sorterade länkar. Om du går vilse i mängden av info så rekommenderar jag att sikta på de tre 'stora' sportområdena:
Rumney, New Hampshire
New River Gorge, West Virginia
Red River Gorge, Kentucky.

Men jag skulle nog hellre släpa med tradutrustningen och sikta på:
Shawangunks, NY (ca 1.5timme norr om NYC)
Seneca Rocks, West Virginia (ca 6tim sv om NYC)
Adirondacks, NY (lite söder om Lake Placid, ca 4tim n om NYC)
Cathedral, NH

Notera dock att 'ett par veckor' inte är speciellt mycket. Att bila ner till Florida tar ca 20timmar i en sträckkörning från NYC.

Lite mer specifik info från ställen jag besökt:

Rumney:
Bultning: massor, de flesta leder är bultade och väldans tätt dessutom.
Svårighetsgrader: Nästan inget under 5.8. Alla leder mellan 5.8-5.10 kan nog avklaras inom en vecka om vädret tillåter. De skryter dock med de flesta 5.14 i USA... Samtliga rutter är 1 repa och man behöver aldrig anlägga standplats om du har 60m rep (mycket rekommenderat!)
Anmarch: ca 5-15min. Parkeringstillstånd måste köpas, ca $10-15 för en månad(?). Ett flertal campingplatser finns inom 5km avstånd. Parkeringen såg lite liten ut, så jag kan tänka mig att den fylls upp på helgerna på sommaren.

Shawangunks (mer känt som Gunks, http://www.gunks.com):
Bultning: Enbart trad.
Svårighetsgrader: 5.0-5.13. Bästa ställe i USA att hitta många och hejdundradens bra rutter under 5.6. Enda(?) stället i världen som kan skryta med ett överhäng på en 5.2 rutt. De flesta rutter är 2-3 repor, men de har även världens längsta (?) rutt på 67 repor.
Anmarch: 5 - 30min beroende på vilken del av klippan man går till.
Entreavgift på ca $7/dag (men det går att undvika med lite lurighet).
Familjeårskort går nog på ca $140, en person ca $70.
Antal rutter: lite drygt 1000. Många med mycket hög klass.
Bouldering: Ja det finns, men varför bry sig med så mycket tradklättring i världsklass?

Seneca:
Bultning: 0.
Svårighetsgrader: 5.7 och uppåt.
Anmarch: ca 20-30min i brant (typ trappa!) uppförsbacke.
Antal rutter: ca 300(?), med hög standard i klass med ovanstående Gunks.
Bouldering: Förmodligen ingen i närheten.

Adirondacks:
Bultning: ingen vad jag vet.
Svårighetsgrader: 5.5 och uppåt. Finns även en mängd lustiga sk 'slides' där jorden har glidit av berget och skapat en granitrutchbana på 1000m graderat ca 4:e klass, dvs lite under 5.0-.
Anmarch: 5min - 1dag. 'The Dacks' består av en massa olika klippor utspridda över ett stort område.
Antal rutter: ca 1000.
Bouldering: okänt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.