Ultralätt packlista för långtur

I samband med diskussioner kring min tur mellan Hemavan och Nikkaluokta i somras fick jag förfrågningar om min packlista. Nu har jag äntligen fått tummen ur och hängt ut den på nätet (det var inte särskilt jobbigt, men är inte heller särskilt flashigt).

För att få en bakgrund till listan så är inledningen till följande trådar bra att kika på:
Allmänt om turen och skor:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28598
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28620
Om paraply under turen:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28750

Packlistan finns på: http://www.nui.se/Packlista_2004.htm

Hälsningar
Jörgen
 
Lätt Komfort

Jag gillar din inställning eftersom den liknar min:
"Lätt Komfort" - det ska vara lätt utan att man tummar på komforten och tvingas till stora ändringar av sitt friluftsbeteende.
 
Multisport?

Att ha det bra och bära så lite som möjligt, det är ju det som är sporten. Att plåga sig i fjällen är ju ingen sport, utan snarare multisport...

Fast jag är själv förvånad över att jag har kunnat halvera min baspackning utan att sakna någonting eller få det extra kallt och kärvt. Det gör att man:
a) Gärna vill att andra skall få uppleva samma sak.
b) Inte fattar varför många verkar vara villiga att göra vad som helst för att få lättare packning, utom att välja verkligt lätta STORA grejer (ryggsäck, skydd, sovsäck, kök)eller lämna saker hemma. Konsekvenserna av detta blir då att man ansar kartkanter och filar på tandborstar för att få ned vikten från 21,8 kg till 21,4 kg.

Jörgen
 
Spännande och relevant Jörgen! Tyvärr är ju tröskeln för "vanligt folk" rätt hög för att kunna klara av att göra samma sak. Å andra sidan, med den här infon sjunker ju tröskeln några snäpp!

/ G
 
Köpa eller sy?

Med "vanligt folk" gissar jag att du menar de som inte syr egna prylar. Men det går att köpa lätta prylar också. På rak arm:
Ryggsäck; GoLite Gust/Breeze.
Sovsäck; någon av RABs lätta dunsäckar
Skydd; Golite Trig eller Cave

Min gissning är att detta sänker packvikten med 4 kg för de flesta. Sedan struntar man i alla bra att ha grejer som matskålar, extra kastruller, tunga stekpannslock, häftiga multitools, vadarskor, tunga MexTex-jackor och brallor och..och

OK, jag är entusiastisk över det här. Men jag lovar att när man gått en lång fjälltur med halva den vanliga tyngden på ryggen så är det en fantastisk upplevelse. Jag tror att det är få som någonsin har testat detta som byter tillbaka.

Jag läste på någon amerikansk site om några som själva satsat på UL efter att ha träffat en ultralätt vandrare på någon led. De hade frågat honom vad som var absolut viktigast att veta för att de själva skulle kunna banta sina packningar lika mycket som han gjort. Svaret blev: "That it can be done".

Try it, you'll like it.

Jörgen
 
Dyra prylar kräver små steg

NUI; sa:
... Inte fattar varför många verkar vara villiga att göra vad som helst för att få lättare packning, utom att välja verkligt lätta STORA grejer (ryggsäck, skydd, sovsäck, kök)

Grejen är ju att det är just de stora grejerna som man redan har investerat i.
Om jag skulle byta ut mina stora tunga saker skulle jag behöva pynta minst 10000.
För grejer som jag bara kan ha i friluftslivet.
Om jag däremot köper ett par lättare brallor eller en lättare jacka kan jag använda den även till vardags. Kläder är helt enkelt så mångsidiga och välanvända att det inte svider så jäkligt att köpa nya då och då.

Därför kommer det att ta ett par år innan jag kommer ner i vikt. Mitt tält väger 3,3 kilo för två pers, men att köpa nytt är relativt oförsvarbart just nu.

PS. Var har du hittat din skjorta (Freedom, 180 g)?
 
inte UL, dock

jag får min baspackning (i Norden)
till 9 kg; ändå har jag tyngre tält, tyngre ryggsäck
(totalt 2 kg mer!)
och fler kartor.

Jag har aldrig riktigt förstått
på mig på listor som räknar upp saker en i sänder på detta vis. Jag grupperar dem, då är det lättare
att se vad som verkligen väger och vad jag eventuellt
kan offra. Det verkar som att jag gillar ett varmt tält, och behöver bärsystem - folk som aldrig tänkt lätt
undrar om min North Face Prophet, 1850 g, har ett fullgott
bärsystem. Klart den har.

Det här är för tio dagar. För under sju dagar skulle jag reda mig med min Lundhags Dovre och spara kanske 4 hg. Men jag klarar nog att bära 16 kg några år till.
 
Jag förstår inte hur du får så pass tung utrustning. Jag har ett tremanna tält. Massor av kläder. 3 kg ryggsäck och två fiskeutrustningar + mat för tio dagar på ca 18 kg.

Jag måste ha missat något.

//

Ja ja, gångstavar, paraply, videokamera och sånt skit. :)
[Ändrat av crazy 2005-01-28 kl 02:45]
 
crazy; sa:
Jag förstår inte hur du får så pass tung utrustning. Jag har ett tremanna tält. Massor av kläder. 3 kg ryggsäck och två fiskeutrustningar + mat för tio dagar på ca 18 kg.

Är det inklusive kläderna på kroppen? Det brukar kunna skilja ganska mycket mellan ryggsäckens vikt och SOW (Skin Out Weight). Särskilt om man t.ex. kör med kängor, rejäla byxor och så.
 
Re: inte UL, dock

marmotta; sa:
Jag har aldrig riktigt förstått
på mig på listor som räknar upp saker en i sänder på detta vis.

Det beror oftast på att man för listan på dator (för att slippa räkna själv). Fast man kan ju gruppera även då, det har ju faktiskt Jörgen gjort. Vänsterkolumnen är ju en gruppering, och än ganska grov.

Jag har gjort en enkel databas med all min utrustning i, då kan jag enkelt köra "what if" och byta ut grejer fram och tillbaka och se vad det ger för skillnad. Databasen har två uppsättningar kategorier, dels är varje grej kategoriserad och dels så "placerar" jag den på en "plats" när jag lägger till den till packningen ("På kroppen", "I ryggsäck", "I fickor etc" osv).
 
HAr funderat på att uprätta något likannde rätt länge. Kan du berätta mer om vad du kör för program etc?

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.