Maptools

Maptools, nytt program

Maptools är ett program framtagit speciellt för oss svenskar som vill ändra i Friluftskartan .

Som att ta bort de texter man tycker är onödiga, som hus, vattendrag, vattenyta, uppfartsväg, församlingsgränser.
Ta bort objekt från kartorna.
Byta karttecken på kartan, t.ex framhäva stigar genom att de dom kartsymbolen för järnväg och de järnvägen symbolen för stig.

Programmet hanterar alla kartor i en katalog, som en batch. Men det tar lång tid, så ha tålamod.

version 1.01 (zipfil) finns att hämta på FTP-servern
IP: 217.215.40.74
Port: 21
User: topomaps
Password: topomaps

Per Brune
 
Nice, ska testa när jag får tid. Hurpass lång tid tar den på sig att harva genom en hel katalog (typ ett av Friluftskartans områden)? Beror förstås på vilken burk man har, men rör det sig om timmar/dagar?
 
Sarvi; sa:
Nice, ska testa när jag får tid. Hurpass lång tid tar den på sig att harva genom en hel katalog (typ ett av Friluftskartans områden)? Beror förstås på vilken burk man har, men rör det sig om timmar/dagar?

Jag har en med mångas mått gammal dator. 266 MHz. Men ju fler ändringar man gör samtidigt desto längre tid tar det att göra om en karta.
Att ta bort alla texterna, ”hus”, ”vattendrag”, ”uppfartsväg” och ”vattenyta” tog mig ca 10-15 minuter/karta.

I natt åker nog alla församlingsgränser och kommungränser bort. Det är ett batchprogram så när man har startat programmet, sköter det sig själv tills allt är klart. Ha inte med basemap och product.tdb i katalogen med filer för indata.

Ett gått råd är att prova hur ändringarna blir på en karta eller 2 både i MapSource och i GPSen innan du tar alla kartor.

Per Brune
 
Tack Per

Maptools funkar naturligtvis också på andra topokartor som har img format för detaljkartorna som t ex norska, finska och tyska topokartor. Dessutom bör det kunna användas av dem som gör helt egna kartor om de har lust at köra ändringar i batch, kanske ändra stigprickar till kommungränsstreck t ex.

Förresten håller en annan författare på att utveckla ett liknande program så vi får se vilket som i slutändan blir enklast att använda.
 
Segt

Sarvi; sa:
Nice, ska testa när jag får tid. Hurpass lång tid tar den på sig att harva genom en hel katalog (typ ett av Friluftskartans områden)? Beror förstås på vilken burk man har, men rör det sig om timmar/dagar?
Hela område 10 som är på ca 70Mb tog ca 7 timmar på en Athlon 1800+ då gjordes samtliga ändringar enligt swedenchanges.cfg.

Att göra en enstaka fil tar kanske 5-10 minuter plus den tid det tar att hitta rätt fil vilket kan vara svårt eftersom numreringen av filerna inte är helt solklar. Finns det nån som gjort en lathund av nåt slag så skulle det underlätta om man hade den!
 
Förmodligen är det skitenkelt, men jag blir alltid så nervös när jag ska pilla med sånt här.
En fråga,
Jag har omr 9. Ska jag lägga hela mappen Family i mappen med orginalkartan eller bara alla .img filer?
 
Re: Segt

olhe; sa:
Att göra en enstaka fil tar kanske 5-10 minuter plus den tid det tar att hitta rätt fil vilket kan vara svårt eftersom numreringen av filerna inte är helt solklar. Finns det nån som gjort en lathund av nåt slag så skulle det underlätta om man hade den!

Om man öppnar filen product.tgb med mapedit http://www.geopainting.com/en så får man en bild (matris) där kartans nummer syns då man för muspekaren över bilden.

Per Brune
 
Bara .IMG

gundj; sa:
Förmodligen är det skitenkelt, men jag blir alltid så nervös när jag ska pilla med sånt här.
En fråga,
Jag har omr 9. Ska jag lägga hela mappen Family i mappen med orginalkartan eller bara alla .img filer?

I mitt inlägg från 2004-11-08 kl 22:04 skrev jag uttryckligen

Ha inte med basemap och product.tdb i katalogen med filer för indata.

Jag fick nämligen ett programfel (tvärnit) när programmet började jobba med någon av dessa filer (kommer ej ihåg vilken).

Per Brune
 
Re: Re: Segt

Brune; sa:
olhe; sa:
Om man öppnar filen product.tgb med mapedit http://www.geopainting.com/en så får man en bild (matris) där kartans nummer syns då man för muspekaren över bilden.

Per Brune
Filen heter Product i min Garmin fam 571 folder, ikon gulblå jordklot. Zoomar man in tillräckligt långt så anger GPSMapEdit varje enskild kartfils nummer på området. Annars kan man högerklicka med musen. Det senare kan vara enklare om det är många filer eftersom det är lättare att se var man är då. Samma gäller för alla olika product tdb filer i de olika underbiblioteken.

Rättelse - den heter förstås product.tdb och inte tgb som Per råkade skriva.

Öpnnar man basemap med GPSMapEdit ser man också de olika kartfilernas nummer om man zoomar in till ungefär skala 1:700 000 (=Level 2). Då har man också hjälp av en grov kustkontur och lite större vägar med nummer på.

Vill man kan man naturligtvis roa sig med att ändra olika saker på olika kartor. De för skridskoåkning kanske bör ha vissa egenskaper med an svampturer i mellansveriges skogar och fjällturer i Norrland kräver sina kartbilder.
[Ändrat av jonasolof 2004-11-09 kl 14:29]
 
Re: Maptools, nytt program

Brune; sa:
version 1.01 (zipfil) finns att hämta på FTP-servern
IP: 217.215.40.74
Port: 21
User: topomaps
Password: topomaps

Per Brune

Adressen funkar inte för mig. Har prövat på flera datorer. Skriver i Internet explorer 217.215.40.74:21 >the page cannot be displayed. Inte heller utan portnummer går det. Hur gör man??
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.