Vattentät påse till Ixus 430

Är det ngn som vet om det fins någon vatentät påse eller liknande till Canon Ixus 430?
Har tänkt att använda den till främst paddling.
/Mats

UV-hus

Canon har ett UV-hus som passar Ixus 430. Huset heter WP-DC800 och kostar cirka 2000-2500:-.
Har använt Canons UV-hus till ett par kameror i ett par år nu och de fungerar mycket bra.

Vattentätt till 30m så det räcker gott och väl för kajakbruk.

Jag har även provat en påse från EwaMarine, men de känns inget roliga.

Mvh Erik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är lite nyfiken på Ewa-Marine "påsarna"
Vad upplevde du krångligt med dem?
Är det samma påse till alla kameror?
Funderar på var man enklast kan titta på dem, alternativt köpa. Tycker att ett UV hus känns lite i överkant kanske.

/Mats

Jag använde en EwaMarine påse till en videokamera. Det jag upplevde negativt var att passformen var dålig, påsarna är oftast gjorda för att passa flera kameror med ungefär samma storlek. Svårt att få bra greppp om kameran och komma åt reglagen. Och sen har jag för mig att påsarna är hyfsat dyra. Tror påsen till videkameran kostade runt 3000:-.
Generalagent för ewamarine är Molfo, http://www.molfo.se

Uv-hus kan tyckas vara i överkant, men det fungerar mycket bra. I och med att husen är gjorda för en viss kamera kommer man åt knappar och reglage på ett bra sätt.
mvh erik

Re: Aquapac

Brune; sa:
Jag har en Aquapac ... Plasten i fodralet är inte tillräckligt klar för att bilder tagna genom fodralet ska bli bra.

Jag har också en sån och upplever samma sak. Det känns som att ljuset lätt bryter in från sidan och gör bilderna disiga.
Ingen bra lösning, alltså.

Aquapac påstår att det skall gå att ta kort med fodralet på.
Blir det suddiga bilder , eller är det allmänt svårt att använda påsen?

/Mats

matspe; sa:
Aquapac påstår att det skall gå att ta kort med fodralet på.
Blir det suddiga bilder , eller är det allmänt svårt att använda påsen?

Det GÅR att ta bilder, men problemet är att det gärna uppstår ett "dis" i bilden, särskilt när man har ljus som faller in snett framifrån. Lite som om man hade kladdat på linsen.
Hoppas ingen blir sur om jag dänger in en bild i tråden:

108.jpg

Ok, Tack!
Bilden visar ju precis som du antyder, en viss "disighet".
På vilket sätt skiljer sig Ewa-Marine mot Aquapac?

Mvh
//Mats

Re: Re: Aquapac

Nordesjö; sa:
Brune; sa:
Jag har en Aquapac ... Plasten i fodralet är inte tillräckligt klar för att bilder tagna genom fodralet ska bli bra.

Jag har också en sån och upplever samma sak. Det känns som att ljuset lätt bryter in från sidan och gör bilderna disiga.
Ingen bra lösning, alltså.

Disigt tycker också jag är en bra beskrivning hur bilderna blir. Så jag tar om möjligt ur kameran ur min Aquapac när jag ska fotografera.

Per Brune

Re: Re: Re: Aquapac

Brune; sa:
jag tar om möjligt ur kameran ur min Aquapac när jag ska fotografera.

Jag också... vilket ju är ganska fippligt att göra, med en stängningsanordning som gärna ramlar i bitar och plast som "fastnar" i kameran. Sitter man till exempel i en kajak är det inte så lajbans.

Och om man ändå måste ta ur kameran ur fodralet kan man säkert hitta nån bättre lösning. Till exempel en plastpåse :)

Mats,
Det som skiljer Aquapac mot Ewamarine verkar vara att den senare har hård plast vid linsen. Verkar vara en smartare lösning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips