Abisko-Kebe

  • Trådstartare fnn99002@student.mdh.se (Fredrik)
  • Start datum

fnn99002@student.mdh.se (Fredrik)

Gäst
Hej! vore tacksam om jag kunde få lite tips om en skidresa! tänkte åka mellan Abisko-Kebe i påskhelgen och det skulle bli min första tur på så vis! jag är mycket van att vara i fjällen och samt att åka skidor men detta skulle bli min första skidres där uppe!! undrar om lite tips: väder? temp? turer/rutter? utrustning? vilka stugor är öppna på vintern efter kungsleden? nån topp att göra dagsutflykt på? kan man göra jojo leden på vintern? ja allt i tippsväg är jag tacksam för. Tackar på förhand!! Fredrik
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Påsar

Glöm inte fuktspärr mellan skor och sockor, häng blöta sockor innanför brallorna för att torkas. Bänd upp skorna innan du somnar, annars får du inte i foten på morgonen.


Ta med extra stav och ta av trugan på den. Perfekt att leta snödrivor att bygga i om du inte har snösond.
 
VM i cellskräck

Hej !
Påskhelgen innebär alltid VM i cellskräck, dvs mycket folk i stugorna. Gör hellre toppturer i början av juni.Vore jag du skulle jag försöka bivackera ensam i någon snödriva utanför stugknuten. Men se upp så att drivan inte används som toalett.Tält är annars att föredra. Mjukt och skönt underlag.


jojoleden är nog lite bra träning inför skidalpinistiska äventyr.Fixar man Nallo-Tarfala på en dag så är man i skaplig form gissar jag.


Annat tips på topptur: Kebnetjåkka från kebnekaise fjällstation. Bestig personalbacken och gå sedan mot toppen 1769 mö.h. Åk sedan ner i Jökeldalen. Fallhöjd närmare 1000 m. Enorm skidåkning. Denna tur brukar jag göra ensam utan syrgas eller problem.Men med smala turskidor mindre skoj.


Drakryggen från tarfalastugan är också rätt skoj.Se upp för alla guidade turer dit bara. Orienteringen är rätt seriös också vid eventuell white-out.I dessa trakter är väderomslagen extra snabba.
MVH. mats
 

Thomas J

Gäst
Undvik Kungsleden

Det viktigaste att tänka på inför en påsktur i nämnda område är att undvika Kungsleden.
Massor av folk och skotrar efter leden och fullt i stugorna.
Skall ni åka från Abisko till Keb rekommenderar jag att bo i tält och helt strunta i stugorna efter k-leden.
Gå istället över Mårma-Vistas-Nallo-jojoleden-Tarfala.
En underbar tur som undviker den värsta trängseln.
Vill ni bo i stugor så finns det även efter denna väg,
men räkna inte med att kunna sova i Mårmastugan då denna bara har fyra sovplatser och därför kanske redan är full.
Övriga stugor bör inte vara något problem eftersom dom inte ligger på kungsleden.
Nallo-Tarfala är inget problem om ni är hyfsat tränade.
Dessutom passerar man Unna-Räita stugan på vägen ifall man skulle krisa ihop.

/TJ
 

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Varför påsk??

Hej!


Tänk på att påsken är extremt sen år 2000.


Det gör att det finns utmärkta chanser till att göra turer i fint aprilväder, utan att det är påsk!


Det hinner gå 3 veckor av april, innan påsken kommer. Ta vara på den chansen.


Mvh
Bert
 

Fredrik

Gäst
Jojoleden alltså!!

tackar för visat intresse!!


jag vore tacksam om du kunde utveckla det lite det du skrev! var i från skall man starta! om man skall följa denrutten du skrev om?


mejla mig gjärna jag har en massa frågor ;-)
fnn99002@student.mdh.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
telejohnny Abisko / Björkliden Telemark 0
turkmenbashy Snösäkerhet och boende i Abisko Telemark 2
Ix Telemarkskurs i Abisko? Telemark 14
Erkjoh Narvik, Gränsen och Abisko Telemark 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.