Små storlekar

Jag är 157 lång och väger 45 kg. Det är näst intill omöjligt att hitta kläder som inte är för stora. Är det någon som vet var man kan köpa små kläder eller vilka märken som kan tänkas ha små storlekar?
 
Många fritidsplagg tillverkas även i små storlekar xs och xss. Desvärre är det så att butikerna inte alltid tar hem dessa udda storlekar. Om de inte kan sälja dem får ju de stå för reakostnaden när de säljs ut.

Kolla hos leverantörernas egna sidor, där ser du vad som finns.

Det finns ju också 'märkeslösa' kläder som fungerar bra utomhus. Vi överlever ju ute i regnet även om jackan är lite för tät. Det gick även att leva ett hyfsat friluftsliv innan alla dessa moderniteter som funktionsunderkläder, gore-tex och tunneltält kom.

Bland de märkeslösa kan du också göra riktiga fynd.

Du har säkert också sökt på barnavdelningarna. Men barnfritidskäder tilltalar ju inte alltid vuxna (mode mässigt). Dessutom är det svårt att hitta samma sorts kvalitet (matrial som andas osv).

Några fabrikanter däribland Jack Wolfskin har 'riktiga' fritidskläder för barn.

Det är säkert inte lätt att inte ha en marknadsanpassad kropp ;)

Magnus
 
Precis som Magnus skriver har de flesta tillverkare även "extrema" storlekar i kollektionen, problemet ligger snarare hos handlarna som hellre tar det sákra före det osákra och mest beställer "centrala" storlekar.

Trickset borde alltsà ligga i att finna en butik som beställt hem även smâ (eller stora) storlekar. Alternativt undersöka möjligheten att butiken kan beställa hem just till dig.
 
Kolla med Naturkompaniet i Västerås eller Uppsala. Det är sällan några problem att få tag på stl 36- 34 kan vara värre men de brukar ha koll på vilka modeller som sitter tajtare.
 
Vill gärna dra den här diskussionen ett varv till och tar tacksamt emot förslag på fabrikat med små storlekar.

I Europa har man nyligen ändrat standardiseringen på storlekar, eftersom folk tenderar att vara större nu än för 50 år sedan. Stl 34 som förr passade mig perfekt är nu alltså på tok för stor, samma gäller för XS. Barnkläder brukar som regel ha för korta ärmar och ben, plus att de flesta verkar vara gjorda för mycket feta barn (köpte ett regnställ från Everest som var för kort men i gengäld rymde två av mig).

Har nyss upptäckt 66 North http://www.66north.is som har bra, små och välsittande kläder. Är det någon som har fler tips? Jag söker framför allt bra regnkläder/skalplagg.
 
Jaktkläder

Min flickvän (157 cm, 46 kg) har upptäckt svenska Pinewood (www.pinewood.se) som gör barnkläder som sitter helt ok. Än så länge har hon visserligen bara köpt två par byxor, men samtliga (?) barnkläder är exakta kopior av vuxenmodellerna.

Det är möjligt att det finns fler tillverkare av jaktkläder som gör sina ordinarie kläder i barnstorlekar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.