Cykelförsäkring

Hej!

Jag ska köpa en ny cykel till veckan och läste igenom villkoren i min hemförsäkringen hos TryggHansa: 25% av skadebeloppet i självrisk!

Hur har alla ni som har dyra cyklar försäkrat dem?


/Linda
 
Japp, livet är hårt för cyklister...
Vid stöld är det inge kul heller, de flesta försäkringsbolag skriver av 20% per år de första tre åren eller nåt sånt...
Någon bra lösning har jag dock inte....
 
Glöm inte heller att de flesta försäkringsbolag inte ger en spänn mer än 6500:- oavsett vad cykeln kostat ny. Köpte nyss en cykel till grabben och då tog jag en extra försäkring som täcker självrisken första året, men som sagt, bara självrisken.

Har haft specialförsäkring på mina egna cyklar som täckte upp till 30000:-. En sån försäkring är rätt så dyr och ersättningsnivån minskar per år så det är bara dom två första åren som den ev skulle göra nån nytta.

If och länsförsäkringar är de förs.bolag jag använt .

Mvh,
/Anders
 
If

Ja if är ingen försäkring någon på utsidan skall ha...
Jag kollade med dem och frågade hur den gällde för bergsklättring och off pist åkning. Så fort du åker vid sidan om en led i fjällen på vintern så gäller inte försäkringen (du åker "off pist"), åker du utanför pisten men i skidområdet gäller inte heller försäkringen.
If avslutade så här: "om du håller på med så extrema saker skall du nog inte ha en försäkring hoss oss..."

Folksam har följande på cykel: Stöld av cykel ersätts med högst 20.000 kronor om den stjäls på annan plats än i bostaden. Vid stöld ur biutrymmen till bostaden, till exempel källare eller vind, är högsta ersättning 30.000 kronor.

Grundsjälvrisk - 1.500

Enligt http://www.folksam.se
 
If

När jag köpte en ny cykel i våras så kollade jag villkoren i min hemförsäkring hos If.

Trots ”stor” hemförsäkring och ”oturstillägg” som ska täcka skador upp till 30k SEK utanför bostaden har man ett litet tillägg i det finstilta. Gäller ej cykel. För cykel är det högsta ersättningsbeloppet löjliga 5000 SEK. Så jag tecknade en specialförsäkring för cykeln. Premien är proportionell mot värdet (spara alla kvitton om du uppgraderar cykeln med bättre komponenter)

Såg när jag började skiva detta svar såg jag att man från If från maj 2004 ändrat villkoren på undantag från

cykel, fallskärm, segelbräda, isjakt samt utrustning och delar till dessa

Till
cykel, fallskärm, segelbräda, eller andra fordon/farkoster, modellflygplan samt utrustning och delar till dessa

Detta innebär vad jag förstår att kajaken inte längre är försäkrad. Jag frågade uttryckligen om kajaken när jag betalade premien senast (november 2003) och då ingick kajaken med tillbehör i den försäkrade egendomen.

Så det blir till att lusläsa villkoren för övriga försäkringsbolag innan det är dags för premiebetalning.

Per Brune
 
Ersättingen om den står i bostaden är rätt oväsentlig för sannolikheten är väldigt liten att den blir stulen där. Jag brukade (mot hyresvärdens önskan) förvara min förra cykel i trapphuset utanför lägenhetsdörren och det lär ju inte räknas som "i bostaden". Det skulle kännas lite sisådär att ställa cykeln jag tänkt köpa där för det finns inget bra att låsa fast den i. Jag har funderat på att släpa upp nåt tungt och otympligt att låsa fast den i, eller att sätta en gigantisk bult genom väggen... Har någon något bra tips om saker man kan låsa fast hojen i eller kommer jag bli tvungen att förvara den inne lägenheten?

TryggHansa erbjuder förresten inte ens någon separat cykelförsäkring. Det tycker jag är dåligt, det borde väl ändå varit en premiefråga?

/Linda
 
förhindra stöld enda vettiga alternativet

Hej!

Inte heller jag har hittat någon vettig försäkring för mina cyklar. Har istället bytt attityd när det gäller hur jag hanterar mina cyklar. En regel: "När jag inte cyklar på hojjen så har jag den inlåst i lägenheten". Detta gäller mina två "dyra" cyklar, har ett vrak till vardags. Visst är det lite bökigt att få plats med hojjarna, men om det är enda alternativet så... Hittade en perfekt förvaringslösning på IKEA: stolpe "Broder", m tillhörande cykelhängare. Detta förvandlar ett problem till en rätt elegant display! Det blev så snyggt att det fick stå i vardagsrummet! :) Dessutom är golvytan under cyklarna helt ren och lättstädad.
MVH
Richard
 
”Broder” från IKEA

Jag har blivit bestulen på 2 st cyklar + massor av delar i cykelkällaren där jag bor (hyreshus). Så min nuvarande finaste cykel har jag i bostaden över natten. (trångt)

Hittade ”Broder” på nätet men ej i IKEA katalogen. Finns ”Broder” med på bild i IKEA katalogen 2005 ?

Per Brune
 
IKEA "Broder"

Hej Per!

Jag hittar inte "Broder" i årets katalog, bara 2004. Hoppas att den går att få tag på fortfarande. Stolpen är ju rätt enkel, kanske går att hitta en liknande, det är cyklehängarna som är det smarta. Lycka till.
/R.J.
 
Broder

Tack
Enligt IKEA,s sökfunktion på webben finns ”Broder” i lager i butiken där jag bor (Västerås). Nu är det så lyckligt att jag har kvar katalogen ”IKEA 2004” så nu har jag sett lite bättre hur ”Broder” ser ut.

Men som följd av detta letande i katalogerna får bli ett förbättringsförslag till IKEA, att de ska ha med modellnamnen i ett alfabetiskt register i katalogen.

Per Brune
 
seglartjej; sa:
TryggHansa erbjuder förresten inte ens någon separat cykelförsäkring. Det tycker jag är dåligt, det borde väl ändå varit en premiefråga?

/Linda

Jag har TH och tycker den försäkringen är hyffsad. Inte bra men inte dålig heller.

Vi har den utökade hemförsäkringen, och där ersätts cykeln upp till 35' (eller om det var 30', kommer inte ihåg)

Sedan är det viktigt att ta reda på _hur_ försäkringsbolaget ersätter vid skada. Vissa bolag ersätter med rekvisition där du får hämta ny cykel av samma (eller liknande) märke på specificerade butiker.

Andra ersätter bara det du har kvitton på och vissa ersätter allt som du kan bevisa du haft och du får ut det i kontanter.

Självrisken och avskrivning är det likadant med, det varierar rejält mellan olika bolag. Vissa skriver av upp till 50% första året och andra skriver inte av något de första två åren, för att sedan kapa rejält på försäkringsvärdet det tredje året.

Stor skillnad alltså. Kontrollera noga med flera bolag och välj den som ger bäst villkor.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.