KORVBURKSKAMIN

KORVBURKSKAMIN
Hejsan utsidanvänner.
Här följer ett litet experiment jag gjort.
Jag byggde en kamin av en korvburk.

Burken är av den stora modellen som rymmer ca 2kg korv.

http://hem.passagen.se/peken/kk.jpg

(förmodligen får man kopiera länken och
klistra in den i webläsaren för att få
fram bilden)

Jag började med att borra insugshål runt hela nedre kanten.
Sedan gjorde jag även 4 st hål med 90 graders vinkel mot varandra relativt högt på burken. Detta var för att ha tillluft för rökgasförbränning.
I locket borrade jag några hål i mittpartiet. Detta skulle bli den huvudsakliga tilluften för förbränningen.
Jag skruvade i 3 st skruvar genom lockbiten. Dessa är för att locket ska hamna en bit upp i burken, ovanför tillufthålen längs nederkanten. Nu har ett så kallat roster skapats.
Bild (1.) och (2.) visar dessa moment.

Nu ställde jag i locket inne i burken med skruvarna som ben.

Jag fyllde nedre biten av burken med tidningspappers remsor.
Bild (3.)

Sedan fyllde jag resterande del av burken med halvfuktiga kvistar direkt från marken, dessa hade jag brutit ner till kortare bitar.
Bild (4.)

Jag tände på pappret med en tändsticka och lyfte upp burken i luften så att det blev ett ordentligt drag i den.
Jag ställde ner burken på en lingonristuva för att bibehålla draget.
Draget gjorde att glöd uppstod ganska omgående och att dom fuktiga kvistarna så sakterliga brann/glödde tills endast aska återstod.
Bild (5.)

Detta är väl kanske inte något helseriöst projekt utan mer något att göra för en dagsutflykt. Men faktum är att denna enkla kamin värmde som det modernaste konvektorelement till priset av 3 skruvar och en slö borr.

Jag skall testa denna kamin inne i tältkåtan någon dag så får ni höra om den klarar av att värma upp den eller inte.

Ha en fin dag.

/Patrik
 
Dålig länk?

Blir lite nyfiken på däringa korvburkskaminen men jag får inte upp någon bild alls. Du kan ske kan kolla om länken funkar helt å hållet?

Mvh Jesper
 
Re: Dålig länk?

polarhund; sa:
Blir lite nyfiken på däringa korvburkskaminen men jag får inte upp någon bild alls. Du kan ske kan kolla om länken funkar helt å hållet?

Mvh Jesper

Det står under länken hur du ska göra. Funkar för mig iaf.
Jag ska nog testa den där kaminen under en fisketur med övernattning i vindskydd i början på okt så får vi se hur den funkar. Kul med billiga hembyggen :)
 
KLAGER; sa:
Jag vill minnas att de här varianterna av eldning i burk brukar kunna bli rökbomber mycket lätt.

japp,man får se till att ha full fräs hela tiden.matar man på för mycket så att lågorna inte har fritt spelrum blir det en sjuh-vetes rök.för att minska detta lite kan man efter att ha fått fyr på brasan fylla på med stående pinnar.annars funkar den finfint.


peter
[Ändrat av ping 2005-01-19 kl 14:41]
 
Rays WoodGasStove bygger på gengasprincipen, den är inte alls så enkel som bara en plåtburk. Där måste man ha minst två burkar i varandra och dessutom ett extra vindskydd utanpå det, annars uppnår man inte tillräckligt hög temperatur. (De olika lagren fungerar alltså som isolering.)

En sån tänds också ovanifrån för att ge mindre rök, och den låga som brinner kommer vara blå (precis som en gaslåga) eftersom det är gas som brinner.

Den är också mycket mer bränsleffektiv, och det är just därför det forskas så mycket runt dem. I många U-länder ägnar folk hela dagarna åt att samla in ved (eftersom det finns så lite) och eldar sen upp den i spisar som har en verkningsgrad på bara några få procent.

Det bästa sättet att göra en sådan är av keramik, plåtburksvarianterna som görs handlar mycket om att keramik är dyrt och svårt att göra.

http://solstice.crest.org/discussiongroups/resources/stoves/Reed/Turbo2.htm
http://www.ieiglobal.org/ESDVol3No2/woodgasstove.pdf
http://www.woodgas.com/Unlinked/Woodgas stove.pdf

Hittade det här också, skrivet av han som "uppfann" den inverterade downdraft-spisen
http://listserv.repp.org/pipermail/gasification/2000-August/004500.html

[Ändrat av nermander 2005-01-19 kl 15:20]
 
Svaghet

Jag testade en sådan här variant med hopknycklat hönsnät i botten på en vanlig konservburk och lite hål enligt en av de nämnda länkarna. Funkade bra.

Som jag förstått det är fördelen inte enbart att den är energieffektiv utan också att den förbränner utan särskilt mycket rök. Detta är tydligen (ganska förståeligt när man tänker på det) ett stort hälsoproblem i de delar av världen som lagar mat över öppen eld i någorlunda slutna utrymmen. Detta betyder att det rimligen inte bör bli någon rökbomb...

...om man inte försöker fylla på med nytt bränsle under pågående eldning. Svagheten verkar alltså vara att man bara kan elda batch-vis. Detta beror uppenbarligen på att man tänder elden uppifrån och att den sedan äter sig ned genom bränslet. Försöker man sedan lägga på nytt bränsle uppifrån så blir det kaos.

Den här svagheten gjorde att jag skippade modellen som alternativt lättvikts-matlagningskök, typ Sierras Zip Ztove. Men som värmekamin i kåtor och andra sammanhang borde det kunna funka bra.
Jörgen
 
Kol

Man kan även tillverka sin egen kol, med en extra korvburk kanske sedan använda detta kol till sin lilla kamin. Eftersom kol glöder mer än vad det brinner så alstras mycket värme och mindre rök.
 
Re: Svaghet

Svagheten verkar alltså vara att man bara kan elda batch-vis. Detta beror uppenbarligen på att man tänder elden uppifrån och att den sedan äter sig ned genom bränslet. Försöker man sedan lägga på nytt bränsle uppifrån så blir det kaos.

Det stämmer, det går heller inte att släcka köket särskilt lätt vad jag förstått. Men det finns lösningar på det, men då blir det lite mer avancerade grejer. Det finns nåt kök som kallas "Nine can tove" eller nåt sånt (man använder alltså totalt 9 konservburkar av olika storlek) som är lite mer avancerat men bygger på samma princip.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.