Vango

Jag har äntligen hittat en sovsäck som rymmer en man av min storlek:) Märket är "Vango" och modellen heter "Nitestar 300XL Square"

http://www.wildday.co.uk/ProductDetails.aspx?productID=839&AID=10297635&PID=1428744

Min glädje var stor över att finna en säck som dels rymmer mig och dels kan hålla mig varm.

Nu till problematiken:

*Jag mailade WildDay (som lovar att svara inom 24 timmar) och frågade om jag kan köpa denna säck och få den sänd till Sverige.
14 dagar senare har dom inte svarat trots att jag skickat ytterligare ett mail till dom.

*Jag mailade GB Camping i Bristol och ställde samma fråga till dom.
Samma resultat - Inget svar.

*Jag ringde Vangos äterförsäljare i Norge.
Dom sade "Vi för icke deres produkter mer".

*Jag mailade Vango direkt till företaget och ställde min fråga.
Snabbt och artigt svarade dom att tyvärr sålde man inte direkt till kund. Men dom rekommenderade mig att maila WildDay.

*Jag ringde ett företag i Scotland som var återförsäljare, gjorde mig redo för att ställa min fråga med Sean Connory brytning.
Jag fick lyssna på pausmusik till priset av 10:- i minuten eller nåt liknande, tills jag lade på.

*Jag mailade den Danska generalagenten för Vango och ställde min fråga, både på svenska och engelska. Vet inte hur pass dom förstår svenska i Danmark.
Inget svar.

*Jag mailade även en dansk friluftsaffär som ovan nämnda generalagent rekommenderade, frågade på både svenska och engelska.
Inget svar.


Så om någon av er i Utsidan-maffian har något förslag så lyssnar jag. Min enda idé är att flyga ner till England och gå holmgång som på 800 talet. Skämt och sidor, förslag mottages tacksamt.

/Patrik
 
Holmgång lät bäst:)

Allvarligt, eftersom företaget hänvisar till WildDay så fortsätt maila dem. Använd forwardknappen och sänd samma skickade meddelande en gång om dagen. Sådant tenderar att nöta ut dem. Till slut reagerar väl någon. Annars kan du ju alltid maila företaget igen så får de stöta på hos sin slappa återföräljare.

Raskesven
 
chinerunner; sa:
Så om någon av er i Utsidan-maffian har något förslag så lyssnar jag. Min enda idé är att flyga ner till England och gå holmgång som på 800 talet. Skämt och sidor, förslag mottages tacksamt.
Ta kontakt med någon annan, mer seriös, återförsäljare eller varför inte kontakta Vango/Force Ten?

The Outdoor Shop, http://www.theoutdoorshop.com/ , verkar ha den.
CCC Outdoors, http://www.cccoutdoors.com/ , verkar inte ha just XL men maila och fråga. De verkar ha gott rykte och de har varit snabba på att svara på mina frågor.
 
Tack

Fredrik:
Jag har mailat bägge företagen.
Få se om dom har något intresse att sälja då.

Dan:
Frestande tanke att skicka samma brev varje dag tills dom svarar :)

Allmänt:
Vi kan ju låta denna tråd bli en test av engelska företags kundservice :)
 
Resultat

Fredrik:
Bägge företagen du rekomenderade har svarat.

Snabbast var The Outdoor Shop.
Dom sade sig kunna leverera säcken till mig i sveriga så fort jag betalt med VISA.
533 sek (löjligt billigt)
(frakten på svettiga 573 sek)
Så 1106:- sek landar jag på.
Men vad är det värt att kunna krypa in i en varm sovsäck ock dra igen den upp till hakan?

Även CCOutdoors svarade men bad om ursäkt för att dom inte förde XL modellen.

Den danske generalagenten OLYMPIC A/S kom med ett svar även dom. En kille vid namn Henrik hade räknat ut att jag sklle få betala 1090 sek ink frakt. Men då fick jag först vänta 2 veckor på att dom själva importerat från engand först. Vänligt av honnom att räkna ut detta i alla fall.

Om inget tillkommer så beställer jag från The Outdoor Shop på fredag när det går in cash på mitt VISA.

Tack för hjälpen.

/Patrik
 
Ordern

Fredagen kom och jag gjorde min beställning från theoutdoorshop.
Samma sekund jag klickade på "fullfölja affären" knappen så var beloppet draget från mitt konto.

WildDay svarade för övrigt, efter 16 DYGN.
Om nu någon vill veta hur deras service är.

Åter till min order. Jag tyckte ju att 570:- i frakt var väl häftigt för en sovsäck, så med vansinne som en av mina tillgångar beställde jag även ett kupoltält för att få valuta för frakten :)

Jag använder min tältkåta vid utevistelser där deltagarantalet är fler än 1. Se under rubriken "Tältkåta" i forum. Men den är lite väl skrymmade att bära ensammen.
Min övriga tältutrustning består av ett McKinley Sierra kupoltält (Intersport ca 700:). Detta tält är mer vad man skulle typa som festivaltält eller vad nu det moderna namnet är på ett campingtält av mindre mått är.

McKinley Sierra
Fördelar:
*ALU-finish på ytterduk och vit innerduk ger ljust och trevligt för läsning.
*Relativt högt i tak invändigt och en ögla för lykta mitt i taket.
*2 st fickor på innertältväggen för tex glasögonfodral eller annat som man inte bör ligga på.

Nackdelar:
*Glasfiber stänger.
*Delade kanaler för stängerna.
*Ej tejpade sömmar. (ca en äggkopp till en kaffekopp vatten i badkaret per regndygn)
*Bivackingång istället för absid. (tål inte vind, tar istället upp vind, stängerna som håller bivacktaket uppe blåser omkull ofta.

Åter till mitt oförstånd att sköta min ekonomi.
Jag beställde helt sonika ett kupoltält när jag ändå skulle betala fraktavgiften.
Vango Storm 200 en 4 säsongs semigeodesisk kupol med absid.
http://www.amg-outdoor.co.uk/vango2004/products/tentsinfo.asp?typename=118
Har det min andra kupol saknar enligt vad jag ser.
*ALU-stänger
*Tejpade sömmar
*Täckt absid
*Förhoppningsvis inte delade kanaler för stängerna

Jag återkommer med rapport ang leveranstid.
Senare även med resentioner på:
*Vango Nitestar 300XL Square - Sovsäck
*Vango Storm 200 - Tält

Slutligen, ja ni har rätt, jag är en sån som inte vill köpa det alla andra har :)

Nu ska jag ut till en tjärn i regnet och äta köttsoppa :)

Ha en fin dag vänner.

/Patrik
 
Levererat

Onsdagen den 6:e oktober ringer ett åkeri och meddelar att jag har ett utlandspaket att hämta.

Jag beställde fredagen den 17:e september.
12-13 arbetsdagar för att leverera ett rätt skrymmande paket på 8 kilo.
Det anser jag vara ok.

Sovsäcken Nitestar 300XL Square var stor och bekväm.
En packvolym på 40 liter skrämmer den mest härdade.
Men som sagt var, att få sova i en sovsäck går före såna detaljer som volym :)

Jag slog upp tältet ute på en gräsmatta och kröp ner i säcken: jag sommnade.

Senare skulle jag visa den för min sambo och kröp ner i den på vardagsrumsgolvet: jag somnade.

Hästensreklam flashback.



Bild på tältet uppslaget ute på gräsmattan.

http://hem.passagen.se/peken/S200-5.JPG

(kopiera länken och klistra in den i webläsaren)

(eller högerklicka på länken och spara bilden på din hårddisk)


Tältet verkar vara av god kvalitet och har en trevlig kännsla. Det kommer att få tjäna som soloturs tält. Jag valde semigeodesisk kupol pga seglingen. Klippor och sand på öar.

Recensioner kommer när jag testat.

MVH
/Patrik
 
Tjena kineslöparn. Trögt att inte länken funkar, men den kanske gjorde det. Tråden har ju svalnat lite. Hur gick det med resencionen på tältet. Tittar lite på det själv. Verkar vettigt, men lite tungt.
 
sunderlux

Vad roligt att någon plockar upp Vangotråden.

Jag har bra varit på en kortare tur med mitt Vangotält ännu så länge.
Sov då i -9c och det gick bra. Nysnö på ytterduken och min andning ledde till att kondens samlades på insidan av innerduken. Men i efterhand funderade jag på om nåt mindre tält klarar att hålla nollkondens i såna förhållanden?
Jag har även slagit upp det i min hemmiljö några gånger för mindre tester.
Men jag har inget underlag för att skriva en test i detta läge.

Men du kan få ta del av vad jag lärt mig hittills om detta tält.
Givetvis relaterat till mina behov tycken och önskemål.

¤Tältet har en trevlig look samt även finishen på dukar och stänger.
¤Det reses enligt amerikanska conceptet separat uppsättning av innertält.
¤Sitthöjden är rejäl, jag kan sitta upprätt och laga mat trots mina 197cm.
¤Branta tältväggar minskar kontakten med fukt vid sömn.
¤Dubbla ingångar, bägge med myggdörrar ger bra sommar miljö.

Jag valde detta tält av många anledningar.
Ska försöka redogöra för mitt tänk.

¤Tältet skulle inte vara i 6.000:- klassen för jag hade inte råd med ett sådant.
¤Jag har en tältkåta och en segelbåt som är mina ”vanlig” friluftsbostäder, så detta tält skulle bli ett komplement till de tillfällen då de två större var för klumpiga.
¤Jag är stor i min byggnad så jag väljer bort att åla in i tunnlar och liknande för att kunna sova.
¤Tältet skall vara mindre i packvolym och vikt än tältkåtan, annars tar jag ju den i stället.
¤En av tankarna är ett tält som jag kan ta med på resor för att få ett billigt boende, en annan är ensamvandringar i naturen där kåtan är för mycket att ta med

Det här är ett trevligt solostält som väger mer än ett lighttält men som ger mig det jag söker.
Jag skulle inte ta det till Svalbard på vintern. Men för min blåa nivå räcker det fint.
 
Tack så mycket för gjenomgången Chinerunner.

Jag ser på bilden att du inte har +modellen med lite större absid, det är mest den jag har kollat in.
Har jag fattat rätt så är det samma innertält i båda modellerna. Har du provat att ligga två pers i det, kanske inte sovit men måttat in?.
Jag tycker det verkar vara lite dåligt med plats i absiderna om man är två pers med rejäl packning/rygga. Och sen har jag hittat + för under 2000 i england, ink frakt. Men jag skaffade mig just en Osprey Crescent 75 så tältet får nog ändå vänta ett tag.
 
Har sovit i det med min sambo.
Så man kan vara 2 om man måste.
Den större absiden på plus modellen är nog att rekomendera om man alltid ska vara 2. Den mindre bakdörrsabsiden är inget för en hel pakning.

Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipjack Vango Zenith 300 Bo och sova 8
Elserrr Vango tält? Bo och sova 10
MissJO Easy Camp eller Vango?? Bo och sova 0
migael Vango Spirit vs Nallo GT Bo och sova 5
avslutat medlemskap1105 Vango TBS Micro 100? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.