Ben Nevis?

Nån som varit uppe på Ben Nevis?
Åker till Skottland nästa vecka i annat syfte (segla hem en båt) men som nybiten fjällvandrare funderar jag på att lägga en dag på att ta mig upp (och ner) på Ben Nevis, då vi ändå kommer att passera Fort William.
Någon som varit uppe? Hur är leden? Jobbig? Mycket folk? Tips på bra boende nära (Glen Nevis?) Hittat lite på nätet, men är ute efter någons personliga kommentarer.
Tacksam för tips!
/Susanne
 
Soleil; sa:
Nån som varit uppe på Ben Nevis?
Åker till Skottland nästa vecka i annat syfte (segla hem en båt) men som nybiten fjällvandrare funderar jag på att lägga en dag på att ta mig upp (och ner) på Ben Nevis, då vi ändå kommer att passera Fort William.
Någon som varit uppe? Hur är leden? Jobbig? Mycket folk? Tips på bra boende nära (Glen Nevis?) Hittat lite på nätet, men är ute efter någons personliga kommentarer.
Tacksam för tips!
/Susanne

Hej.

Jag var vid Ben Nevis 1996, då var det så dåligt väder samt att det hade försvunnit lite folk uppe vid toppen att de rekommenderade folk att hålla sig på lägre höjd.
Det var visserligen i Augusti men om man betänker vädret som vi har nu så....
Annars är det fantastiskt att bara följa vattendraget uppströms.
(Man passerar trädet som är med i Braveheart i början.....)

Boende, precis vid foten av "kullen" finns det ett stort vandrarhem, kommer inte ihåg namnet men alla som ska upp på Nevis stannar där.
Sedan finns ett par andra fina Hostels inne i Fort Willim.
Staden själv är mycket trevlig och har fina restauranger och en mycket fin utsikt över sjön.

Hoppas att du får det trevligt och lycka till, Lasse.
 
Alternativ väg upp på Ben Nevis.

Hej. Turistleden upp på Ben Nevis är ganska tråkig, ett bättre alternativ är att gå upp på BN via Carn Mor Dearg. En mycket fin tur på drygt 6 timmar totalt 17 km. Lite längre än turistleden som tar ca. 5 timmar men den innehåller lite lättare scrambling och kamvandring ( ingen klättring är nödvändig ). Mer information hittar du på munromagic.com http://www.munromagic.com/RouteInfo.cfm?RouteID=180
Räkna med att toppen på BN är täckt av moln 340 dagar / år.
Lycka till.
Staffan
 
Re: Alternativ väg upp på Ben Nevis.

Håller med om att CMD areten är överlägsen Z-rutten upp med turistströmmarna. Rätt luftigt när kammen är som vassast och uppför klippblocken sista biten upp får man hjälpa till lite med händerna. Men ta stigen upp från golfbanan norr om Fort William istället, så går du en finare väg hela vägen upp. Första biten upp genom lövskog, sedan upp på "kalfjället" rätt snabbt.
 
Jag och min sambo var uppe på Ben Nevis för några veckor sedan. Vi hade turen att hitta en dag med fint och molnfritt väder vilket tydligen inte är alltför vanligt. Fantastisk vy på toppen över alla de andra tusenmeterstopparna runt omkring samt ut över öarna i havet.
Vi gick "turistleden" och det var ganska mycket folk, förmodligen extra mycket pga vädret. Det är jobbigt även om det inte ska överdrivas. Den första delen är det bra och ganska slät stig/väg medan det är stenigt/klippigt och brant den sista halvan.
Det finns ett par andra mindre vanliga leder som nämnts i tidigare inlägg.

Det finns ett vandrarhem alldeles vid foten av Nevis intill en anslutningsväg till huvudleden upp. Vi bodde på B&B på Achintee House ( http://www.hostel-scotland.co.uk/hostels/index.asp?ID=71 ). Huvudleden börjar vid Ashintee vilket är en "by" bestående av två byggnader, en gård (Ashintee House)och en pub. Mycket trevligt och trivsamt B&B men en landlord som minst sagt var okonventionell men mycket trevlig och underhållande (såg ut som en övervintrad hippie, var som en intellektuell frilusftsintresserad filosof och agerade som en stand-up-comedian!!).
Om ni behöver ordna boende så kan jag rekommendera att vända er till den lokala turistbyrån i Fort William som för något pund hjälper er att hitta det ställe ni vill till det pris ni är villig att betala.

God tur!!
Lennart
 
Luftig kamvandring?

Blessed be the Internet i allmänhet och Utsidan i synnerhet! Tack för era jätteinformativa svar! Kollade in länken, Staffan, läste runt och hittade zoombar karta... känner mig nästan där nu! Hittade golfbanan och distilleriet och "klev runt" rutterna :).
Men huva - vaddå scrambling och kamvandring? Missade ni att jag skrev NYbiten fjällVANDRARE? Det låter ju jättehäftigt, och vore skönt att slippa folkmassorna - men törs man? Hur är det att gå på en kam, är det käpprakt utför på båda sidor? Vet inte riktigt om jag har ett "head 4 hights" som någon kallade det...
Och kan det verkligen vara så att CMG-rutten bara tar 6,5 timme och turistrutten 5? (Plus lite mer för att jag är ovan, dock i normalkondis). Isåfall låter det värt det, om jag bara törs... Får höra vad dom andra vill, vi blir nog 2-4 pers. Men berätta gärna lite mer om hur det är att scrambla och kamvandra!!

Tack även för hostel-tipset, lät trevligt med den övervintrande hippien :)

/Susanne
 
Till Lennart :)

Måste bara berätta att jag nyss pratade med Scott på Achintee Farm, för att boka logi. Det var fullt - men jag kunde inte låta bli att delge honom din beskrivning av honom... :) (givetvis i mkt positiva ordalag), varpå han smalt som smör, tog mitt tel nr och skulle försöka trolla fram tre extra platser någon stans... Trevlig prick!
/Susanne
 
The Ben!

Jag hoppas att jag kan vara till hjälp.

Det vanliaste vägen upp Ben Nevis är på södra sidan via den så kallad 'Motorway', eller tourist route. Man börjar i Glen Nevis och gå upp den lång lång stig till toppen. Inte så svårt, men ganska jobbigt eftersom man går nästan från havsnivå.

En annan väg upp är från sydost via en smal kam, men då rekomenderar jag att ni är van med att vandra och klättra, och ska inte vara rädd för höjder!

Yours, Alistair McCann
 
I did it!

Lördagen den 31 juli kan jag rapportera att the Ben inte gjorde skäl för sitt namn. Berget låg och gottade sig i solsken, blå himmel och små ulliga moln hela dagen. En helt otrolig dag! Och tack vare era tips, en peppande kamrat samt Scott på Achintee Farm, så tordes jag ge mig ikast med CMD-Arreten, vilket jag är mycket GLAD för! Det var inte så farligt som jag var rädd för, med kamvandringen, det var inte stuprakt nerför på sidorna. Och den fantastiska utsikten över de gröna bergstopparna åt ost och syd var definitivt värt det. Turistrutten kändes rätt trist och vi var glada att slippa den huvuddelen av tiden. Vi tog den ner för att komma ner fortast. Vi gick från Achintee farm, höll rakt fram vid sjön, och sedan ner i dalen och uppför Carn Mor Deirg (som jag lyckats lära mig att uttala). Dock valde vi inte rätt ställe att gå upp, det blev brant, mycket scrambling och rätt jobbigt bland alla lösa stenar. Massor av tid tog det också, men vi tog det lugnt, pausade ofta och njöt av utsikten. 6 timmar upp och 3 timmar ner via turistrutten. Sol och fint hela vägen!
/En mkt nöjd Susanne :)
 
Grattis!!
Fantastisk utsikt över de andra Munros omkring om man har tur att hitta en fin dag som ni tycks ha gjort. Jag hoppas att Scott gav er bra underhållning :)

/Lennart
 
....Jaha...seglingen hem då..Det är väl också värt att berätta om, eller??

;)
/BAX
(Som var i Skottland i två veckor -00, enda dan det regnade var när vi passerade BN :( )
 
Off topic...

Ja det är klart, fast det är väl ändå lite off topic? Och hur många sidor vill du läsa? ;-)
Till Lennart först - jodå, Scott höll vad han lovade! Det var ju han som fixade det fina vädret... Har man växt upp på vandrarhem så blir man kanske sån (hans föräldrar drev Ben Nevis Youth Hostel på andra sidan ån i 30 år).
Segling och segling... Här hade vi då motsatt förhållande till BN. Om det är dimma 320 dgr/år och vi fick sol - så blåser det väl västanvindar 320 dgr/år över Nordsjön medan vi hade Ostan rakt i nosen i 5 dgr... om vi ens hade någon vind. Därför gick det tyvärr åt mycket mer diesel än vi tänkt annars hade jag fortfarande suttit ute och guppat på en spegelblank nordsjö. Tänk det havet som man hör skräckisar om kuling, storm och jättevågor... spegelblankt! Nåväl, lite fin segling fick vi, främst i början ut från Inverness, där vi också fick uppleva delfiner som hoppade runt båten! Resans höjdpunkt! Oljeplattformar upplysta i natten som julgranar var också fräckt att se. Att segla på radar i dimma var en ny upplevelse - dimman kom snabbt som ögat, snacka om att gå in i väggen, en vit vägg.
Motvind, för svag vind och motström gjorde det förkastligt att ens försöka kryssa... det mesta vi seglade på hela hemresan var när vi äntligen fick avvika från vår 90-gradiga kurs från Skagens fyr till Skagens hamn och fick halvvind - då seglade vi gennaker i hela 22 minuter innan det var dags att riva, gå in i Skagen och dricka pilsner...
Sen låg Kattegatt blank så vi fick köra maskin hela vägen hem... Vem kan segla förutan vind...?
Trots allt en härlig erfarenhet att ha korsat Nordsjön!

Orkade du läsa?

/Susanne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kongidz Ben Nevis Trekking 15
Juventus88 Ben Nevis Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.