Hälsenan gick av vid Skardfjella.

Började min vandring förförra onsdagen då jag gick upp från Ramundberget. Tog en tripp förbi några fantastiska sjöar vid Skarsfjället och fortsatte mot Skardfjella via Biskopssjön.

Gick upp till en otilljänglig sjö på nästan 1200 meters höjd som heter Soenehktejaevrie som ligger typ två mil fägelvägen från närmsta samhälle med höga berg i vägen. Efter att ha slagit upp tälten så hörde jag åskmuller vilket gjorde mig lite nojjig på grund av läget för min tältplats precis vid sjön, bakom en liten kulle. Åskvädret kom aldrig till min stora glädje men det började hagla i stället med hagel stora som ärtor. Efter haglet så kom lungnet och den stora fjällsjön blev helt spegelblank och det såg ut som en ishinna över hela sjön som kompletterade isflaken som flöt omkring. Helt magiskt!

Dagen efter passerade jag ett pass norröver och gick ned till Stora Skarvdörrssjön. Den första sjön man möte på vägen var nästan helt isbelagd vilket var lite förvånande.

Efter att ha varit ute i nästan en vecka där jag inte mött en själ på länge så tänkte jag gå väster om Sylsjön mot Sylarna för att proviantera på fjällstationen. Det blåste väl byar på 20 sekundmeter och duggade lätt i 4 gradig värme när jag började ta mig ned från fjället. Efter att ha rastat i lä så kom jag fram till en slänt ned mot Biskopdalen och utloppet av Biskopsån.

När ag ökade farten på grund av lä och att det gick nedför så återkom mina dagliga tankegångar om vad faan man skulle göra om man ramlade och bröt benet. Det var väl bara att försöka krypa ned till någon led, rulla in sig o tältet och vänta på att förhoppningsvis någon kom, gick tankegången. Plötsligt halkar min vänsterfot i en lerslutning och jag sätter mig konstigt på foten då jag försöker kompensera fallet. Jag känner att det knäpper till i hälen ungefär som ett gummiband går av och foten ligger under mig i en konstig vinkel. Det är inte sant! tänker jag. Hur i fan kan det hända mig precis när jag går och funderar över vad jag skulle göra i dylik situation. Jag ställer mig snabbt upp och försöker stödja mig på foten. Det gör ont men foten fungerar. Tar några snabba steg och känner paniken bubbla upp. Känslan trycks tillbaka och foten går ju trots allt att gå på så inget är ju troligtvis brutet. Tänker att det är bäst jag skyndar på då foten säket kommer att svullna upp och bli värre snart. Hastigt börjar jag ta mig ned för kullen när militärtjänsten inpråntade förkortningar letar sig fram ur det omedvetna. Stop! Stanna, tänk, orientera dig, planera din förflyttningsväg. Stannar till och funderar över situationen. Jag har en relativt ovandrad led någon kilometer nedanför mig. Sedan ett vad över en å där det finns en stuga på kartan. Sedan är det bara några kilometer till Dammen vid Sylsjön där det skall finnas en öppen stuga och väg. Det är bara att fokusera mig och gå på och hoppas att foten håller. Traskar på i rask takt. Skriker till när foten hamnar i speciella vinklar vilket smärtar, annars känns den hyvsat bra. Kommer fram till ån. Vattenståndet är förhållandevis högt på grund av regn men skulle normalt inte vara något problem. Jag spänner snabbt några spännen runt fotleden över regnbrallorna men känner inte för att börja tejpa. Jag kan klara vadet torrskod med lite tur och skicklighet. Känner vatten massorna mot vaden och oroar mig för den ojämna botten. Tänker att om det börjar läcka in så måste jag ignorera det och ändå ta det lungt. Priotering är att ta sig över och inte ramla. Känner vatten strömma in i skorna som om de vore öppna ovantill men ignorerar det. Faan! Men det iskalla vattnet kanske håller tillbaka svullnaden försöker jag intala mig för att tänka positivt. Ser några stugor längre fram och går fram till huvudstugan som ser olåst ut. Knackar på men det är ingen som öppnar. Nere vis Sylsjöns strandbrínk ser jag två till hus där båthuset är öppet. Det finns folk här tänker jag vilket känns befriande. Träffar på två äldre män från Söderhamn som låter mig gå in i huvudsstugan och byta strumpor. Foten verkar hel och går att vrida på i alla möjliga vinklar utan större problem. Efter att ha sagt adjö så går jag till Sylsjödammen där det fanns en öppen stuga som befolkades av en dansk och hustomten Karl-Axel Sylsjö (säkert någon här som känner till honom) som brukar tillbringa sommrarna där.

Efter två nätter där så får jag skjuts av Karl-Axel ned i Norge och vidare in i Sverige. Sjuksyrran på akuten säger senare via telefon att hälsenan troligtvis är av eller skadad, det kan också vara en allvarlig stukning. Det finns inget de kan göra. Det är bara att vila med benet högt och röntgen är nog ingen större mening.

Det känns lite vemodigt att behöva avbryta vandringen men jag fattade nog rätt beslut som valde att inte fortsätta med en pajad fot.

Så kan det gå. Känns betryggande att det oftast inte går värre. Jag var betydligt mer pissnödig när jag ramlade i Kaitumälven för två år sedan och var tvunget att simma en bit under vattenytan på grund av djupet.

Man kanske inta skall ge sig ut på fjället själv ändå? :)
 
Skönt att det gick bra och hoppas att foten börjat läka till sig! Jag har haft samma tankar när jag varit ute, men jag har dock inte varit själv någon gång.

Vad gör man när man sitter på en skärgårdsö långt ut på kajakturen. Det borde dock inte vara något problem antar jag, så länge man är på land. Då kan man (nu för tiden) ringa med mobilen efter hjälp. Men i fjällen? Täckningen är inte alltid på topp där (eller kanske det är där man har täckning :) - på toppen alltså).

För några år sedan gick jag med en kompis för första gången i fjällen och hade rycksäcken för långt ned så att den pressade på korsryggen. På något sätt kom en nerv i kläm det smärtade i ryggen och ner i benen. Jag blev stelben kan man säga och trodde faktiskt att att det var slut på vandringen efter bara första dagen; var nog också lite otränad också. Jag kunde knappt gå. Det var otrevligt. Nu sitter ryggan bra. Förra året gick knäna sönder (nästan) - olidlig smärta i varje steg.

Pratade med min fars kompis som berättade att när han och några kamrater varit ute och seglat när han var ung, 50 år sedan, hade en av kamraterna skurit sig riktigt illa i handen. Det var bara att hälla på sprit i såret och sy det utan bedövning. De hade bara vanlig nål och tråd och hade aldrig gjort något liknande. Efter några dagar kom de till en läkare som såg över såret. Han frågade genast med barsk röst: "Vem har sytt det här?" Killarna skruvade på sig, såg ner i backen och vågade inte svara riktigt. Nja, det kröp fram i alla fall att det hade de gjort. Läkaren hade då sagt att det var ett av de snyggaste omlagda och sydda sår han någonsin sett.

Tydligen kan man faktiskt göra rätt mycket själv när nöden kräver. Fast jag hoppas att jag inte någonsin behöver lära mig något om min egen uppfinningsrikedom i nödens stund.

Säker tur!
 
Såg farbror doktorn igår och det var bara en allvarlig stukning vilket var skönt att höra. Trots att det gått en vecka så har besvären konstigt nog blivit värre.
 
crazy; sa:
Såg farbror doktorn igår och det var bara en allvarlig stukning vilket var skönt att höra. Trots att det gått en vecka så har besvären konstigt nog blivit värre.

Jo, det brukar bli så. Åtminstone var det så för mig när jag råkade ut för en rejäl stukning under en löprunda i skogen för några år sedan.

När det värsta lagt sig ska man försöka röra på foten, gärna med motstånd (gummiband el liknande – när jag råkade ut för det fick jag rådet av sjukgymnasten att gå till en båtaffär där de har elastiska gummiband på metervara) upp och ner och i sidled. Men det tar en evig tid innan en rejäl stukning blir bra. Själv var jag inte återställd förrän efter ett drygt halvår.
 
ornskar; sa:
Jo, det brukar bli så. Åtminstone var det så för mig när jag råkade ut för en rejäl stukning under en löprunda i skogen för några år sedan.

När det värsta lagt sig ska man försöka röra på foten, gärna med motstånd (gummiband el liknande – när jag råkade ut för det fick jag rådet av sjukgymnasten att gå till en båtaffär där de har elastiska gummiband på metervara) upp och ner och i sidled. Men det tar en evig tid innan en rejäl stukning blir bra. Själv var jag inte återställd förrän efter ett drygt halvår.

Jo jag vet. Det suger. Bättre än att bryta av foten i alla fall. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
Broder Bob Stugvärd gick till posten i onödan Fjällvandring 2
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.