Tvätta jackan?

Jag fick ett kanon pris på en GoreTex jacka från Tierra. Nu vill jag tvätta den och undrar hur jag ska göra för att inte kvadda kvalitén.... Inget sköljmedel har jag hört, nått mer jag ska tänka på??
 
Finns ett specialtvättmedel på Naturkompaniet för en hundring, kanske kan vara nåt för den försiktige. Annars stäng alla dragkedjor, lätta på alla snörlås, vänd ut och in. Därefter separat 40-graderstvätt och en torktumling på hög värme för att reaktivera impregneringen.

Se, det var väl inte så svårt!?

MVH

Rickard
 
Använd inte tvättmedel med tensider i, eftersom de lämnar rester (eller pajar ytspänningen eller vad de gör) som låser vatten och därför förstör impregneringens effekt och försvårar omimpregnering.

Dyra specialtvättmedel eller billiga tvåltvättmedel är det som gäller.

Och som sagt: impregnera om. Ett stort hot mot jackan är vatten som blir kvar i väven och på sikt får sömtejpen och lamineringen att förstöras.

Men räkna inte med att impregneringen blir lika bra som den var från början.
[Ändrat av Nordesjö 2004-06-23 kl 13:12]
 
Hur är det med centrifug när man tvättar GT-kläder? GT ska ju släppa igenom vattenånga men inte vattendroppar. Men i centrifugen så är ju syftet att "trycka" ut vattnet genom tyget. Jag "har fått för mig" att detta kan skada GT-membranet, men det är bara en känsla jag har fått. (Tvättade ett MC-ställ en gång, och upplevde att det började läcka i sömmarna efteråt.)

Vad tror ni? Kan detta stämma eller är jag helt ute och cyklar? En jacka med lite foder kan väl lätt absorbera 5 liter vatten, och det blir ju ett rejält tryck på membranet när det roterar med 600-900 rpm, så det är väl inte omöjligt att det töjer ut en söm eller nåt?
 
Å ena sidan, inte omöjligt! Känns det som ett problem så stäng av centrifugeringen. Jackan brukar ju vara rätt blöt ändå när man tar ut den. Å andra sidan har jag tvättat min Paclite™-jacka mer än en gång på vanliga tvättprogram utan att den gått sönder av det...

MVH

Rickard
 
Är den duktigt smutsig funkar tabort bra utan att äta membran. att MC-stället läckte beror antagligen på att tejpen i sömmarna har krympt av värmen från torktumlaren men tejpen i en GT jacka ska klara detta
 
Rickard: Paclite™-jackor har väl inte så mycket foder som suger åt sig vatten, som en MC-jacka har...? ;) ;)

(Och numera brukar jag stänga av centrifugen när jag tvättar GT-kläder. Det var poängen med mitt inlägg.) :)

Hannes: Jag har inte torktumlat den, bara tvättat. Och det är inte smutsen i första hand, utan odören efter ett eller ett par års intensiv användning som man vill slippa... ;) ;)

Mvh
/Jörgen
 
Rickard_; sa:

Varför vända ut och in? Jag tvättar alltid mina GT-jackor rättvända med argumentet att ytterskiktet i nylon är betydligt slitstarkare än innerskiktet. Möjligen kan man tänka sig att skiten (svetten) som sitter in innerskiktet inte sköljs bort lika effektivt men det har jag aldrig märkt i så fall. Dessutom är jackan alltid smutsigast på utsidan.

Johannes
 
Paclite® kanske saknar foder men den är samtidigt jäkligt tunn. Inte vad jag skulle kalla rivstyrka i klass med traditionell Gore-Tex® direkt.

Vända ut och in har aldrig orsakat något problem med ytan på insidan för mig. Däremot inbillar jag mig att man kan spara lite av "nykänslan" i yttertyget, inte minst under torktumligen, genom att göra så. Kan mycket väl hända att jag inbillar mig, rent har det hur som helst alltid blivit.

MVH

Rickard
[Ändrat av Rickard_ 2004-06-24 kl 13:56]
 
Gore tex kläder ska tvättas oftare än man tror. Ofta går man en hel säsong utan att tvätta sin jacka men faktum är att ett smutsigt membran fungerar mkt sämre, dvs sämre transport av fukt. Särskilt gäller detta insidan där membranet utsätts för kroppens svett/fett.

Fått rådet att tvätta jackan 40grader tvättmaskin. Tvätta ditt goretexplagg ensamt i maskinen. Som sagt tidigare, stäng till alla kardborrar och blixtlås för det är det som slits mest i maskin. Tvätta jackan åt rätt håll, sliter såklart mer på de tejpade sömmarna att tvätta utockin. Tvätta med miljövänligt tvättmedel, ej med tensider eller sköljmedel(förstör membranet) "väck upp" membranet genom att antingen torktumla eller torkskåp med värme. Torkskåp är bäst om man har sådant för en torktumlare kan ibland bli för varm.
 
Har inte hittat nåt tvättmedel utan tensider. På konsum finns Miljövänligt Änglamark, testar tvätta i det just nu. Hoppas jackan inte förstörs alltför mycket bara. Eller finns det nåt annat vanligt tvättmedelsmärke man kan använda, hur är det med Y3, funkar det?

Vänligen /xaphod
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
oscar.nystromer Att tvätta och ta hand om Polycotton Kläder 3
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
lilla_o Tvätta klättermusen byxor Kläder 4
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
miss.daisy Tvätta GoreTexjacka? Kläder 8
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
thomasj Tvätta G-tex kängor??? Kläder 27
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
Danne H Hur tvätta "skoterstövlar"? Kläder 0
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
AndersPH Kondens i jackan Kläder 8
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
DK13 Patagonia nano puff jackan? Kläder 6
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
bekkis Impregnera jackan Kläder 9
morgman Service på jackan! Kläder 1
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
anncarin Jackan "Extreme" från Mammut? Kläder 3
mildot Patagonias stretch Gravity jackan Kläder 0
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Marcand Dunläckage på jackan? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.