Sendmap / GPS Map Manager

Jag har provat Sendmap ...

... både i versionerna för DOS och Windows (båda till COM-porten) och för USB (2.0). Efter visst pyssel har de två första visat sig kunna ladda ner både en egen karta och Friluftskartans img-filer (som jag mer av misstag fick in i min dator när en vän visade sitt ex. av område 8 för mig). Jag laddade med högsta hastigheten som är 115200, men det tog ändå timmar.

Jag testar just nu USB-versionen. Man måste byta en systemfil och det var meckigt för den som sällan är inne i maskinvaruprofiler eller vad det heter. Sedan trodde jag att USB-nedladdningen skulle gå fortare, men det verkar inte så (jag kunde inte vänta i morse för att den skulle bli klar). I ett readme.txt säger konstruktören att den som tycker att det går bra att ladda ner filer med de äldre versionerna lika gärna kan fortsätta med det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fortsatta försök med Sendmap 2.0 ...

... visar att programmet fungerar sådär. I bästa fall laddar det 1 MB på 5 sekunder, vilket betyder att en Vista i bästa fall tar cirka 2 minuter och en GPSmap 60 cirka 5 minuter att fylla. Jag kunde ladda både Garminfiler och egna kartor. När jag i förra inlägget tyckte att det tog lång tid berodde det i själva verket på att förbindelsen hängde sig. Överföringen genom USB-kabeln verkar fungera, men kartan fastnar då inte i GPS-en. I andra fall vill programmet inte ens starta med vissa kombinationer av filer, fastän filerna kan laddas ner var för sig. Jag har ännu inte upptäckt något mönster i det hela. Det är ju första versionen, så det är säkert ett antal buggar som förhoppningsvis rättas senare. Till slut har jag i min GPS 60 laddat ner elva blad av Friluftskartan, baskartan för område 8, två egenritade kartor och en ryskritad karta över Estland som jag har hittat på nätet. Jag skall fortsätta testa. Andras erfarenheter uppskattas, och vi kanske borde höra av oss till konstruktören Stan.

Skiman frågade ...

... i en annan tråd: "Någon som vet om det finns en liknande program som 'Sendmap' som kan klara av att sända 'img' filer till 60 cs via usb-porten?"

Ja, som framgår av tidigare inlägg här finns SendMap i en version 2.0 som funkar med USB. Den kan laddas från http://gps.chrisb.org/en/download.htm.

Jag har testat den ytterligare, och den fungerar faktiskt. En bug har jag märkt och det att den bara laddar ner 15 img-filer. Väljer man 16 filer kommer ett felmeddelande av typen "Kan inte hitta angivna sökväg och filer." I några fall har img-filer inte velat fastna i GPS-en, fastän det ser ut som om laddningen sker som vanligt. Då har jag öppnat filerna i MapEdit, sparat i polskt format (.mp) och kompilerat om med cgpsmapper.exe.

Svaret är ...

... ja. Det funkar i alla fall med Friluftskartan och CitySelect-filer (men autoroutingen följer inte med). En Bluechartfil som jag fått låna stod dock emot mina försök.

Jag skall kanske lägga till ...

... att MapEdit inte visar samma karttecken som visas på GPS-ens skärm. Tecknet för byggnad visas i MapEdit exempelvis som ett litet svart hus medan det på min GPSmap 60C är en röd "blaffa". Det gäller för många av karttecknen, också för linjer och ytor. Jag vet inte hur kartorna ser ut i MapSource, inte heller i andra kart-gps-er som t.ex. Legend och Vista.

Shape/MIF i MapEdit

Är det någon som har testat att läsa in shape-filer eller .MIF med GPSMapEdit och skicka upp dem till GPSen?

//pär

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips