Frostsprängning på Vampyren

Var och klättrade Vampyren i Runsa nu i helgen och den kändes inte kul alls. Det klonkade och klunkade som bara den om traven med block i som sitter jammade i själva huvudsprickan sprickan.

Risken är nog att vinterns frostsprängning har gett en rejäl knäck åt denna klassiker.

Ta det vackert
Emil
 
Olustigt, speciellt efter olyckan i Grönbrink för några dagar sedan då ett stort block åkte med med klättraren ovanpå.

Ta det försiktigt allihop!
 
Stabilt

Hej!

Jag gjorde ett kärt återbesök i Runsa nu i helgen och hade då Vampyren som uppvärmingsled. Senaste besök var hösten 2001. Blocktraven kändes stabil och gav ett solitt (nåja) intryck.

En vänlig själ har satt två rejäla bultar högst upp vid kanten, omedelbart till vänster om Vampyrens utsteg. Detta gör det mycket lätt att sätta upp ett topprep. Bara att hänga i två kvickdråås.

Dock har också nederdelen fått tre borrbultar. Dessa sitter direkt (skamligt nära?) till höger om Vampyrens insteg upp till blockterassen. Är detta en ny linje? Vem vet mer; hur är det tänkt?

Nåja, första bulten kan med fördel användas för att lugna nerverna i starten på Vampyren, även om den egentligen inte behövs.

------------------

Helgens fokus var på linjen "Som en Jehu" som går till höger om Vampyren. Synnerligen vacker, brant och vass klättring i en tunn spricka. Vid nästa besök skall jag ge den en match med kilknippet.

Denna led har två halvsunkiga borrbultar högst upp där sprickan blundar. Det vore trevligt om dessa också kunde fräschas upp. Den undre är en Petzl Longlife som inte är helt genomslagen så en del av axeln sticker ut och har bankats nedåt med en hammare. Den övre ger ett klart rostigt intryck.

Jag skippar nog bultarna och förplacerar något eget högre upp med långa slingor ned till bultarnas platser.


Med vänliga hälsningar

/Örjan


PS
Skickar ett mejl till SKK:s bultkommitté om bultarna på "Som en Jehu".
DS


PS2
Vi träffade inga andra klättrare under dessa två dagar. Var är alla någonstans?
DS2
 
De tre borrbultarna till höger om nedre delen av Vampyrens övre del, dvs från hyllan, tror att det är en Johan Luhr- led (vem annars gissar man på när det sitter borrbultar?) som leder upp till Pim-Pims travers. Håller med om att den går lite fånigt nära Vampyren, men det är en fristående led med eget namn (tror att den finns med i 1996 års Stockholmsförare, fast jag minns inte nu vad leden heter).

Borrbultarna på Som en Jehu är placerade av förstabestigaren, Lasse Grankvist, någon gång runt 1987 eller -88. Anledningen till att de placerades var att leden inte fick någon trafik eftersom som Lasse säkrat bakom vid förstabestigningen hade lossnat och att det krävdes att man visste exakt vilken kamkil som behövdes för att säkra slutväggen, och att man visste exakt hur den skulle placeras i fördjupningen på väggen för att sitta okej. Lasse tyckte att han, som förstabestigare, hade rätt att komplettera upp säkringsmöjligheterna på leden - något som på den tiden var nog så kontroversiellt. Fast jag, som var med när han satte bultarna, höll med.
Att den undre bulten inte är ordentligt islagen beror på att borrhålet inte blev tillräckligt djupt, något som jag vill minnas var en konsekvens av att borrmaskinens ackumulator var i dåligt skick och hade för lite kräm.
 
gawain; sa:
Var och klättrade Vampyren i Runsa nu i helgen och den kändes inte kul alls. Det klonkade och klunkade som bara den om traven med block i som sitter jammade i själva huvudsprickan sprickan.

Risken är nog att vinterns frostsprängning har gett en rejäl knäck åt denna klassiker.

Ta det vackert
Emil

Det har väl alltid klonkat om de stenarna... (?)
Eller minns jag fel?
 
Re: Stabilt

pucko; sa:
PS2
Vi träffade inga andra klättrare under dessa två dagar. Var är alla någonstans?
DS2

"Alla" var på ett supertrevligt SM i Norrköping på lördagen och i Gåseborg och badade, solade och fikade (nåja, klättrade lite också) på söndagen :)
 
pecall; sa:
Att den undre bulten inte är ordentligt islagen beror på att borrhålet inte blev tillräckligt djupt, något som jag vill minnas var en konsekvens av att borrmaskinens ackumulator var i dåligt skick och hade för lite kräm.

Det är ju en fantasisk led och faktiskt riktigt svår för att ha den graden den har, vill jag minnas. Men jag måste i ärlighetens namn kritisera er för att ni inte gjorde ett ordentlig jobb med bultarna. Om man nu bestämmer sig för att bulta en led så får man göra det ordentligt.

Att det var kontroversiellt då att sätta bultar förstår jag, men jag tycker att det är omdömeslöst att de dåligt slagna bultarna får sitta kvar som de sattes. Som förstabestigare tycker jag att man har ett ansvar. Ska man över huvudtaget bulta så får man göra det ordentligt. Vilken är poängen och varför ska man annars bulta?

Skärpning Lars och Per ;)

Bort med bultarna eller sätt nya ordentligt!
 
Försök till bultbyte inom en rimlig framtid

Hej igen!

Jag har fått ett snabbt svar ifrån SKK:s bultkommitté:

Ska försöka fixa detta inom en rimlig framtid!

MVH/Mats Olofsson, Bultkommittén SKK


Angående den övre bulten så såg det ut som om det skulle gå att sätta en hygglig kamsäkring straxt under. Kan hända är denna möjlighet för utåtvidgande. Dessutom blockerar man ett fint tå/fot-jam. Men om det sitter en bult där betyder det inte att jag nödvändigtvis måste använda den.

/Örjan
 
Re: Försök till bultbyte inom en rimlig framtid

pucko; sa:
Hej igen!

Jag har fått ett snabbt svar ifrån SKK:s bultkommitté:

Ska försöka fixa detta inom en rimlig framtid!

MVH/Mats Olofsson, Bultkommittén SKK


Angående den övre bulten så såg det ut som om det skulle gå att sätta en hygglig kamsäkring straxt under. Kan hända är denna möjlighet för utåtvidgande. Dessutom blockerar man ett fint tå/fot-jam. Men om det sitter en bult där betyder det inte att jag nödvändigtvis måste använda den.

/Örjan

Jag vill också minnas att den övre bulten faktiskt inte behövs, just för att man kan lägga eget, men samtidigt förstår jag varför de satte den. Man står i ett trängt läge, svår att sätta frienden rätt, inte en helt hundra placering, osv, torde vara motiveringen, och jag håller med.

Om man nu ska göra någonting åt bultarna på leden så vore det kanske bra att växla några ord med Lars och Per (även om jag tycker att det egentligen inte spelar någon roll) för att se om de har några idéer som verkar bra angående bultningen.

Ser fram emot en Jehu i vår...
 
climbrob; sa:
Skärpning Lars och Per ;)

Om man nu ska göra någonting åt bultarna på leden så vore det kanske bra att växla några ord med Lars och Per

Det räcker med att prata med Lasse Grankvist! Det är hans led (1985 tror jag han gjorde den, bultarna placerades 1988).
Och jag råkade bara vara åskådare. Slå inte på mig för att bulten inte placerades ordentligt!

Anledningen till att den övre bulten slogs är precis som det spekulerats här ovan: det finns en kamkilsplacering där, men den är inte så bra och svår att få till när man står lite risigt till. Bulten har placerats av förstabestigaren (låt vara 3 år efteråt), så det borde väl innebära att han tyckte att leden skulle ha en bult där. Men helt klart kan det vara på sin plats med ett bultbyte. När bultarna placerades fanns inte så stor rutin bland mer än ett fåtal svenska klättrare på att placera borrbult. Det fanns inte heller speciellt många typer av bultar att välja mellan och borrmaskiner var ett nytt fenomen. Tidigare handborrade man, vilket kunde ta allt mellan 20 minuter (Mörkberget) till en (Bispberg) eller ett par (Hyckjeberget) timmar!

Håller dock med om att Som en Jehu är en fantastiskt fin led, ihållande och giftig och rätt svår för sin grad. Den förtjänar mer trafik.
 
En teknikalitet i sammanhanget:

En Petzl Longlife är ju ett slagankare, och det blir inte längre av att man slår i stiftet ända in?

Om hålet är för grunt går ju inte hela ankaret in från början och då skulle jag inte föreställa mig att man ens försöker slå fast det, eller?

Eller var det borrat för grunt, stiftet islaget "hela vägen" och sen är hela "bulten" krökt över hålets kant och hängare, för att hängaren inte ska sitta löst?

Nåja, skitsamma. Det bästa är väl om nån avlägsnar skrotet så snyggt som möjligt (till att börja med) och sedan borrar i en ny fin bult i lagom närhet. Antar att detta inte kan ifrågasättas etiskt, och att förstebestigaren knappast behöver lokaliseras för att inte bli sur?

Jag avser inte just denna förstebestigare - utan menar främst i ett mer allmänt perspektiv.

Om jag hittar nåt som är defekt på berget, tar jag bort det utan dåligt samvete - dåligt samvete får jag snarare av att lämna det. Viss tolerans får man kanske ha för att olika individer gör olika riskbedömningar, men en defekt bult eller liknande måste väl alltid var OK att avlägsna?

(Naturligtvis borrar man, efter att ha inhämtat markägarens samtycke...)

[Ändrat av Mezzner 2006-05-11 kl 16:12]
 
Det är ju riktigt att en Long-Life inte blir längre av att man bankar in stiftet. Vad jag tror hände här var att borren var sliten och borrade ett lite för smalt hål, som dessutom - visade det sig - var för grunt. Lasse märkte inget av detta förrän han fått in bulten så långt in i hålet att den inte gick att få ut, i varje fall inte med de verktyg som fanns till hands. Möjligen var det också så, att han, när han försökte banka in bulten i hålet, lyckades klippa till stiftet. Och sedan satt den ju där den satt. I det läget valde han att fortsätta islagningen, vilket inte är så konstigt eftersom ingen vid den tiden ens reflekterat över metoder för att ta bort gamla eller dåligt slagna bultar.

Jag ska inte gå ed på att det var så det gick till, eftersom jag inte stod och övervakade direkt. Snarare var jag där och höll på med annat, körde laps på Vampyren eller något.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.