Rikets nät

Jag har bytt upp mig efter fyra år med en Garmin 12 till GPSmap 60C. I den gamla apparaten använde jag, för att förbättra noggrannheten i förhållande till Lantmäteriets kartor, ett User grid som positionsformat enligt anvisningarna på http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=4C > Geodesi och GPS > Tips om GPS. (Obs. att WGS 84 då skall användas som kartdatum.)

Som positionsformat i de nya 60-modellerna finns både Rikets nät (Swedish Grid), RT 90 och Eget UTM-nät (User UTM Grid). Som kartdatum finns förutom WGS 84 bl.a. RT 90. För att ta reda på vilken inställning som är den bästa valde jag tre fiktiva punkter i Norrbotten, Uppland och Skåne, den sista var t.ex. N 56 E 13. Med hjälp av koordinattransformationen på Lantmäteriets hemsida fick jag rätta värdena i RT 90, i Skåne x 6211486 y 1324998. Slutligen provade jag i GPS-en med olika kombinationer av positionsformat och kartdatum. Resultatet blev:

- RT 90/RT 90: Cirka 650 meter fel på alla punkterna (för långt åt SSO)
- RT 90/WGS 84: 1 meter fel på en av punkterna (avrundningsfel)
- Rikets nät/RT 90: 18 meter fel i söder, 5 meter i Uppsalatrakten och 34 meter i Tornedalen
- Rikets nät/WGS 84: 640 - 670 meter fel (denna gång åt NNV)
- Eget UTM-nät/WGS 84: 1 meter fel på en punkt (också avrundningsfel, dock inte på samma punkt som RT 90/WGS 84)

Slutsatserna är alltså: Använd RT 90 eller Eget UTM-nät enligt Lantmäteriet som positionsformat. Alltid WGS 84 som kartdatum. Garmin borde ta bort Rikets nät som positionsformat och RT 90 som kartdatum.
 
intressant

Två frågor. Har du kollat i praktiken hur GPSen mäter i de aktuella punkterna?

Hur mycket fel finns i den vektoriserade friluftskartan respektive Bluechart på strandlinjer mm?

Thure
 
RT90 påverkar bara visning av koordinater

Enheten använder alltid WGS-84 (decimala grader) internt och vid överföring av waypoints, tracks, rutter. Alltså har visningen av koordinater ingen som helst betydelse hur enheten visar var du är relativt en kartbild.

Det som påverkar precisionen i en kartbild är vilket data som har använts samt vilken zoomlevel (ställer grid) som kartan är skapad i.
 
RT 90 och Rikets nät

Jag har fått meddelande från Sportmanship att Garmin kommer att rätta till detta. Tills vidare använder jag – för att inte förväxla de olika alternativen ett Eget UTM-nät enligt Lantmäteriet. Det ser ut så här i GPSmap 60 C:

cpic4098c1fc555fa_tn.jpg


Vad gäller Thures fråga om fel i Friluftskartan finns ju en del svar i den
pågående diskussionen "Friluftskartan, några frågor...." Vad gäller strandlinjer tycker jag att det har fungerat skapligt vid de första vårturerna runt öarna i Nämdöfjärden, men det går säkert att hitta fel på uppåt 100 meter. På vår ö ligger husen genomgående 30 - 40 meter fel. Även om jag inte har testat gissar jag att BlueChart har så gott som samma noggrannhet som de sjökort som ligger till grund för dem.
 
UTM-nät

För att inte ytterligare öka förvirringen om koordinatsystem vill jag bara påpeka att UTM är ett standardiserat system av projektioner (projektion = omvandling mellan latitude/longitude och x/y). I t ex UTM zon 33 är longituden för medelmeridianen 15 grader, skalan 0.9996, false easting 500000 m samt false northing 0 på norra och 10000000 m på södra halvklotet. Det enda som skiljer mellan olika zoner är longitudvärdet, övriga parametrar är alltid de samma. Kika gärna på Lantmäteriets geodesi-hemsida http://www.lm.se/geodesi. Det du får med dina parametrar är i det närmaste identiskt med RT 90 2.5 gon V.

Bo-Gunnar
 
Re: UTM-nät

Bo-Gunnar Reit; sa:
För att inte ytterligare öka förvirringen om koordinatsystem vill jag bara påpeka att UTM är ett standardiserat system av projektioner
...
Bo-Gunnar

Javisst är det så, men tyvärr så är det Garmin som står för förvirringen genom att kalla den användardefinierade projektionen för "User UTM grid", vilket ju är rent nonsens. Kanske inte så förvånande dock. Amerikaner i allmänhet och datafolk i synnerhet brukar vara rätt vårdslösa med ords och förkortningars betydelse.

Hälsningar
Harald
 
I programversion 3.50 ...

... är inställningsmöjligheterna begränsade till RT 90 och Rikets nät (Swedish Grid). I båda fallen väljs RT 90 automatiskt som kartdatum. Valet av RT 90 som positionsformat är det rätta. Rikets nät har kvar de felaktiga parametrarna som ger 20 - 30 meter fel i södra och norra Sverige. Jag tror jag fortsätter med mitt Eget "UTM"-nät.
 
Ursäkta en vilsekommen själ

I iQue finns RT 90 med som val av Map Datum men under Location format endast Swedish Grid, inte rikets nät. Sedan finns förstår user UTM, UTM osv också.

Jag har hittills tolkat det så att för mina via Fugawi nedladdade RIK-kartor bör använda RT90 och rikets nät.

Memme säger:

" ...är inställningsmöjligheterna begränsade till RT 90 och Rikets nät (Swedish Grid). I båda fallen väljs RT 90 automatiskt som kartdatum. Valet av RT 90 som positionsformat är det rätta. Rikets nät har kvar de felaktiga parametrarna som ger 20 - 30 meter fel i södra och norra Sverige. Jag tror jag fortsätter med mitt Eget "UTM"-nät."

Av ovanstående tycker jag mig utläsa att det finns två alternativ som location format (koordinatsystem, nämligen RT90 och Rikets när. Men RT 90 finns inte som positionsformat i iQuen. Så skiljer sig iQuen och Garmin 60 i valmöjligheterna till positionsformat?
 
Format?

Hej på er.

Hur har det gått i detta ämne?

Vilka format ska man använda för att få nogranheten bra i en Garmin 60cs? Prog version 3,50.

Använder mig oftast av RT90 formatet. (Om det nu kallas så)

MVH
Mattias
 
Jag kan svara ...

... bara för Garmin 12 och 60C (60CS är säkert identisk). Men testa gärna andra slags GPS-er (det gäller väl även andra märken än Garmin) genom att lägga in en waypoint på N 56 E 013 och sedan ställa in andra format. Testa gärna också ett User grid (Eget nät) enligt Lantmäteriets anvisning, se bilden i ett tidigare inlägg. Om resultatet är x 6211486 y 1324998 plus/minus en meter är det bra, använd den inställningen.
 
Har köpt en GArmin 60C med programversion 3.00 och ställt in den på RT90/RT90 som enligt uppgifter bl.a här ska ge koordinater nära Lantmäteriets egna formel. Det visade sig att missvisningen var flera hundra meter, antagligen användes WGS84 felaktigt ihop med RT90. Har nu uppgraderat till 3.50 och nu stämmer det bra. Något att se upp med alltså...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.