Friluftskartan, några frågor....

Har skaffat mig Friluftskartan Sverige, hela klabbet 10 delar, och Norge Topo.

Några frågor har ploppat upp.

På svenska Friluftskartan så står det en massa siffror vid alla vägar, de mindre i första hand. Trodde först det var vägnumren. Men det stod ju typ 792 och liknande nummer, så jag börjar undra om det är frågan om sträckangivelser för vägen?? För numren för länsvägar är väl inte så höga??

Sen har ju min 60CS utyget att lägga in en blaffa som symbol för alla sketna hus och bebyggelser här och var i skogen, vilket är irriterande då det räckt med bara en prick som inte skymmer allt annat.

Går detta att fixa till på något sätt så man kan byta symbol på detta?

Hur är det, har dessa Friluftskartor stöd för sökning av platser mm?


MVH Tony
 
Ortsnamnsförvirring

Är det mer än jag som har märkt att vissa ortnamn är misshandlade på Friluftskartan? Eller är det begränsat till ett område runt där jag brukar vistas?

Här i närheten finns exempelvis, på kartan, orterna "Flo-" och "Boda". I verkligheten finns bara Floboda. "Troeds-" och "torp" har jag också sett, istället för Troedstorp.

Anders
 
Namnsättningen är inte bra

Jag tycker att Friluftskartan har alldeles för lite namn på orter sjöar öar mm. Blå kartan "Vägkartan" i 1/100 000 del som Friluftskartan baserar sig på har också lite namn betydligt färre än terrängkartan = grönsaksbladet.

Jämför man Friluftskartan med Blå kartan så ser man att Friluftskartan är betydligt sämre.

Plats för avsevärd förbättring från de som producerar Friluftskartan.

Jag har däremot inte observerat den typ av fel som Anders beskriver på den del av Friluftskartan (nummer 8) jag köpt.

Thure
 
Sökning av namn

Friluftskartans sökning av namn fungerar enligt manualen endast på vissa modeller såsom Garmin 12 Map och Garmin III+ eventuellt någon till.

Thure
 
Vägkartan är boven

Gården Timmergata i Kolmården, nyligen aktuell som tävlingscentrum för Tiomilaorienteringen, har delats i två ”husblaffor” på 120 meters avstånd, där den ena (felplacerad) heter Timmer- och den andra (som inte har någon som helst motsvarighet i verkligheten) heter Gata. Men det är en direkt översättning av Vägkartan, där namnet av utrymmesskäl är avstavat. Det samma gäller för Bockholms- Sättra norr om Södertälje som blivit två blaffor ute i Mälaren. Men det är väl barnsjukdomar i samband med att Lantmäteriets data lästes in vid kartproduktionen.

Jag lade i helgen märke till att Friluftskartan har en grovt felaktig visning av vägen mellan Gustavsberg och Ingarö. Även här är Vägkartan boven, som bland annat leder vägen över sjön Långträsket.
 
Jaha, då är det nog så över hela kartans täckningsområde, då. Det beror helt enkelt på typografiska begränsningar på det grundmaterial man använt. Dessa har sedan kommit med på det elektroniska mediet också.

En ganska kraftig "ojdå", får man nog säga...

Anders
 
Friluftskartan är ju tyvärr byggd på en karta i skala 1:100000 så tror f-n att detaljer inte stämmer, har inte sett fjällkartorna men södra Sverige är bara SKIT!!!
 
Friluftskartan...

Har sett område ett och där finns mycket leder som verkar finnas två gånger med lite olika sträckning, de finns bara med engång på vägkartan, (rasterformatet).

På ett annat område runt Järvsö finns en cykelväg som konstant ligger 100m utanför den riktiga vägen.

Sen vill man ju inte ha namnet vattendrag, vattenyta, hus osv. Utan hellre namn på bäcken om det finns samt höjdmarkering på vattenytor utan namn.

Om man nu skall köpa Friluftskartan får man nog vänta till v2 eller nått som kanske blir bättre...
 
Re: Friluftskartan...

fafner; sa:
På ett annat område runt Järvsö finns en cykelväg som konstant ligger 100 m utanför den riktiga vägen.
Det fenomenet lär visst bero på att den är ritad så på papperskartan, för att den ska synas. Annars hade den blivit dold av vägen.
På en vektorkarta är det naturligtvis bara trams. Rätt sätt måste ju vara att det är valbart vilket som ska synas. Om man inte väljer ritas båda på varandra.

Anders
 
Det norska programmet ...

... fick jag inte att fungera (mina svaga kunskaper i MS-DOS är förmodligen orsaken). Men jag testade med att dekompilera två .img-filer med programmet cGPSmapper och sedan redigera dem i MapEdit. I det bytte jag tecknet för byggnad till "settlement" (och ändrade Munk- Holmen till Munkholmen). Sen förde jag filerna tillbaka genom cGPSmapper till img-filer. Det fungerade så till vida att blafforna var borta på GPS-skärmen, men kartorna hade fått litet större storlek (?) och vägrade att visa sig i zoomning 5-8-12 km. Jag skall försöka mickla litet till och återkommer om jag får bättre resultat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.