Friluftskartan för/imot

Hejsan det har ju varit mycket diskussioner iom friluftskartan nu är jag på gång att skaffa lite kartmaterial till min 60CS och då funderar man ju lite.

Att göra kartor själv GPSmapper etc är kul men tar för lång tid, så hur bra är Friluftskartan?
- Fungerar den bra i 60CS?
- Det har nämts en del problem med att kartdatan är gammal, har ni användare många exempel eller känns det ok.
- Uppdateringarna är de okej eller?
- Skillnaden mellan olika kartdelar har nämnts (hur skog är representerad osv) , kan någon förklara vad skillnaderna är och på vilka kartdelar det finns.
- Hur stor plats tar kartan?
- Om det är något som är dåligt hur skulle det kunna förbättras, vi får väl utnyttja lite påpressningar om det inte är som kunderna vill!
- Är den bättre eller sämre än andra topografiska garminkartor?
- Övriga kommentarer
- Är den editerbar via map edit?

Jag vet att det finns massor med gamla posts om friluftskartan men jag tänkte samanfatta de här.

Det vore kul om man kom med bra exempel, skärmbilder etc och inte bara med "jag har hört" och "jag har för mig att en kompis sa att all kartdata är gammal", "min favoritstig finns ej utan fram med konkreta exempel"!

Finns stigarna med på aktuella kartor från Lantmäteriet dvs blå kartan (GSD-Vägkartan i vektorform) som den skall vara baserad på (enligt info från Garmin.se)
http://www.lantmateriet.se/ramset.a...'||pg_kod=4A||pg_namn=Geografiska_Sverigedata
Så kolla på LM hemsida (din karta) och jämför med eran friluftskarta och verkligheten...
 
Jämförelse kring Hellasgården

Jag jämför Blåa kartan pappersversionen med Friluftskartan som den ser ut i Mapsource på min Laptop PC och med hur det ser ut i displayen på min Garmin Legend. Blåa kartan innehåller en förenklad väginformation där många små gatstumpar saknas som finns på t ex Euroguide och taxikartan. Såvitt jag kan bedömma är det samma väginfortmation i Friluftskartan som i Blåa kartan.

Det mesta av informationen är lika men typografin är rätt trist i Mapsource. Det fattas en del namn på Friluftskartan som finns med på Blåa kartan t ex Hellasgården. Cykelleder och Sörmlandsleden finns med som gröna linjer på Blåa kartan men som svarta tunna linjer på Friluftskartan. På den svartvita displayen på min Garmin Legend är det faktiskt lite lättare att se Sörmlandsleden än i Mapsource på PCn. Samma sak gäller cykelleden Sverigeleden som syns bättre i GPSen speciellt vid en mindre skala där mindre vägar försvinner från kartbilden vid utzoomningen i GPS-displayen.

Vägar och stigar finns med i samma utsträckning men vektoriserade och återgivna väldigt smalt i Friluftskartan jämfört med Blåa kartan. Höjdkurvor är ofta utelämnade på Blåa kartan inne i samhällen men finns med överallt i Friluftskartan.

På det hela taget så är det mesta av det som finns i Blåa kartan också med på Friluftskartan.

Jag önskar mig ett par saker framöver. Dels mera minne i GPSerna dels snabbare uppdatering av displayen och att kartmaterialet görs betydligt mer detaljerat och baseras på en kombination av Euroguides väginformation och Gröna kartan. Gärna information om cykelvägar och vägbeläggning och möjlighet att välja precis vilken information man vill visa. Mera namn på kartan. Snyggare topografi i Mapsourceversionen när man tittar på kartan på sin PC.

Huvudintrycket är faktiskt att Friluftskartan är klart användbar i GPSen även om man blir besviken över att den inte är så vacker som en tryckt karta första gångerna man kollar på den på PCn eller i GPSen. Den recension jag läst om Magellans motsvarighet av topografisk karta i Norge tyder på att man där satsat betydlgt mera energi på att kartan skall vara snygg och användbar på PC respektive handdator. Här kan säkert Garmin skärpa sig.

Den invändningen gäller för övrigt också Mapsource och Euroguide när man tittar på PC. Det lär vara njutbarare att titta i MapEdit än i MapSource stämmer det?

Thure
 
Hej.

Nackdelen med Friluftskartan?

Den ær svindyr och har div brister och missar, vilket ær extra tråkigt just med tanke på det høga priset.


Førdelen med Friluftskartan?

Den ær lætt att hitta på nætet om man letar lite, och helt gratis.... Då kænns inte missarna så mycket.

MVH Tony.
 
Varför skaffar du kart-GPS?

Vore kul med lite inlägg som handlar om specifika brister/fördelar Friluftskartan.

Om man köper en kart-GPS för 2000-6000 Kr kanske man borde kolla vad kartor kostar till mackapären.

Om ingen köper kartorna kommer de inte att utvecklas.

Vi som är ärliga och köper kartorna får dessutom betala även för de som använder kopierade kartor det tycker jag är trist.

Thure
 
Kanske det ovan var en klackspark till mig bl a??

Faktum ær att jag gærna och oftast køper originalprylar, och programvaror mm. Men då det som i Friluftskartans fall, ær både svindyrt och har som många vet, got om både rena fel och brister, så dæmpas køplusten betænkligt. Køper jag nåt som ligger høgt i pris så bør man kunna stælla vissa krav, eller hur?? Tar man ett hutløst pris før en produkt som inte kan leva upp till priset, så ær det nog så att man till viss del får skylla sig sjælv om piratkopiering mm via nætet sker.

Kan ge ett exempel på min egen "ærlighet". Jag har en iPod som ær fylld med drygt 9700 låtar, och det ær uteslutande från min egna CD-samling med originalskivor. Ca 800 st.......

Men har jag køpt Friluftskartan?? Nææææææ...... inte æn om man sæger så....

MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.