moskoselkåtan

Hej!

Jag har en fråga angående eldning i moskoselkåtan....och jag kan inte hitta något direkt svar på den i andra trådar....
Jag har redan ett hilleberg keron 3 GT, men skulle sååååå gärna vilja ha möjligheten till att ha en levende eld inuti tältet/kåtan. I så fall, är en moskoselkåta ett bra alternativ?????

Om man vill ha en vanlig eld, direkt på marken, är detta möjligt i en Tåpp Combi 5, eller är det inte möjligt pga golvet, innertältet, att det ryker in eller bara det att det är farligt???????

vill tälta och ha eld, utan att bära ihjäl mig!!!!!

Mvh
Calle
 
Eld i Kåtan

Tjena Grabbar !!!! (och tjejer) Jag har en Topp Varrie 9 med innertält B/p.....jag har löst eldningen så här: Köpt en eldspis från ett företag i Göteborg (Glembring) ser ut som en liten kamin rund 40 cm hög innluft nere och bränsle på mitten och öppen upptill så lågorna går rätt ut i tältet.......och nu till det fina med det hela...jag eldar med PELLETS i kamin = helt sotfritt och luktfritt och en grym värme...frugan brukar rusa ut efter en 15 min ungefär när eldspisen glöder och Pellets bitarna är vitglödgade....vid en vintercamping runt nyår va det ca -18 ute på kvällen då hade vi cirka +12 i knähöjd i kåtan och runt +40 i huvudhöjd...så det va rätt behagligt....naturligtvis kan man inte släpa runt på en massa pellets på fjället.......men en fisketur med grabbarna kan man dra med sig kanske en 5 kilo och det räcker till ca 15 brasor * 60 minuter...så kan man leva på eftersvettningarna i cirka en halvtimme...vad gäller säkerhet så känns det tryggt om man isolerar ordentligt neråt och lägger stenar runt kamin och lågan uppåt ligger ungefär på en halvmeter...inga problem i en kåta...så mitt tips : Köp en kåta,en eldspis en säck pellets och några kalla öl så du kan svalka dig när glöden börjar bli vit i kamin.........M.v.h Pär
 
Re: Eld i Kåtan

Ace 374; sa:
Tjena Grabbar !!!! (och tjejer) Jag har en Topp Varrie 9 med innertält B/p.....jag har löst eldningen så här: Köpt en eldspis från ett företag i Göteborg (Glembring) ser ut som en liten kamin rund 40 cm hög innluft nere och bränsle på mitten och öppen upptill så lågorna går rätt ut i tältet................
M.v.h Pär
Ahh, trevligt med ytterligare en som sett ljuset i kåtan;)

Är det en eldspis ur "Kaminer för fasta bränslen" på Glembrings ( http://www.glembring.se/ ) pdf-dokument du använder? Spisen i tre delar månne?

http://www.glembring.se/PDF/KaminerFast.pdf

Jag hittar bara varianterna som anges till runt 26- 27 cm i höjd och 13-14 cm i diameter. Verkar välgjorda, lätta och fina, 600 gram...

Mvh Raskesven
 
Detta ger nya öppningar för kåtaliv. Jag tänker mest på fasta kåtor i skogen. Men en sådan dunderkaminer kan man klara sig på nårgra björkar per år. Sedan håller man sig varm när man hugger veden till flisor // RJ
 
Eldspis

Hej Raskesvennen !!!!!! Jo det stämmer jag kör med den 3 delade kaminen......funkar super ihop med pellets...man kan ju elda med det mesta i den men frugan diggar inte röklukten så jag kör med pellets...och dom verkar ha ett grymt värmevärde....jag har sett din kamin du köpt i staterna är lite sugen på en sån...så det kanske blir en investring.. vi hörs //// Pär
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.