Tåpptält från Moskoselkåtan

Det finns önskemål hemmifrån att skaffa ett större tält än det befintliga skitlätta 2-manna tält jag har.. Nu plötsligt så vill vissa ha hundarna i tältet, urk!

Jag tittade naturligtvis på flera av de stora tälttillverkarna och då även Hilleberg.. Men med Raskensven i åtanke så kollade jag även på ett Tåpptält från Moskoselkåtan... Det verkar nästan som det optimala valet om man ser till multifunktion. Det är ju lättare än ett Keron-tält.. På hemsan så säger dom att ett Tåpptält klarar orkanvindar i kustmiljö men samtidigt så gnäller Raskensven jämt på mittstången..

E Tåpptältet det optimala multifunktionstältet eller? (tänk bara att kunna torka kläder INNE i tältet!)
 
Beror på

Jag har effarenhet från Tåpp i 5 resp 7 personersversion och med lättviktsvarianten resp bomullpolyesterväven för familjebruk 2 vuxna och 3 barn. En gång var vi ett extra barn.

Jag sätter ett frågetecken för att använda Tåppkåta på kallfjäll i stark vind. Om man har bombsäkra tältlinefästen 8 stycken runt tältet fungerar det säkert men det kan vara bökigt att få till.

I övrigt erbjuder bomullpolyestervarianten god boendekomfort. Nackdelen är att priset är relativt högt och att man får betala extra för tältbotten.

Mera finns i andra trådar.

Thure
 
Håkan K; sa:
HUR VORE DET OM DU SÖKTE I RECENSIONSBANKEN???!! :)

Sök på moskosel och du får flera träffar.

-Patric-; sa:
och då även Hilleberg..
Hoppla! Verkligen? Varför?

Själv så letar jag oxå tält. Är just nu inne på Macpac (finns bl a på http://www.addnature.com) och exped (www.exped.com). Jag är inte beredd att betala vad Hilleberg! (Trodde inte du var det heller?)

/Håkan

jajaja.. jag har naturligtvis läst Raskens OTROLIGT långa recension av tältkåtan samt de andra mindre utförliga..

Du har helt rätt jag tycker inte att Hilleberg är prisvärda men dom e bra att jämföra med när man tittar på andra mer prisvärda tält, därav mitt tittande på dom..

Men jag är så kluven.. Det verkar så trevligt att kunna elda, tänk på en fiskevecka vid någon älv och att man kan torka persedlar i tältet, wunderbar!!.. Sammtidigt så verkar det som att kåtorna har rätt mycke konstruktionsproblem vilket är dåligt på ett så JÄDRANS dyrt tält.. Därav denna tråd!
 
-Patric-; sa:
Sammtidigt så verkar det som att kåtorna har rätt mycke konstruktionsproblem vilket är dåligt på ett så JÄDRANS dyrt tält..
Snart lär Raskens komma farande och förklara "allt". Har oxå läst hans recension och kommit fram till att det är inte värt besväret med en kåta (brukar aldrig ligga på samma ställe mer än max ett par dar). Men visst vore det trevligt att kunna värma sig vid en brasa. Varför inte kåta och komplementera med ett tarp, eller nåt lättviktsalternativ från Golite?

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Snart lär Raskens komma farande och förklara "allt". Har oxå läst hans recension och kommit fram till att det är inte värt besväret med en kåta.

/Håkan

Det verkar onekligen som att det blir ganska mycket pysslande för att få en bra funktion.. Men som sagt, det kan va bra att vänta in Rasken!

En annan sak är ju om man har barn, vilket lyft att dom kan värma sig vid elden i en kåta när dom e trötta och kalla!?
 
Vad mitt råd blir är nog inte svårt att räkna ut;-)

Det här inlägget blir lite långt, men det är bara för att jag nedan vidarebefordrar den brevväxling jag haft med Moskoselkåtan om just mittstången, så håll till godo;-)

Många barnsjukdomar är idag åtgärdade på kåtorna. Men tureb har rätt i att kåtans problem är vindtåligheten. Jag tycker däremot inte att det är något problem att förankra markfästena. De stenas lätt. Men uppsättning och nertagning tar längre tid än med tält om man är noggrann.

Jag har förstärkt min kåta Tåpp Jakt 5 med ytterligare 8 stormlinefästen en bit ovanför de befintliga. Och mittstången förstärkte jag med fyra mässingshylsor, som sitter precis ovanför mittstångens skarvar. Bara att dra ner över skarvarna om vinden börjar dra på oroväckande. Nu har jag dessutom den nya "superhärdade" mittstången.

Två gånger har mittstången tidigare knäckts. Bägge gångerna kan sägas vara mitt eget fel, plus slumpen. När vinden tog mittstången stod kåtan helt exponerad utan någon vindskyddande knagge. Borde inte ha ställt upp kåtan på den platsen. Andra gången var dagarna innan nyår när det var höst och barmark när vi gick och lade oss, men vintern kom under kvällen, natten och det lagt sig blötsnö på kåtan hela natten, tills mittstången knäcktes. Hade det varit vinter när vi anlände så hade jag när jag vaknade under natten bara daskat till duken så hade problemet inte uppstått. Jag har ju bomull/poly duken. Med lättviktsvariantens glattare duk kanske inte snön direkt lägger sig lika lätt på duken.

Med hund är kåtan suverän.

cpic405ac697e4c2a.jpg


Doggen ligger en bit på sidan om tårtbiten närmast dörren när den sover..


Min brevväxling med företaget:

Mitt första brev:
"Hej.
Jag har sedan 97 en Tåpp Jakt 5 i bom/poly som jag är helnöjd med. Ofta propagerar jag för era produkter, försöker få folk att testa kåta istället för typ Hilleberg tält. Men det finns en sak ni nämner år efter år om kåtans egenskaper som erfaret folk fattar inte stämmer, nämligen erat påstående att:

"En Tåpp 5 klarade orkan på en kal kobbe i öppen skärgårdsmiljö!!! En Tåpp 9 klarade även den orkanvindar. Det torde vara unikt för ett tält i den
storleken."

Vid orkan slits stålbalkar loss från byggnader! Att påstå att en tåppkåta klarar orkan sänker ju totalt trovärdigheten för övriga, korrekta, påståenden. Jag har själv erfarenhet av knäckt mittstång. Då var vindstyrkan runt 15-20 m/s, byarna värre, men det är inte orkan. Och ja, kåtan var då ordentligt förankrad, men utan vindbrytande kulle i nordväst.

Mitt tips till er att ta bort nämnda passusen om orkan är i all välmening. De som mätt vindhastigheten måste haft en usel vindmätare. Dessutom går det inte att stå upp och manuellt mäta vindstyrkan vid orkan.

Vänliga hälsningar från Dan"

Deras första svar:

"Hej Dan, och tack för dina synpunkter!
Marknadsföring är en delikat balansakt i alla stycken. Jag fattar din poäng. Problemet är bara att det vi säger är fullständigt sant. Jag fick ett tacksamt brev, med bifogad karta, från ett par som räddat sig iland med sin baby på denna kala kobbe eftersom de såg att himlen svartnade. De berättade att tältet höll under den dånande stormen som följde, medan ryggåstältet bredvid förstördes. De påstod att det blåste orkan. Jag reagerade precis som du och många andra. Därför kontaktade jag SMHI för att kontrollera hur mycket det blåste i området vid tidpunkten. De sa att det blåst 35 m/sek, vilket är nedre gränsen för definitionen orkan! Självklart fanns ingen vindmätare exakt vid tältet, det var SMHI uppgift som jag fick lita till.

Jag vet att mittstången har varit den svaga punkten i kåtorna, detta är förhoppningsvis borta nu eftersom vi funnit ett företag som kan härda dem till ungefär dubbla styrkan. Vi har funnit ut att problemet endast fanns på vissa mittstänger eftersom de utsatts för försvagningar under riktningsprocessen. För ett par månader lät vi stormtesta kåtorna. Tyvärr klarade vindmaskinen inte mer än ca 20 m per sek, men det var inga som helst problem då, det gick t.o.m. utmärkt att resa kåtan och att låta den stå utan stormlinor, att gå in och ut med dörren mot vinden. Visst buktade den in ordentligt, men den höll. Vi testade även 9:an i max blås. Även 9:an klarade sig bra ända tills vi försökte sätta upp den i 20 m per sek, då gick markfästena sönder. Det vi skriver i katalogen är att en Tåpp 5 klarat orkan, vilket är helt korrekt. Det är dock ingen garanti för att det alltid går, som du själv säger blåser hus sönder i dessa vindhastigheter. Syftet med texten är att väcka eftertanke och frågor, allra helst ett telefonsamtal till oss. Om vi skulle jämföra ett Hilleberg tunneltält mot en Tåpp 5 skulle jag dock inte tveka att säga att Hillebergs tält förmodligen klarar sig i högre vindstyrkor, men att Tåpp kåtan klarar det som de allra flesta någonsin kan råka ut för -nu när vi fått bukt på mittstångsproblemet. Påståendet om att en 9:a klarat orkanvindar är lite sämre belagt, men är en respons från en kund. Kan du hjälpa mig med var du har hittat den strofen, jag hittar den inte i katalogen. Som sagt, marknadsföring är en balansakt, men varför inte berätta det som faktiskt är sant? Det finns några punkter i katalogen som på ett särskilt sätt är föremål för detta balanserande, dina exempel är deffinitivt sådana fall. Få se hur vi gör i framtiden!
Med vänliga hälsningar
Bengt Grahn
Moskoselkåtan AB
Abmorvägen 38
930 86 Moskosel"

Mitt svarsbrev:

"Hej Bengt.
Tack för rappt svar. Strofen om att 9:an klarar orkanvindar fann jag på er hemsida under Tåppkåtor och "Stormsäker": http://www.moskoselkatan.se/standard.aspTextNummer=61

Om nya mittstången, som är dubbelt så stark som den gamla, är klar så vill jag direkt beställa en sådan. Jag har förstärkt min nuvarande mittsstång med mässingshylsor som jag drar över, och säkrar, skarvarna. Men en ny starkare mittstång vore suveränt.
Vänliga hälsningar från Dan"

Deras svarsbrev:

"Hej Dan!
Den nya misstången ser inte annorlunda ut än den gamla, men röret är "varmåldrat" efter koningen av skarvarna, vilket ökar legerings styrka (spänst) ungefär det dubbla. Jag lämnar detta till order, som kommer att skicka dig en ny mittstång. Priset ligger på ungefär 640 kr inkl frakt."

Raskesven
 
Ang. Moskosels svar till Raskesven

Det är iofs beroende på val av alu.legering, men jag tycker påståendet i andra brevet från Moskosel är märkligt: "Den nya misstången ser inte annorlunda ut än den gamla, men röret är "varmåldrat" efter koningen av skarvarna, vilket ökar legerings styrka (spänst) ungefär det dubbla."

Det borde betyda nåt av nedanstående:
1. De använde tidigare en alu.legering som inte åldras (knappast troligt) och nu har de ennan legering som varmåldras.
2. De använde en alu.legering som kan varmåldras, men valde kallåldring (besparing?)
3. De varmåldrar efter koning, förut varmåldring före koning. Om koningen innebär uppvärming så skulle det kunna innebära att man "förstör" varmåldringen. Detta är så pass grundläggande att det är betrakta som ett processfel/tillverkningsfel! Jag skulle försöka kräva tebax 640 kr för ny mittstång.
4. De varmåldrar efter koning, förut varmåldring före koning. Om ingen uppvärming sker vid koningen (eller annat moment efter åldring) så är hans uttalande bullshit, varmåldring påverkar strukturen i allt gods, inte bara ytan eller så. Alltså borde det inte inverka.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Har oxå läst hans recension och kommit fram till att det är inte värt besväret med en kåta (brukar aldrig ligga på samma ställe mer än max ett par dar).
....
/Håkan
Vi har genomfört såväl vandringar under typ två veckor där kåtan rivits varje morgon och rests varje kväll, som att då och då stanna en dag eller flera. Och som du är inne på är det en del besvär att jämt, varje dag, ta ner och sätta upp kåtan. Klart att föredra att då och då stanna till vid trevliga lägerplatser någon, några dagar.

Ska man vara stationär, typ vandra några dagar och sedan slå sig ner en vecka för fiske mm. är kåtan utan konkurrens, tycker jag. Jag tycker dock det är värt besväret även om man river, reser varje dag, även om det kommer stunder när man önskar att det gick lite snabbare med upp- och nertagning.

Raskesven
 
Re: Ang. Moskosels svar till Raskesven

Håkan K; sa:
Det är iofs beroende på val av alu.legering, men jag tycker påståendet i andra brevet från Moskosel är märkligt: "Den nya misstången ser inte annorlunda ut än den gamla, men röret är "varmåldrat" efter koningen av skarvarna, vilket ökar legerings styrka (spänst) ungefär det dubbla."

Det borde betyda nåt av nedanstående:
1. De använde tidigare en alu.legering som inte åldras (knappast troligt) och nu har de ennan legering som varmåldras.
2. De använde en alu.legering som kan varmåldras, men valde kallåldring (besparing?)
3. De varmåldrar efter koning, förut varmåldring före koning. Om koningen innebär uppvärming så skulle det kunna innebära att man "förstör" varmåldringen. Detta är så pass grundläggande att det är betrakta som ett processfel/tillverkningsfel! Jag skulle försöka kräva tebax 640 kr för ny mittstång.
4. De varmåldrar efter koning, förut varmåldring före koning. Om ingen uppvärming sker vid koningen (eller annat moment efter åldring) så är hans uttalande bullshit, varmåldring påverkar strukturen i allt gods, inte bara ytan eller så. Alltså borde det inte inverka.

/Håkan
Efter att snön tagit mittstången reklamerade jag mittstången och fick en ny utan kostnad. Här finns lite om det och om "konsten att förbruka mittstänger":

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24403

Jag tycker nya mittstången ser annorlunda ut än den gamla. Den nya är lite gråare, "vitare" i alun, medan den gamla är helt normalt alufärgad.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Ska man vara stationär, typ vandra några dagar och sedan slå sig ner en vecka för fiske mm. är kåtan utan konkurrens, tycker jag. Jag tycker dock det är värt besväret även om man river, reser varje dag, även om det kommer stunder när man önskar att det gick lite snabbare med upp- och nertagning.

Raskesven

Tack för bra information!! Har dock lite fler frågor..

Grejen är just att jag oftast är ute just efter den funktionen.. En vandring fram till Jakt eller fiske bas under en längre tid..

Jag tycker att det e lite rörigt på deras hemsa. Har du lust att redogöra för vilken konfiguration du valde och varför? Vad blir vikten?

Kaminen du har.. Hemmagjord eller?


.
[Ändrat av -Patric- 2004-03-19 kl 15:05]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Moskoselkåtan, vilken modell är det? Bo och sova 4
diamondsutra moskoselkåtan Bo och sova 7
-Patric- Moskoselkåtan eller trolleri i skärgården Bo och sova 10
Moskoselkåtan Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.