Bygga dukad kajak

Hej,

Har något år bollat med idén att bygga en dukad kajak. Jag har ritningarna till Thorells Åland, så den känns väl lämplig att använda som försökskanin.

Min idé är att dra nytta av lite moderna metoder. Jag tänkte be en kollega att cadda upp spanten som skarvlösa spant i ngt CAD-program och sedan låta vattenskära ut dessa från DXF-filerna i 15-20 mm vävarmerad fenolharts (alternativt marinplywood, som ett lågprisalternativ):

http://www.essaplast.se/info/hardplas.htm

När det gäller ribborna talar allt dock för trä, med tanke på att man ska kunna häfta i det med häftpistol och rf klammer.

För dukningen har lite efterforskningar lett mig till:

http://www.ceconite.com/

Detta är en mycket stark certifierad flygplanspolyester som krymps med strykjärn och används till kajak- och flygplansbyggen i USA.

Tar tacksamt emot kritik, idéer, kommentarer!

Mats

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Duk

Kolla med Bosse på Svenska Träkanoter

http://www.trakanot.se/

Han har byggt det mesta med duk

Spant av bakelit?? kanske inte, bakelit är tungt

Basade spant är nog bäst

Flygplans dacron är helt OK många duktiga nordamerikanska byggare använder det med väldigt gott resultat snyggt, lätt och starkt

Hans Friedel

Klas: Tack för länken - intressant!

Hans: Nja, med tanke på hållfastheten hos vävarmerad fenolharts skulle ju spanten kunna göras smäckrare än i Thorells originalritning. Det tilltalar mig även att det är helt okänsligt för fukt. Men kanske är WBP-plywood bättre, när jag tänker efter. Fenolhartsen var lite väl dyr.

Föredrar termen "vävarmerad fenolharts" - "bakelit" ger folk fel assocationer! :)

Basade spant är säkert bra om man vill pula med det - har dock fått nog av sådant. Att cadda upp spanten och skära ut dem i ett lämpligt material är inte dumt heller. Man får helt skarvfria spant och slipper det erbarmligt tråkiga spantsågandet/-byggandet. 16 spant skär man ut på några minuter hos en vattenskärare, när man väl har dem som DXF.

Mats

Duk

Bosse gör en förenklad byggjigg och när han väl kommer igång går det med en väldans fart att få ihop en kanot. Byggjiggen måste man ju iallafall ha för att få till formen på kanoten.

Många som har dåliga erfarenheter av basade spant har byggt grönlands kajaker. Där varken instruktionerna eller modellen kanske varit helt lämpliga.

Det är faktiskt lite trixigt att få till ett bra utseende på spanten så att dom går lätt att basa

Ett alternativ till vattenskärning är att fräsa ut spanten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips