T-1 vs T-2

Jag ska nyinvestera i ett par pjäxor men har mkt svårt att bestämma mig för T-1 eller T-2. Jag har tidigare den äldre versionen av T-2 med bara 2 spännen men känner att jag vill ha ngt kraftfullare... Jag kör på ett par B-1. Till saken hör att jag går en del på tur men tyngpunkten ligger på utförsåkning.

Finns det någon med erfarenhet av T-1 på tur? Blir de allt för otympliga eller funkar det rentutav helt ok? Tacksam för svar...
 
Garmont kanske?

Den nya t1:an är riktigt usel att gå på tur med, skaftet går att vika bak aldeles för lite. Jag hade först T2, sen nya T1. Stadigare men totalt odugliga att gå på topptur i. Nu har jag ett par Garmont Squadra G-fit. Lättare än T2, ungefär lika stadiga som T1 utför (inte riktigt men nästan, bättre känsla, inte lika styvt) och sitter bättre än bägge (G-fit, formas i värme).

Squadra finns inte längre, men SynerG och EnerG verkar fina. Beställ hos http://www.telemark-pyrenees.com G-fit innerskorna bakar du själv i ugnen. Det måste inte vara Scarpa, även om svenskar verkar tro det... ;)
 
Ännu...

en röst på Garmont. Jag har ett par Ener-G G-fit, och de är en fullträff; väger mindre än T1 och är stabilare än T2.

Med G-Fit innerskon så formar du dem så att de sitter som en keps ;)

Trots att det kan vara lite sisådär med att köpa skor utan att ha prova dem först, så rekommenderar jag i alla fall att köpa dem (Garmont) via nätet i och med att priserna är betydligt lägre hos exempelvis TP än här i Sverige (om man ens får tag på G-Fit modellerna här?)

/Anders B
 
Storlek utan att prova

Angående storlek, mailar du till TP och säger hur din T2 satt och vad den hade för storlek så vet dom vad du ska ha.
 
Re: Storlek utan att prova

Vandrare; sa:
Angående storlek, mailar du till TP och säger hur din T2 satt och vad den hade för storlek så vet dom vad du ska ha.
Garmonts skor och pjäxor är ju ofta ganska breda. Hur funkar det med de formbara innerskorna? Kan man anpassa dem till lite smäckrare fossingar?

/Håkan
 
Har själv gjort en massa toppturer med mina Crispi CXU, vilket fungerar bra. Många tycks klaga på tunga pjäxor, men vill man ha stabilitet utför är det värt att släpa på!

Telismannen
 
Re: Re: Storlek utan att prova

Håkan K; sa:
Garmonts skor och pjäxor är ju ofta ganska breda. Hur funkar det med de formbara innerskorna? Kan man anpassa dem till lite smäckrare fossingar?

/Håkan

Utmärkt. Jag har smala Scarpafötter, passar bra i T1 och gamla T2 medan nya T2 är för bred (varför ändra, dumma Scarpa!!). Garmonterna sitter som gjutna efter att jag gjutit dom :)

En kompis med riktigt breda fötter har ett par T1 med Thermo (G-fit) innersko. Tack vare gjut-innerskon så går det bra, T1 är ju annars väldigt smal.

Thermoinnerdojorna är lättare, varmare, skönare och torkar mycket fortare. Enda nackdelen är att dom inte har nån gummisula och snörning. jag brukar aldrig knalla omkring i bara innerskorna iallfall, men en del gillar att göra det. En kompis har gjutinnerskor till sina randoneepjäxor och säger att dom funkar utmärkt som tofflor.
 
Inte T1

Har gjort ett antal toppturer i mina (gamla modellens) T1:eek:r. Det är inte någon speciellt trevlig upplevelse. De är på tok för tunga och stabiliteten nedför uppväger inte det (då är man ju trött i benen på allt släpande att upplevelsen inte blir så trevlig som den hade kunnat vara). Bl.a. har jag släpat på dem uppför Kebne, allt går, men är just toppturandet en stor del av din åkning så skulle jag iaf välja en lättare pjucka.
 
Använder själv de svarta gamla T1:eek:rna med tre spännen. Mitt största användningsområde är oxå enbart utförsåkning, men jag har även använt dessa pjäxor vid längre toppturer (typ 4-5h) och tycker de fungerar alldeles utmärkt. Skulle jag enbart satsa på en pjäxa för både tur och utför skulle jag definitivt satsa på ett par T1:eek:r.
 
peterschon_; sa:
Använder själv de svarta gamla T1:eek:rna med tre spännen. Mitt största användningsområde är oxå enbart utförsåkning, men jag har även använt dessa pjäxor vid längre toppturer (typ 4-5h) och tycker de fungerar alldeles utmärkt. Skulle jag enbart satsa på en pjäxa för både tur och utför skulle jag definitivt satsa på ett par T1:eek:r.

Ja, de gamla T1 orna är väldigt mångsidiga, jag har använt såna. De nya däremot är en helt annan pjäxa och har nästan bara namnet gemensamt med de gamla. Får man tag på ett par fina begagnade T1or av gamla sorten kan det vara ett bra alternativ som allroundpjäxa.
 
Vad menar ni med "de gamla svarta med tre spännen". Har själv ett par T1 svarta med gul plös och tre spännen från 2002, räknas dom som gamla eller..? Har för övrigt använt dom till lättare toppturer i Storulvån med omnejd utan problem. Hade tidigare också ett par Crispi CXA som visst var lättare och skönare uppför, men föredrar ändå mina T1 då de är skönare och stabilare tillsammans med mina skidor utför.

/John
 
John - De gamla T1:eek:rna är de som är HELT svarta, sista modellen kom ut år 2000 tror jag det var sen bytte man till den Svart-Gula modellen. Jag tror att nya T2:an är nästan i klass med den gamla svarta T1:an, liksom T4:an är nästan samma som gamla bruna T3:an. Allt har blivit styvare med åren. Hrrrmmm, kanske inte allt ;-))

/Urban.

PS. Jag håller helt på Garmont Energy, betydligt skönare, lättare,varmare, mer känsla, mindre ansträngande att åka, än nya T1:an. Ds.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.