sattelittelefon-operatörer

Var inne och kikade på Global Stars hemsida och de visade sig att dom inte har täckning över och under 70 grader norr och syd på jordklotet. Vilken operatör använder sig expiditioner till nordpolen, sydpolen och grönland av?
 
Ofta Iridium:s lösning

Hej!
Oftast används Iridiums lösning : http://www.iridium.com/
tex. Skinnarmo:s senaste expedition. Den fanns då som utrustning på båten Searcher. Det finns andra lösningar men det kommer nog flera tips. Är du på väg dit?
 
Iridium har börjat med kontantkort!

En av de bästa lösningarna just nu med Iridium är deras kontantkort. Fungerar som vanliga kontantkort - dock är påfyllningarna lite större (200-300 USD). Men det är utmärkt att kunna slippa underhålla ett abonnemang året om.

Låna en telefon - fixa ett kontantkort - kör!
mvh,
Morris
 
Häftigt kontantkort Iridium LEOsar !

Globalstar, används uppe i Kirunafjällen.
Ericsson R290, hade jag för mig.
GSM+satellit-åtkomst i 2 system i-Allt-i-Ett'
All-in-One, som det så vackert heter..
I tätort körs man billigare GSM, samt efter vägarna.
Och ute på fjället (15-18 km räckvidd bara åtkomligt GSM) så kör man satellit.

2 markstationer tar emot:
-Finsk Kittilä, tror jag..? (13kr/min)
-Norsk (ev. Tromsö ? 30 kr/min)

Används redan av naturfjollebevakarna. Medhavt 2 batterier som laddas på snöskotern.

Kanon, att Iridium utvecklat kontantkort !!
Helt jvla perfekt i att hålla koll.. annars rullar det snabbt iväg. Och det bör väl användas mest för stressade situationer kort..

GSM, är ett sämre system som blev försämring gentemot analoga 450NMT. Men då hördes ju allt på vilken radioscanner som helst också.. inget privat, alltså.

Ju längre bort från 'pinnen' man är desto mer effekt bränner mobblern på med..nåt som folk glömmer. Käkar batterier som få då.. Extra laddare ex. Clas Ohlsons för 100:- är väl bra för säkerheten..

Sen kan man ju också spåra en vanlig GSMare, vilket jag upplevde nyss...uppvaktad som man bleve..hum.
Det görs lätt via satellit, faktiskt.. så ibland är det vettigt att stänga av och ha radiopassartid åt anhörigas vetskap- hel/halvtimme..
 
Iridium Kontantkort kan köpas

hos Telemar Scandinavia i Göteborg.

Jag blir oerhört tacksam om du refererar till mig - inte som braindead utan som Morris Packer, Acorn Publishing - vid kontakter med Telemar.

(Jag håller på att försöka bli återförsäljare av Iridium med särskild inriktning på journalister och media).

Telemars kontaktuppgifter:

Telemar Scandinavia AB
P.O.Box 9304
SE-400 97 Gothenburg
Sweden
Phone: +46 31 89 28 00
Fax: +46 31 89 28 01
E-mail: Sales Dept: sales@telemar.se
Customer Support: support@telemar.se
Billing issues: billing@telemar.se
 
Äntligen ! - en vettig männischa..

Så jvla trutt på alla röjolmiga nötter..
Telia ä till för att mosas... sparar adressan.
När det finns teknik, så ska det bara vara sabb på sabb.. Dras med statsmonool i gaggig teknik. Fy faaan..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.