Rohloff Speedhub för tufft vinterbruk?

Hej.

Detta nav har prisats i ett par tidigare inlägg.

Klarar det många minusgrader och pendelcykling i svensk vinter slask och vägsalt år ut och år in? Någon som har praktiska erfarenheter och gärna jämförelser med andra växelnav?

Andra cyklar än Thorns Raven med detta nav?

Jag har erfarenhet av Torpedos 3 och 5 växlade nav samt Shimanos 7-växlade nav under tuffa vinterförhållanden under mer än 30 år.

Jag gillar Shimanos 7-växlade nav bäst pga att det är relativt lättdrivet och med täta växellägen men det nav jag kört med de senaste 5-6 åren kärvar vid minusgrader så att man ofta bara kan köra på ett växelläge. Blir bättre efter uppsmörjning på verkstad men problemet återkommer nästföljande vinter. Förra året sprack en del av navet och större delen byttes men problemet återkom nu i januari.

Thure
 
Rohloff

Hej Thure!

På Rohloffs hemsida kan man söka på tillverkare som säljer cyklar med Speedhub navet.

http://www.rohloff.de

Jag håller på att leta efter en efterträdare till min MTB som gått som vinterpendlarcykel sedan '95. Den är färdig för närmaste kontainer!

En cykel som jag dreglat på är Cannondale Street Rohloff:
http://www.cannondale.com/bikes/04/ce/model-4SS5K.html
Aluminiumram, skivbromsar och Speedhub. Verkar på pappret vara en cykel som skulle tåla Stockholmsslask ett par år. Dämpargaffel är dock inget plus men Cannondales variant hindrar inte skärmar och går att blocka. En Brookssadel är ju inte fel heller! Prislapp okänd. Men bara navet kostat GBP 700 hos SJS! Pånera att cykeln kostar 20'. Det är bara knappt 3 års inbesparade SL månadskort.

Hur Rohloff navet fungerar i -15 vet jag ej. Men man växlar med 2 wire. Dvs du drar med muskelkraft både när du växlar upp och ner. Ingen fjäder som ska dra åt ena håller. Det tycker jag tyder på att bör funka även om det är segt.

Bengt
 
Pris C-dale

Enl. Cykloteket är cirkapriset på Cannondale Street Rohloff 34 000:-. Dvs 5 års SL kort;-> Lite mycket pengar för pendlarhojjen, eller hur? Det är väl den cykeln som man har störst risk att få stulen.

Jag ska titta på en Kona Dr Dew som kostar knappt 11'. Den har iofs vanliga utanpåliggande växlar. Men skivbromsar.

//Bengt
 
thureb; sa:
Satsar man på en state of the art pendlarhoj så är även jag sugen på skivbromsar.
Hur har din bakbroms fungerat? Minns att du skrev att du bytte till rullbroms. Jag skaffade en sådan i somras (bak) och den bet bara bra vid de första bromsningarna. Sedan tar den alldeles för mjukt för att ge en exakt kontrollerad bromskraft.
 
thureb; sa:
Jag gillar Shimanos 7-växlade nav bäst pga att det är relativt lättdrivet och med täta växellägen men det nav jag kört med de senaste 5-6 åren kärvar vid minusgrader så att man ofta bara kan köra på ett växelläge. Blir bättre efter uppsmörjning på verkstad men problemet återkommer nästföljande vinter. Förra året sprack en del av navet och större delen byttes men problemet återkom nu i januari.

Egentligen ska man lägga om nav varje år, särskilt om man hojar på vintern. Nav som ska användas vintertid, när det är rejält kallt, ska smörjas ett köldresistent additiv, och man ska vara ytterst försiktig när man tvättar hojen, kommer det in minsta vatten fryser det, och så kan navet hänga sig, vanligen i frijulsmekanismen, när man hunnit ganska långt hemifrån och kylan trängt in i navet.

Jag har ingen personligen ingen erfarenhet av Rohloff men de är klart intressanta, bakhjulet blir tungt, men å andra sidan slipper man ha flera framklingar, utanpåliggande växel, etc., så de jämnar nog nästan ut sig.

Det finns recenssioner av Rohloffnav här, på det hela taget är det mkt höga betyg, högre än t ex Shimano XTR. Därmed inte sagt att Rohloff nödvändigtvis är bättre.

Skivbromsar är egenligen mest välmotiverade i två sammanhang: dels på vintern och i ruskväder eftersom de funkar jämt, dels för bergskörning, särskilt med bagage, eftersom friktionen inte hamnar på fälgarna. Man slipper tänka på överhettade hjul o däckexplosiner i långa nedförslöpor.

Per
http://lowdin.nu
 
Ser inte problemet...

Jag har aldrig haft problem vid vintercykling förutom att det blir is i växeltrissorna om det här mycket snö.

Det gäller att göra rent virar/höljen och smörja dom med något som inte fryser och sedan underhålla dom varje vecka hel vintern. Lika så är det med växelreglage och växlar.
Jag har dessutom skivromsar och även dom behöver service vår och höst för att fungera.
Även gaffeln behöver ett oljebyte 1 gång om året.

Jag cyklar ändå 6000-7000 km året om, sommar som vinter, till o från jobbet.

Alltför många i detta land tror att cykeln bara ska fungera utan service år ut och år in.

Körde 7500 km på kransen bak, bytade kedja 3 ggr dock.
Ändå kör jag hälften av mitt cyklande i skogen.

Mått råd är att spola av cykeln, blåsa den torr med tryckluft, låta den torka 30 minuter och sedan smörja in slitdelarna.

Stefan
 
Re: Ser inte problemet...

stefan.andersson@perstorp.com; sa:
Mått råd är att spola av cykeln, blåsa den torr med tryckluft, låta den torka 30 minuter och sedan smörja in slitdelarna.

Jag haft bekymmer med frihjulsmekanismen efter vattentvätt av baknav, se ovan, både med gamla STX o Chris King-nav, så för egen del skulle jag aldrig använda rinnande vatten direkt på baknavet.

Per
 
Rullbroms på vintercykel.

kaw; sa:
Hur har din bakbroms fungerat? Minns att du skrev att du bytte till rullbroms. Jag skaffade en sådan i somras (bak) och den bet bara bra vid de första bromsningarna. Sedan tar den alldeles för mjukt för att ge en exakt kontrollerad bromskraft.

Jag har rullbroms bara på bakhjulet och bara på vintercykeln. Kraften är inte lika stor som på en fälgbroms på framhjulet men på en vintercykel som används på grusade cykelbanor och modd is snö etc så är jag nöjd. Det går bra att gradera bromskraften mellan lite och maximalt för rullbromsen.

Behövs mera nyp så använder jag även fälgbromsen på framhjulet.

Thure
 
Re: Ser inte problemet...

stefan.andersson@perstorp.com; sa:
Jag har aldrig haft problem vid vintercykling förutom att det blir is i växeltrissorna om det här mycket snö.

Det gäller att göra rent virar/höljen och smörja dom med något som inte fryser och sedan underhålla dom varje vecka hel vintern. Lika så är det med växelreglage och växlar.

Din poäng är helt riktig underhåll av vajrar och växelmekanismer på kedjeväxlar kan förebygga många problem. Många har i likhet med undertecknad inte tid för underhåll varje vecka.

Det är ofta växelvajrar och yttre delar av växelmekanismen som krånglar även på navväxlar.

Nexus 7-växlade nav har en svag punkt i de yttre rörliga delarna av växelnavet som lätt smutsas ned och som är svåra att hålla rena. Det är knepigt att ta av hjulet med att lossa vajrar både till växel och rullbroms vilket behövs om man skall kunna komma åt.

Dessutom så är problemen större här i Stockholms södra förorter än i innerstan pga mera modd, grus, vattenpölar och ett ständigt sprut från bilar.

Hur du har det i Skåne vet jag inte men du borde har mindre problem än vad jag har en genomsnittlig vinter.

Thure
 
Re: Rullbroms på vintercykel.

thureb; sa:
Kraften är inte lika stor som på en fälgbroms på framhjulet [...]
På framhjulet får man ju alltid bättre bromskraft, det intressanta är om din rullbroms, som min, inte nyper. Problemet som blir då är att jag måste lägga på för stor handkraft för att närma mig maximal bromskraft utan låsning. Med större handkraft blir kontrollen sämre och det är svårare att bromsa maximalt utan låsning. Jo, det går att dubblera med frambromsen, men jag vill ha en bra bakbroms ändå.

Det går bra att gradera bromskraften mellan lite och maximalt för rullbromsen.
Med vilken modell - och hur? Jag har en Nexave BR-IM70.


Ursäkta att jag splittrar tråden - mot alla mina principer, men jag orkade inte låta bli...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Kindernay XIV va Rohloff speed hub Långcykling 42
Johnboy Rohloff Långcykling 10
Thorn Rohloff-växelnav Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.