egna kartor i pda

Roni; sa:
Hej alla ! Klarar alla handdatorer att ladda in mina egna kartor ? exvis delar av gröna kartan ?

Det klarar nog dom flesta, det du bör tänka på är storleken på det interna minnet i PDA:an, för det går åt en del av detta, många lite modernare har minneskortplatser så detta löser en hel del av minnesproblemet
Du måste dessutom ha ett kartprogram för PDA typ OZI eller Fugawi
Själv använder jag Fugawi/iPaq3850 och är mycket nöjd
/Runar

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lägga in .rik kartor i Pathaway

från lantmäteriet har jag laddat ned ett par snuttar fastighetskarta i .rik. Jag kan importera dem till Fugawi och sen vidare till iQue.

Men hur får jag in en .rik fil i Pathawy? Programmet vill ha filerna i bmp eller jpg och gillar inte formatet. Inte gick det att fuska heller och döpa om filen.

Stöder Pathaway RT90?
[Ändrat av jonasolof 2004-03-15 kl 21:57]

.RIK ett handelshinder!!

Vill du konvertera en .rik till bmp så kan man exportera den från ozi och sedan kalibrera bilden igen i bmp format då fungerar det samma sak om man vill konvertera till ozf2 format.
Har du inte OZI med rikstöd kan jag hjälpa dig med konverteringen

Re: Lägga in .rik kartor i Pathaway

jonasolof; sa:
från lantmäteriet har jag laddat ned ett par snuttar fastighetskarta i .rik. Jag kan importera dem till Fugawi och sen vidare till iQue.

Men hur får jag in en .rik fil i Pathawy? Programmet vill ha filerna i bmp eller jpg och gillar inte formatet. Inte gick det att fuska heller och döpa om filen.

Stöder Pathaway RT90?

Gör ett urklipp i Kartex och spara i rätt format.
Sedan får du kalibrera kartbilden precis som om du hade scannat den.

Går det?

Blekingepaddlare; sa:
Vill du konvertera en .rik till bmp så kan man exportera den från ozi och sedan kalibrera bilden igen i bmp format då fungerar det samma sak om man vill konvertera till ozf2 format.

????????? Min Ozi kan inte spara /exportera RIK kartor. Såvitt jag vet är enda möjligheten att använda äldre RIK kartor i Kartex 3 och sedan spara småsnuttar i TIF. Max 10 Mb tror jag.

Re: Re: Lägga in .rik kartor i Pathaway

gundj; sa:
jonasolof; sa:

Stöder Pathaway RT90?

Gör ett urklipp i Kartex och spara i rätt format.
Sedan får du kalibrera kartbilden precis som om du hade scannat den.

Vad är rätt format?

Egentligen finns flera spår:

A. Jag laddar ned kartor från lantmäteriet. Det kan ske i RIK eller GIF. Ska de ändå kalibreras borde det vara lika bra att utgå från GIF. Men då måste gif konverteras till bmp på något lämpligt sätt som jag inte känner till.

B. Utsnitt från gröna kartan på CD. Via kartex osv. Att behöva gå via OZiE, som jag aldrig använt, för att få in kartan i PathAway förealler väl masochistiskt när jag kan anvvända en rik-fil i Fugawi direkt.

C: Skannad papperskarta.

Jag såg på Touratechforum igår att en "Uwe" i januari ställt frågan om gröna kartans rik-filer kunde användas i Touratech. Han fick ett kort och kärvt nej till svar. Synd att saken inte behandlades något mer utförligt. Det går fortfarande att ta upp tråden. Att köra rik formatet i Touratech är ju fullt legitimt även för den som är mycket lättstött i copy right hänseende, nu när utsnitt kan laddas ned i rik format från lantmäteriet. Gick det att klara i MapEdit borde det väl gå i Touratech kan man tycka.

Re: Går det?

olhe; sa:
Blekingepaddlare; sa:

????????? Min Ozi kan inte spara /exportera RIK kartor. Såvitt jag vet är enda möjligheten att använda äldre RIK kartor i Kartex 3 och sedan spara småsnuttar i TIF. Max 10 Mb tror jag.

Jodå men det kräver .rik tillsatsen från soltek

Spara utklippet ur Kartex i Tiff-format, öppna bilden i ett bildbehandlingsprogram och spara den som jpg om nu ditt kartprogram kan hantera det, bmp bli ju onödigt stora filer.
Kalibrera som vanligt och så borde det funka.
Jag har gjort så för bilder till CziCE utan bekymmer, fast där får man lägga steget att konvertera till ozf oxå.

Re: Re: Går det?

Blekingepaddlare; sa:
olhe; sa:
Blekingepaddlare; sa:

Jodå men det kräver .rik tillsatsen från soltek

Jag kan inte heller klippa ut från Lantmäteriverket kartor i OziExplorer.
Har OziExplorer 3.95.3e (engelsk version) + riktillägg från Solteknik (har filerna Lmvk32 på 360 kB, rik (zip) på 532 kB och några helpfiler).

Stefan, har du några tips hur man gör, förutom "copy map screeen to clipboard", för det är inte mycket att hurra över.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips