Klättergymmet i Solna

Här är mejlet från Stockholms klätterklubb oförkortat:

Äntligen öppnas det en ny klättervägg i norra delen av Stan!

Lagom till Lucia, den 12 december slår Klättercentret i Solna upp sina portar! Då är alla välkomna att inviga de nya väggarna. I samband med öppnandet kommer det anordnas glöggparty och bjudas på både rabatter och överraskningar!!

Den nya väggen byggs nu upp i fräscha lokaler i Solna. Hallens area är 500 kvm, höjd 9 meter, till en början kommer det att finnas ca 50 leder med 20 topprep samt ca 150 kvm bouldering. Bland annat finns det två jätteblock från VM i Chamonix. Allt kommer inte att vara klart till invigningen utan ytterligare väggar och andra projekt kommer att fortgå att utvecklas. I klättercentret kommer det även att finnas dusch, cafe och klättershop.

Klätterväggen i Solna kommer att samarbeta med Stockholms klätterklubb. Alla medlemmar i SKF har rabatt på klätteravgifter.


Adress: Klättercentret Solna, Banvaktsvägen 20, 171 48 Solna

Vägbeskrivning: Banvaktsvägen ligger i Hagalunds industriområde.
Du kan enkelt ta dig dit kommunalt genom att:
- Åka tunnelbanans blåa linje till Solna Centrum. Gångavstånd från Solna centrum till Klättercentret är ca 10 minuter.
- Åka buss 506 eller 508 från Solna centrum och gå av vid hållplats Industrivägen. Gå runt kvarteret för att komma till Banvaktsvägen genom att svänga höger på Fabriksvägen.
- Åka buss 507 från St Eriksplan och gå av vid hållplats Industrivägen. ( 5min)
- Åka till Solna station och sedan promenera. Gångavstånd är ca 15 min från Solna station.
- Åka buss 508 från Solna station och gå av vid hållplats Industrivägen.

Upplysningar ges av:
Rickard, 070-328 88 09
Ingrid, 073-183 45 63
 
Höjd säkerhet Äntligen!!

Äntligen några som har skapat en "lekstuga"
med höjd säkerhet.

"Alla seriösa klättare tycker att säkerheten är det viktigaste inom klättersporten, därför vill vi verka för att konstant påminna om säkerhetstänkandet och att klättringen utövas på rätt sätt. De som klättrar hos oss måste visa att de kan knyta in sig samt hantera rep, karbin och repbroms. När detta är gjort får man vårt Klätterkörkort.

Har du inte dessa grundkunskaper ser vi gärna att du går en introduktionskurs.
Klätterkörkortet är ett krav, men provet är gratis och tar bara några minuter"

Saxat på http://www.klattercentret.se/klattring.html
Erik
 
Jaså!? Jaja, de där Upsalaborna ska alltid vara först och bäst...

Hursomhelst, låter jättebra i båda fallen. När man tycker att man ändå kan, känns det smidigt när kontrollen är obefintlig, men samtidigt känns det lite märkligt när "ingen bryr sig åt en". Visst eget ansvar i all ära, men i de flesta andra sammanhang får man ju faktiskt inte tillhandahålla farligheter och utgå ifrån att kunden sörjer för säkerheten.

Ett kort prov som dessutom är kostnadsfritt låter som en bra avvägning. Sen kräver det ju lite kurage att underkänna nån som inte vet riktigt hur knuten ska se ut...

Mezzner (född i Upsala)
 
Klätterkörkort bra eller dåligt?

Jättebra är det när klättergymen tar säkerheten på allvar. Inget snack om den saken.

Men...

Är det säkert att klätterkörkort=säkerhet?
Det finns ju tyvärr tusen livsfarliga saker man kan göra, även om man klarar ett test. Det är en sak att visa upp att man kan hantera bromsen riktigt, något helt annat att *alltid* göra rätt.

Visst. Det är bara bra att arrangören ställer krav. Farligt blir det bara om man litar på att alla klättrar säkert "eftersom alla har gjort testet".
 
jag tycker det låter smart

Ja iofs kan man göra bort sig. Men jag har sett farson som säkrar sina barn utan repbroms,. farsor som hur repbroms men inte har en aning om hur man använder dem men inte vågar fråga. Folk som dumpar sin polare i golvet för att det inte kan fira med kontroll. Folk som inte kan knyta in sig med åttan. Det är väl rätt bra att den kategerin får en lite check innan de får börja.

Men visst man kan klanta till det det för sig ändå... men jag tycker ändå attt det låter som en sund idé att ha en första koll att man iaf har en ing om vad det är man ska göra.

/D
 
Man kan hoppas på att effekten blir att eftersom man måste ta kk så är det faktiskt viktigt med säkerheten. Den som examinerar har ju förstås tillfälle och uppgift att uppmärksamma nybörjaren på vilka faror som finns.

Jag uppfattar det som att du( GustavOh) är positiv men försiktigt positiv, men ibland hör man resonemang som går ut på att ansvaret måste ligga på individen och därför ska kontroller som dessa inte vara organiserade. Det ena utesluter väl inte det andra, och dessutom så har säkert en arrangör ett ganska stort ansvar rent juridiskt.
Därmed inte sagt att jag ser fram emot att vinna postumt i rätten när man slarvat på Karbin med att säga några varningens ord innan jag slog ihjäl mig...
[Ändrat av Mezzner 2003-12-04 kl 11:28]
 
Mezzner; sa:
Jag uppfattar det som att du( GustavOh) är positiv men försiktigt positiv, men ibland hör man resonemang som går ut på att ansvaret måste ligga på individen och därför ska kontroller som dessa inte vara organiserade. Det ena utesluter väl inte det andra, och dessutom så har säkert en arrangör ett ganska stort ansvar rent juridiskt.

Du uppfattar mig rätt.
Ett klätterkörkort är bättre än ingenting, men viktigast av allt är att någon ser efter vad som verkligen pågår på väggen.

Jag har svårt att tro att arrangören har något större juridiskt ansvar, så länge det inte handlar om brister i själva anläggningen, eller olyckor på en organiserad kurs.
 
buss på rätt håll....

Danne W; sa:
Adress: Klättercentret Solna, Banvaktsvägen 20, 171 48 Solna

Vägbeskrivning: Banvaktsvägen ligger i Hagalunds industriområde.
Du kan enkelt ta dig dit kommunalt genom att:
- Åka tunnelbanans blåa linje till Solna Centrum. Gångavstånd från Solna centrum till Klättercentret är ca 10 minuter.
- Åka buss 506 eller 508 från Solna centrum och gå av vid hållplats Industrivägen. Gå runt kvarteret för att komma till Banvaktsvägen genom att svänga höger på Fabriksvägen.
- Åka buss 507 från St Eriksplan och gå av vid hållplats Industrivägen. ( 5min)
- Åka till Solna station och sedan promenera. Gångavstånd är ca 15 min från Solna station.
- Åka buss 508 från Solna station och gå av vid hållplats Industrivägen.

Ni som tänker åka buss ska ta bussen på rätt håll: Jag gjorde inte det och fick åka tillbaka en vända igen. För Stockholmare är detta kanske uppenbart men jag httade vilse. Jag hittade buss 506 och hopapde på och efter 10 minuter utan hållpalts industrivägen insåg jag mitt misstag. Åkte tillbaka och på rätt buss kan det tex stå Karolinska.

/Patrik, som också tyckte väggarna såg kul ut
 
Jag har själv tagit/fått "klätterkörkortet" på klättercenter och kan väl säga att det som krävs är inga konstigheter -klarar du inte det så kanske du bör ta en kurs, eller överväga vad ditt och andra klättrares liv är värda.
Sedan kan man ju ha synpunkter på regler och förordningar inom just klättring, som skall symbolisera frihet, men provet är en formalitet som åtminstone jag, i detta sammanhang inte finner någon anledning att ifrågasätta.

/K
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.