Nya Garmin 60 släppta

OK nästa års julklapp?

http://www.garmin.com/pressroom/outdoor/111803.html

Ser väldigt trevliga ut när man läser specifikationen. Speciellt batterilivslängden 30 timmar med 2 AA-batterier och färgskärm som skall funka i solljus är imponerande.

Priserna naturlgtvis väl tilltagna så här i början men de lär sjunka.

Nackdelen mot dagens etrex är formatet närmare bestämt längden 18 cm. Som en GSM-telefon med antenn av förmilleniemodell.

Hälsningar Thure
[Ändrat av thureb 2003-11-18 kl 17:01]
 
Kul

Tack Jonas för att du är så snabb och uppmärksam. Jag hade precis bestämt mig för att köpa en Garmin MAP 76 S + Friluftskartan men nu väntar jag lite. Det hade känts tungt med en GPS som är ”omodern” redan efter några månader. Så Friluftskartan får också vänta, för den är visst knuten till GPSen på något vis. Jag väntar med spänning på en Garmin 60 någonting.

Per Brune
 
Vilken snabb reaktion!

Tack för dina intressanta länkar. Det ser ut som vi har ett teknikskifte på gång...
Jag försökte "varna" för det i ett forum för några dagar sedan eftersom det ur konsumentsynpunkt är en ytterst viktig information. En del inlägg i den tråden tyder på att några har andra perspektiv, vilket också kan vara bra för alla att ta del av och begrunda. Man kan också begrunda etiken i att uppträda som rådgivare utan att redovisa detta annorlunda perspektiv. Och vilken roll och intressen man isåfall har i GPS-branchen. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23147&pagenumber=1
Brandfackla!:
Ps Denna nya färgskärms-Garmin ser ju nästan lika "vass" ut som Magellan Sportrak Color Ds
 
Tyvärr pytteliten skärm. Tanken att man ska köra autorouting med den är närmast skrämmande.

Jonas

PS det var nån annan som var snabb. Jag skulle kolla ngra inlägg på sci.geo.satellite-nav och då var detta den översta posten, inkommen fem minuter innan jag gick in. Men ännu i går kväll hade tyskarna på maus.technik.gps inget.

Jag gläds mest åt att det blir ordentlig konkurrens. Men den här får jag nog vänta på: Vändbar skärm à la Sony Clie, monokrom på ena sidan för intensivt solsken, färg på andra. Stor som iquens, vga (kommer på ipaq nu), vattentät, utbytbara batterier. Bra antenn. Programvara: T ex City navigator + C-map+ Fugawi. BT. Användning: handhållen för uteliv, MC båt mm. Väck mig när den kommit. Pris under 25000 (betalade 27000 för min första Nokia Cityman 900 år 1987).

Jonas

[Ändrat av jonasolof 2003-11-19 kl 10:04]
 
Jag blir så trött!

larlil; sa:
Man kan också begrunda etiken i att uppträda som rådgivare utan att redovisa detta annorlunda perspektiv. Och vilken roll och intressen man isåfall har i GPS-branchen.

Hej larlil,

Jag har inte varit delaktig i de diskussioner Du varit inblandad i, men man blir ju mer och mer förvånad!

Du måste ju acceptera att människor är olika. Vissa nöjer sig med att åka runt i en rosthög till bil, medans andra vill åka elegant.
Samma sak bör ju även kunna gälla här.

Visst kommer det teknikskiften, det kommer det alltid att göra. Om man hela tiden ska vänta på nya grejer blir det ju heller inget köpt.

Själv är jag mkt nöjd med en gps med gråskale-skärm. Varför ska jag då köpa en med färgskärm?
Jag antar därmed att Du har betydligt högre krav än jag själv.

Detta forum är ju helt perfekt då man undrar över något. I stort sett alla som skriver inlägg har ju mkt matnyttigt att förmedla och låt det så vara.

Att kritisera mellan raderna leder ju inte till något.

Åsikter?

Hälsningar
Leif
 
jonasolof; sa:
Tyvärr pytteliten skärm. Tanken att man ska köra autorouting med den är närmast skrämmande.
Möjligt att det är skrämmande för dig men jag har kört autorutt i snart två år på en så stor (eller liten) skärm och det fungerar utmärkt. Jag testade parallellt med SP III (ungefär lika stor skärm som iQue) och konstaterade att den mindre skärmen räcker till. Begränsningen är när man behöver få överblick över ett större område, då är den alldeles för liten och man måste ta fram papperskartan.
Jag gläds mest åt att det blir ordentlig konkurrens.
Ja, och det blir ännu roligare när Magellan också släpper autorutt. Hoppas bara att de fixar de hittills rapporterade begränsningarna ganska fort (ej automatisk omräkning och att den inte kan göra autorutt på grundkartan).
 
Ingenting står det om ändringsbar basemap

I den hemliga "pre-pre-releasen" stod det att den skulle ha utbytbar basemap, undrar om det är sant? Det står inget om det i denna information.
 
basemaps

60-modellen ska ju kunna använda City Select. CS kommer med 3 basemaps à 11,5 MB eller en kombinerad 30 MB fil som kallas world map. I ique kan man hoppa runt hur som helst med dem. Finns väl chans att det ska funka i 60 modellen också.
Hejonas
 
Re: Ingenting står det om ändringsbar basemap

matbj; sa:
I den hemliga "pre-pre-releasen" stod det att den skulle ha utbytbar basemap, undrar om det är sant? Det står inget om det i denna information.

Jag svarar väl på mitt eget meddelande:

Efter kontakt med garmin säger de så här:

Please note that the only product we have with user changeable Basemap will be the iQue3600.
Unfortunately this will be unlikely to be the same. If you purchase this unit in Europe it will likely to have a European Basemap.


Ytterligare noteringar från mig:
Det står inte att det är en routable basemap. Routable basemap är ca 12 Mb som Jonas säger.
Basemapen är antagligen en 8 Mb basemap. 64-8 = 56
De basemaps som är 8 Mb som de hittils har använt är utan routing. (Vista, Legend, GPSMAP76...)

Sen är ju 56 MB med USB laddning kanske tillräckligt mycket så man klarar sig utan basemap...
 
Re: Re: Ingenting står det om ändringsbar basemap

matbj; sa:
Det står inte att det är en routable basemap. Routable basemap är ca 12 Mb som Jonas säger.
Basemapen är antagligen en 8 Mb basemap. 64-8 = 56
De basemaps som är 8 Mb som de hittils har använt är utan routing. (Vista, Legend, GPSMAP76...)

Sen är ju 56 MB med USB laddning kanske tillräckligt mycket så man klarar sig utan basemap...

För en oinsatt - vad innebär en routable basemap?
Hajar inte riktigt de begräsningar som antyds ovan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.