WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper

Hej svejs.

Tänkte jag skulle kanske köpa mig en lite vindtät fleece. Min lokala leverantör har tre varianter att välja pâ

: Gore Windstopper (i olika fleece-tjocklekar)
: Polartec Windbloc
: Polartec Windpro

är det nàgon av detta illustra sällskap som provat òch jämfört dessa olika alternativ? vad jag förstâtt är de i ovan ordning mest, mindre och minst vindtäta, men â andra sidan även minst, mindre och mest "andande".

Vilken är den optimala kombinationen vindtät/transpirerande?

Mvh / Mats
 
Skumt, inga svar??

Svarsfrekvensen på frågor om GoreTex brukar väl bara överträffas av d:eek: Hilleberg?

Har nyligen skickat efter en vindtät fleecetröja/jacka från ITAB, http://www.idefixteko.se

Jag får väl berätta om den om ingen hör av sig, men det tar ju ett tag innan jag vet om den är bra...
 
Windpro verkar ha en motsvarighet i Mountain Equipments Ultrafleece. Addnature hade dessa förut.

Windbloc finns både helt vindtät med fleece på båda sidor, eller som ACT med 97% vindtäthet och nät på insidan som vanlig Windstopper. De senare varianterna tycker jag mest är modeplagg, det är ju lite knäppt att ha fleecen på utsidan. Min Haglöfs Tornado är iofs ganska trevlig ändå att ha på stan. Lite varmare än min Marmot precipjacka när det inte regnar. Dock för varm om jag cyklar mer än 10 minuter (t ex ned till stan) vid nuvarande temperatur (+7) med enbart t-shirt under.

Vill du ha måttsydda fleeceplagg med Windbloc och massa valfria detaljer kan du kolla in

http://www.beyondfleece.com

Tillägg: Jag undrar om inte Marmot Driclime egentligen är bättre för aktivt bruk, när man inte bryr sig om utseendet på plagget. Tyvärr äger jag inget sådant plagg.
[Ändrat av orchid 2003-11-17 kl 13:27]
 
orchid; sa:
Tillägg: Jag undrar om inte Marmot Driclime egentligen är bättre för aktivt bruk, när man inte bryr sig om utseendet på plagget. Tyvärr äger jag inget sådant plagg.
[Ändrat av orchid 2003-11-17 kl 13:27]

äger själv ett sånt plagg, Marmot Driclime flex jacket, jackan som nog är den bästa jag haft, värmer hyffsat, är nästan vindtät och sitter tajt men med långa armar. perfekt för oss nordbor. kan varmt rekomendera den.

JH
 
Skidåkarn; sa:
äger själv ett sånt plagg, Marmot Driclime flex jacket, jackan som nog är den bästa jag haft, värmer hyffsat, är nästan vindtät och sitter tajt men med långa armar. perfekt för oss nordbor. kan varmt rekomendera den.
Jag kan bara hålla med. Det är ett kanonplagg!
Vad gäller ursprungsfrågan så tycker jag att Polartecs varianter är mer prisvärda än Gores. Sedan får det aktuella användningsområdet avgöra vad jag väljer.
 
malindo; sa:
Hej svejs.

Tänkte jag skulle kanske köpa mig en lite vindtät fleece. Min lokala leverantör har tre varianter att välja pâ

: Gore Windstopper (i olika fleece-tjocklekar)
: Polartec Windbloc
: Polartec Windpro

är det nàgon av detta illustra sällskap som provat òch jämfört dessa olika alternativ? vad jag förstâtt är de i ovan ordning mest, mindre och minst vindtäta, men â andra sidan även minst, mindre och mest "andande".

Vilken är den optimala kombinationen vindtät/transpirerande?

Mvh / Mats
Gore Windstopper kan jag uttala mig om. Använder Sasta´s Gore Windstopper fleece vid lägerplatserna. Perfekt förstärkningsplagg när man är stationär, glider runt och fiskar och så. Då har den optimala egenskaper. Den är dock alldeles för varm att vandra i med ryggsäck, och den tas av under vedhuggning. Så som alltid beror det på vad du tänkt använda plagget till. Som förstärkningsplagg vid ett läger uppe i de spanska bergen torde Gore Windstopper vara bra, men inte att ha på sig på vägen dit.

Mvh Raskesven
 
hejsan boys och tack för svar!

Tror jag har bestämt mig för följande tvà plagg:

L_GRIFONEEXPEDITIONVESTPIED.JPG

1: Väst i Polartec WindPro

L_GRIFONERAKJKTNEGRO.JPG

2: Softshell-jacka i IBQ PlyTwo (att användas alternativt med de redan inköpta G1000 anoraken eller min ultralátta vindjacka i Pertex/microfleece)


Att kombineras med underställ och/eller en eller tvâ tröjor i microfleece, samt med en Gore-jacka och -byxor för worst-case scenariot.

Tror kanske trots allt att Windstopper ár ett av de mindre mângsidiga plaggen ute pà vandring, varför jag skippar den investeringen för tillfállet.

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
erikri Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar? Kläder 6
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Martin Gidlund Windstopper Kläder 9
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1
0399 Windstopper tech Jacket Kläder 0
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
snurpen windstopper fleece Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper Kläder 2
Ras Diskret Windstopper jacka? Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
Regn och Windstopper? Kläder 7
Windstopper el. windcutter Kläder 2
norppa windstopper fleece? Kläder 16
1977 Windstopper Tyg? Kläder 1
Labben Fleecetröja/Windstopper? Kläder 7
Bra fleeceväst ej windstopper Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.