Skärmdumpar OK att publicera från friluftskartan.

För några veckor sedan så skrev jag att det är OK att publicera skärmdumpar från Garmins Europakarta.

Idag har jag pratat med Sportmanships produktansvarige Christian Olsson. Det är OK att publicera skärmdumpar även från den vektoriserade friluftskartan. Man skall då i anslutning till bilden skriva att det är en skärmdump från friluftskartan.

Detta innebär att det är enkelt att publicera färdspår från t ex långfärdskridsko och kajakturer på en kartbakgrund där strandlinjer stigar vägar mm finns med.

Jag kommer efter detta besked att investera i friluftskartan. Tror ni att man skulle kunna få mängdrabatt någonstans? Var köper man billigast?

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Undrar

Jag är intresserad av södra Sverige, Öland, både för Bluechart och för friluftskartan. Förstod att friluftskartan köper man en för det täckningsområde man vill ha - om man vill slanta upp.

Men Bluechart Atlantic har väl ett pris för hela CD'n eller betalar man för regioner där med??

Jonas

Hur funkar datorkommunikationen

Hur funkar datorkommunikationen för Friluftskartan?. Måste man ha en GPS med karta för att dataöverföringen ska funka eller funkar det med att föra över spåret (tracken) från GPSen till kartan även för äldre Garmin modeller, en 12CX i mitt fall.

/Per Brune

Har du möjlighet att lägga upp en skärmdump från friluftskartan någonstans så man kan se hur bra kartan är. Hittade bara bilder på hur det ser ut i en GPS.

Är ev. också intresserad av att köpa Dalarna.

Går det förresten att få in Dalarna i en Garmin eTrex Venture?

Tyvärr så har inte Venture kartfunktion, du får gå upp till Legend eller dyrare för att få till det.
För att få en uppfattning om kvaliteten på kartorna så kan du kolla här på forumet om "mapedit", där finns länk till en mindre kartsamling.

Har inte handlat ännu

Rabadab; sa:
Har du möjlighet att lägga upp en skärmdump från friluftskartan någonstans så man kan se hur bra kartan är. Hittade bara bilder på hur det ser ut i en GPS.

Jag har inte köpt friluftskartan ännu. Jag har sett den på en videokanon från PC och den ser bra ut men är inte lika vacker och överskådlig som pappersversionen av lantmäteriets friluftskarta 50.000 del. Ozibilder av grönsaksbladet scannade eller från lantmäteriets cd är snyggare men där har du inte rätt att lägga ut dem på webben.

Det borde finnas någon här på forumet som kan lägga ut en skärmdump. Gör i så fall gärna flera versioner i olika zoomlägen och lägg in ett spår i kartan.

Hälsningar Thure

clindh

Forumvärd
Man undrar om de verkligen förankrat det där med Lantmäteriet, som väl har rättigheterna till kartmaterialet...

Christer varför fråga?

clindh; sa:
Man undrar om de verkligen förankrat det där med Lantmäteriet, som väl har rättigheterna till kartmaterialet...

Förstår din undran Christer. Men jag tänker inte fråga. För mig räcker det med telefonsamtalet med Christian Olsson.

Hälsningar Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips