Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom??

Jag planerar att köpa ett Nova. Jag har sedan tidigare ett Primus EasyFuel som jag är nöjd med. Problemet med ett gaskök är, som bekant, avtagande effekt då temperaturen och gasnivån i gasflaskan sjunker.
På detta forum har jag läst att det verkar vara många som har haft otur med sina Nova. Mycket krångel ute i fält. Kan det vara barnsjukdomar i konstruktionen som Optimus numer har åtgärdat? Finns det någon som vet om de kök som säljs nu har samma problem?
Törs jag köpa ett Nova? Jag vill gärna gynna en liten aktör på friluftsmarknaden.
//Henrik
 
Visst

hdn; sa:
Jag planerar att köpa ett Nova. Jag har sedan tidigare ett Primus EasyFuel som jag är nöjd med. Problemet med ett gaskök är, som bekant, avtagande effekt då temperaturen och gasnivån i gasflaskan sjunker.
På detta forum har jag läst att det verkar vara många som har haft otur med sina Nova. Mycket krångel ute i fält. Kan det vara barnsjukdomar i konstruktionen som Optimus numer har åtgärdat? Finns det någon som vet om de kök som säljs nu har samma problem?
Törs jag köpa ett Nova? Jag vill gärna gynna en liten aktör på friluftsmarknaden.
//Henrik

Jag har ägt ett Nova och har aldrig haft några problem med snabbkopplingen eller annat. Fast jag tycker att Omnifuel är bättre, mer effekt, bättre verkningsgrad och lägre ljudvolym (lite OT).

mvh,

J
 
Re: Visst

joru; sa:
Jag har ägt ett Nova och har aldrig haft några problem med snabbkopplingen eller annat. Fast jag tycker att Omnifuel är bättre, mer effekt, bättre verkningsgrad och lägre ljudvolym (lite OT).

mvh,

J

Jag kan inte hålla med om att Omnifuel är tystare, den låter grymt mkt mer än Novan enligt mig.

//Jimmy
 
Jag tror inte att det är fler fel på nova än på andra kök, det är nog bara många som har nova (som vanligt är det %-en det hänger på!). Sedan finns det ju många andra tillverkare av kök än bara Primus och Optimus och dessa har också flera modeller.
 
Jag köpte mitt Nova precis när den kom ut på marknaden. Har haft lite småstrul, men inget som egentligen påverkat brännarens funktion. Dessutom är Optimus världsbäst när det gäller garantiåtaganden och även reparationer/byten när garantitiden gått ut. Det är bara att ringa, så har dom alltid någon lösning på problemet.

Som helhet är jag helnöjd med Novans effektivitet och funktion, och överdrivet nöjd med Optimus som företag.

Ett bra köp, framförallt med Trangiaadapter!
 
Leta på Utsidan

Det finns en tråd om att köra Easyfuel på bensin, skulle vist funka bra. Kräver att du skaffar en MFS/Omnifuel-pump bara. Leta så hittar du den nog (tråden).

Varför vill du ha Nova? Det finns ju så många andra kök som inte strular. Att det beror på att många äger nova tror jag är fel, köket har ju bara funnits i några år. På vintertur finns det en egenskap hos köket som är viktigare än alla andra: Att man kan lita på det.

Själv är jag nöjd MFS-ägare. Har haft köket sen det kom, aldrig ett fel. Visst låter det illa, är ganska tungt och har höga lågor vid förvärmning, men effekten är bäst i klassen, priset bra och grytorna står stadigt.
 
Re: Re: Visst

duvillno; sa:
joru; sa:
Jag har ägt ett Nova och har aldrig haft några problem med snabbkopplingen eller annat. Fast jag tycker att Omnifuel är bättre, mer effekt, bättre verkningsgrad och lägre ljudvolym (lite OT).

mvh,

J

Jag kan inte hålla med om att Omnifuel är tystare, den låter grymt mkt mer än Novan enligt mig.

//Jimmy

Skulle tro att du menar Primus MFS, Multifuel? Jag har använt både Omnifuel och Multifuel och Multifuel låter verkligen som ett j***a reaplan. Nova är klart tystare än MFS men inte lika tyst som Omnifuel.

Enligt mig i alla fall ;).

J
 
Icke 2-takts miljöbensin!

Jag köpte mitt nova för ett år sedan. Började med fotogen, när modet växte köptes en dunk med 2 takts miljöbensin. Vad jag inte tänkte på är att 2 takts bensin har oljetillsats om några %.
Effekten blev sämre efter ett tag och till slut gick inte köket, i Sarek!
Det var så in bomben skitigt och jag fattade inget. Först för några veckor sedan gick det upp för mig när en ny dunk miljöbensin skulle köpas, det blev i 4 takts och så kommer det att förbli!

Nu behöver koppling och pumpläder smörjas. Vet någon vart jag kan köpa mineralolja?

MVH "Klanten" Hasse
 
Mineralolja

All olja som kommer från bergolja, dvs olja som Norrmän och Araber pumpar upp ur marken, är väl mineralolja? Sån olja man pressar ur raps, oliver, minkar och valar är det inte. Så alla oljor till bilen är mineraloljor, ta lite motorolja!

(Hur länge sitter oljan kvar om man spiller bensin på den?)
 
???

Tar man en titt på pumplädret, så är det grått av smörjmedel, en massa småpartiklar.
Jag tror att det krävs en specialolja, men vet faktiskt inte.
På järnhandlen hänvisade de mig till Micro, så vem vet de kanske ger mig en flaska med motorolja, precis som du sade.

Bör jag tillägga att jag förlorade 3 dl bensin i Rogen pga dåligt smord koppling?
Jag tror att många inte förstått vikten av underhåll, därav mångas klagomål, något jag definitivt lärt mig nu.

MVH Hasse
 
Mitt pumpläder är oxå torkat

Röksvamp; sa:
Tar man en titt på pumplädret, så är det grått av smörjmedel, en massa småpartiklar.
Jag tror att det krävs en specialolja, men vet faktiskt inte.
Jag upptäckte nyligen att mitt pumplädret också hade torkat. Förmodligen beror detta på att jag inte tömt bränsleflaskan helt sedan min tur i somras (kommer bensinångorna åt lädret)? Jag lade också märke till det gråa klegget i pistongen, men trodde att det var någon form av utfällning.
Efter att ha dreglat på lädret funkade pumpen igen, den svällde till full storlek. :p

Precis som dig är jag på jakt efter en "bättre" lösning. Frågan är om jag vågar använda den där flaskan "OLJA - HEM OCH HOBBY för symaskiner, verktyg mm" som jag köpte på OK för 19 spänn? Jag vill inte sabba köket nu 3 dagar innan jag drar till Chile, om det funkar att spotta upp lädret...
Bör jag tillägga att jag förlorade 3 dl bensin i Rogen pga dåligt smord koppling?
Jag tror att många inte förstått vikten av underhåll, därav mångas klagomål, något jag definitivt lärt mig nu.
Så sant som det är sagt. Jag föredrar att upptäcka alla problem innan jag råkar ut för dem. Eftersom jag kört köket på bilbensin ett tag skruvade jag upp hela köket för en genomgång. Munstycket satt som berget och jag hade nog inte fått upp det i fält med multiverktyget som följer med köket, nu är det mer mänskligt åtskruvat...
Du pratar om snabbkopplingen? Ska man droppa lite olja på "honan"? Och hur sköter man bäst om den gummipackning som sitter mellan bränsleflaskan och pumpen man gängar fast?
 
Smörjnig av packningar mm

Pumpläder till fotogenkök, multifuel-kök, stormlyktor, kan smörjas alldeles utmärkt med motorolja, matolja, läderolja (som man har till möbler, jackor, handskar mm)Kopplingar smörjer man också med olja, alt med lite fett, OBSERVERA att detta råd gäller dessa kopplingar, det är inget för kopplingar generellt! Packningen som man nämner här, torde vara en O-ring, det går att smörja den också med olja, men det är att föredra smörjning med ett hyfsat fett, då fettet "sitter kvar" längra. Det går alldeles utmärkt med vaselin eller varför inte, försvarets hudsalva. Vaselin är en "gammaldags" produkt som lätt glöms bort i dessa "high-tech" tider. Vilken tur att min "landsman", Bosse bildoktorn börjat att visa folk att man kan använda denna produkt, undra om det inte var hans mormor som lärde honom det. Leve alla gamla kloka mormödrar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
andy69 Problem med brännaren.... Kök och brännare 14
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
efred Problem med spriten Kök och brännare 11
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
Aico Omni Fuel - mulig problem Kök och brännare 1
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
Carassius Problem med Triangabrännare Kök och brännare 9
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
jonasryding PROBLEM!!! Primus MFS Kök och brännare 0
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.