Problem med Oziexplorer och Moving Map!?

Lite problem med Moving Map funktionen i Ozi.

Så här är det:
Jag kan ladda in waypoints från min eTrex Legend men när jag skall använda Moving Map funktionen så måste jag ställa om min GPS till NMEA för att det skall funka.

Hur får jag den att funka med Garmin gränsnittet? Jag har testat & testat i flera dagar men nånstans så måste jag ju göra fel eftersom det inte funkar.

Nån som har några "käcka" förslag??

/CJ

Jag kan inte ge något bra svar utan konstaterade att det var samma "omställningsproblem"(- då man ofta glömde ställa om..) med min GARMIN ETREX och FUGAWI.
Jag antar att Garmins "protokoll" behövs för att överföra wp route och tracs då de är lagrade i något speciellt Garminformat.
Med Magellan Sportrak pro och Fugawi blev jag glatt överraskad då det tycks gå utmärkt på samma inställning att ladda vägpunkter upp och ned eller köra moving map. Den har inställning på flera NMEA-varianter och jag använder då NMEA V2.1GSA.
Har inte studerat närmare vad de olika NMEA inställningarna innebär men de är tydligen kopplade till vilken typ av information som kartprogrammet behöver .
Bengt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hmm.. men man skall inte behöva ställa GPS på NMEA.. det skall funka att köra på Garmin också.. så va f-n funkar det inte för... *snyft*

/CJ

File
Configuration
Com
Kryssa i " Use PVT for Garmin instead of NMEA"
Så ska det funka om du har rätt mottagare vald osv.

Ozie PVT läge

Kolla i File / Configuriation / Com: att rutan
"Use PVT for Garmin instead of NMEA" är ibockad
Och att din Garmin står i Garmin/Garmin läge
Så skall det fungera

du har väl mottagaren liggandes så den har kontakt med satelliterna?
Utan låsning får du ingen pil. Ville bara kolla :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips