dyra sverige

Jag har på web-butiken mec.ca kollat priserna på Arcteryx Bora säckar och de skiljer sej en hel del från vad vi får betala i Sverige för dessa säckar.
Bora 95 kostar motsvarande 2232 SEK och Bora 75 kostar 1992 SEK.
Samma pris i affärerna.
Hur 17 kan de ta ung. 3000kr mer i en butik i Sverige?
Tull,frakt och moms?.Inte klokt.
Man undrar vad Haglöfs,Lundhags,Fjällrävens och Norrönas säckar skulle kosta om de såldes där.
Helt klart verkar det betydligt humanare att utrusta sej med bra grejer i Cananda än Sverige.
Därtill finns ett annat Canadensiskt märke som heter Serratus och ligger i samma prisklass som Arcteryx.
Det bör ju ocksä hålla högsta kvalitet.
Vore intressant att veta om någon har provat säckar av detta märke och vad de tycker om det.
Jag menar att Arcteryx är jättebra grejer,men vi betalar helt klart överpris här för det.
Eller skulle Haglöfs ,Fjällräven etc ligga under tusenlappen på sina vandringssäckar egentligen.
Då jag lägger ned så pass mycket på att ha friluftsutrustning i god kvalitet skulle jag kunna ha mer pengar över till annat med en annan prissättning.
Tillverkaren tjänar ju inte mer om om produkterna säljs i Cananda eller i Sverige.
 
brigas; sa:
Därtill finns ett annat Canadensiskt märke som heter Serratus och ligger i samma prisklass som Arcteryx.
Det bör ju ocksä hålla högsta kvalitet.
Vore intressant att veta om någon har provat säckar av detta märke och vad de tycker om det.
Jag har inte provat någon Serratussäck men det har kliat i fingrarna mer än en gång att beställa en AlpineLite. Den fick mycket bra kritik i Backpacker i våras.
 
Jag tror att Arcteryx sålda just i Canada är avsevärt billigare än att köpa på något annat ställe. Och jag tror inte att det har med fraktkostnad att göra egentligen. Flera av de (kanadensiska) nätbutiker jag har sett har inte sålt just Arcteryx utanför Canada (däremot andra produkter). Finns det någon specialdeal kanske mellan Arcteryx och någon kanadensisk grossist som är betingad av historiska orsaker, eller vill Arcteryx bara gynna hemlandet lite grann?
 
Arcteryx är avsevärt dyrare i hela Europa jämfört med Kanada. I Sverige är de dock något dyrare än andra delar av Europa, i vissa fall misstänker jag att det är tillverkaren som väljer att sätta höga priser för att många köpare (kanske mera i Europa än i USA/Kanada automatiskt associerar pris=kvaitet (är kvaliteten på Arcteryx i Kanada lägre eftersom priset är lägre!). Jämför också med Haglöfs som för ca 3 år sedan (?) valde att tämligen drastiskt höja sina priser.
 
Det är ju välkänt inom företagsekonomi att man kan sätta priser på olika sätt.

Antingen kan man se på vad tillverkning, transport etc kostar och sen lägga på en liten vinstmarginal.

Eller så sätter man ett pris utifrån vad man räknar med att kunderna är beredda att betala.

Använder man den första principen så kostar produkterna ungefär lika mycket i olika länder, av naturliga skäl lite dyrare längre från fabriken men i två länder som ligger lika långt från fabriken brukar de kosta lika.

Företag som vill tjäna mycket pengar väljer den andra principen, och ser till att deras agenturer skriver avtal om att inte sälja till andra länder.
 
Dyra sverige

Det finns många bakomliggande faktorer till att det är dyrare i svedala än utomlands. Sociala avgifter typ arbetsgivaravgift osv. bidrar kraftigt inte enbart moms som många tror.
Tänk också på att det kan bli problematiskt att reklamera en vara köpt via internet eller i utlandet även om du har kvitto. Många agenter vägrar att ta i produkten utan hänvisar till inköpsställe eller fabrikant direkt.
 
...och Petzl Tikka pannlyse som jag tror kostade 350-400kr när jag köpte den på Statoil för nåt år sen kostar på "Canada -sajten" mec-ca motsv. 182 SEK.
Alltså nånstans är det nåt som är åt fanders med priserna i Sverige.Petzl är ju ett importmärke i Canada...
Kanske det stämmer att vi är villiga att betala vad som helst för god kvalitet,men om fler visste hur mycket överpris som tas ut för tex Arcteryx säckar så kanske det skulle hända nåt.
Synd bara att man inte har nån Canada-resa inplanerad och därtill vet vad man vill ha samt inte redan har köpt det.
 
Storleken

Inge o Sten sade en gång i tiden att storleken inte har någon betydelse Men det måste ju vara enklare att vara generalagent i tex Tyskland med 90 miljoner invånare än Sverige med 9 miljoner invånare.

Sedan är det väl inte helt just att jämnföra Statoil med deras öppettider och en web-butik?

Men prissättning är en svår vetenskap.
[Ändrat av kanotisten 2003-09-22 kl 20:13]
 
nermander; sa:
Använder man den första principen så kostar produkterna ungefär lika mycket i olika länder, av naturliga skäl lite dyrare längre från fabriken men i två länder som ligger lika långt från fabriken brukar de kosta lika.

Förutom transportkostnader beror respektive lánders olika prisnivàer pà:

- övriga affärsomkostnader, typ löner, löneomkostnader, lokalhyror, skatter (i Sverige relativt höga)

- moms-sats (i Sverige ca 10 procentenheter över EU-snittet).

- konkurrens-situation (i Sverige betydligt större koncentration inom distribution och detaljist-ledet, samt i regel mindre utbud av olika varumärken, fr.a vad gäller importerade sàdana). Är konkurensen lâg kan ju aktörerna bete sig enligt Nermanders alternativ tvà ovan, dvs sátta det pris de vill. är konkurensen och konsumenternas informations-nivà hög àker priserna ned.

Dessutom beror det pà om distributionen sker direkt fabrik-detaljist med enbart en komisions-agent som mellanled, vilket är vanligt i mànga EU-lánder, eller om det ligger en importör och lagerfór varorna. Den senare varianten ár ju det vanligaste i Sverige, och därmed fördyrande.

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
Förutom transportkostnader beror respektive lánders olika prisnivàer pà:

Vi såg ju t.ex. hur det fungerade med läkemedel, där svenska parallellimportörer köpte i Italien och därmed kunde sälja dem billigare än det svenska ordinarie priset. Så de där argumenten är mest bortförklaringar från företagen för att kunna tjäna mer pengar.

Jag har inte så stor koll på vad som gäller för friluftsutrustning, men jag vet att t.ex. Nikon har olika priser på olika marknader enbart baserat på köpkraften (och inte omkostnaderna). Det är därför det finns så mycket "gråimport" på Nikon-prylar i USA (de är billigare i Europa).
 
brigas; sa:
Jag har på web-butiken mec.ca kollat priserna på Arcteryx Bora säckar och de skiljer sej en hel del från vad vi får betala i Sverige för dessa säckar.
Bora 95 kostar motsvarande 2232 SEK och Bora 75 kostar 1992 SEK.

Priserna på mec.ca anges utan moms. Momsen är ca 15% (det var den i alla fall för 4 år sedan när jag var i Kanada senast). Som utlänning kan man i vissa fall få tillbaka momsen, men hur det fungerar vid näthandel vet jag inte.

Peter
 
nermander; sa:
Vi såg ju t.ex. hur det fungerade med läkemedel, där svenska parallellimportörer köpte i Italien och därmed kunde sälja dem billigare än det svenska ordinarie priset. Så de där argumenten är mest bortförklaringar från företagen för att kunna tjäna mer pengar.
Just det exempel du nämner är ju ett lysande exempel på hur ökad konkurrens (punkt 3) och förndringar i import-/agentledet (delvis "punkt" 4) kan sänka priset... :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.