GPS i Råd & Rön

När jag började prenumerera på tidningen fick jag ett login för att kunna läsa hela artikeln. Det jag kommer ihåg är:

Klock-GPS:er inte är lika bra som "riktiga".
Garmins eTrex flyter inte.
Magellans Meridian-serie läcker i batteriluckan
Magellan SporTrak Pro är tät och flyter.

Vilket menysystem som är bäst tycker inte jag man skall hänga upp sig på vare sig det gäller mobiltelefoner eller GPS:er. I fallet Garmin vs Magellan tycker jag det handlar mer om olikheter än att någon är dålig.

Aktuellt

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Biblan

Läste numret när det var nytt på biblioteket. Kommer inte ihåg så mycket detaljer. Jag vill minnas att de medföljande kartorna i Magellan fick bättre betyg än Garmins. Endast ett par modeller var med och det kommer hela tiden nya så testet kan nog bara ge en orientering. Man testade också GPS-telefoner. Dessa fick inte så bra omdöme bland annat för att de inte är vattentäta.

Allmänt tror jag du får bättre råd om vilken modell du skall köpa genom att läsa valda trådar i det här forumet än genom att läsa bara Råd och Rön. Välj en vanlig modell så kan du ta del av andras erfarenheter och därmed spara tid.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips