Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det lämpligt att måla om en kajak(endast "överdelen", den som brukar ha färg på sig), och i så fall, hur ska man gå till väga? Vilken sorts färg ska man använda osv.
Man kan mycket väl måla om en kayak. Bäst är att använda en två komponents polyuretan lack avsedd för båtbruk. Är man petig kan man lämna in kanoten till ett varv för sprutlackning. Annars får man ett bra resultat om man använder planstrykare. Var noga med att följa anvisningarna som följer med färgen. Färgen är väldigt stark så se till att använda mask (det finns engångs kolfilter masker)
Har precis plastat en egen kajak och eftersom gelcoaten blev kass lackade jag den. Använde Hempels tvåkomponents och planstrykare, som ser ut som en korthårig matta. Resultatet blev blä, eftersom det blev ränder och kajaken inte ÄR plan. Så jag köpte två burkar lacksprayfärg för bilar och det blev mycket bättre. För säkerhets skull bör du grunda med någon primer för att få det tätt, och matta ner lacken så att det fäster. Lycka till
Som ja sa första alternativt om man är petig är att låta ett proffs göra jobbet. Två komponents färger är svåra att hålla på med dom rinner lätt och luktar illa. Om man använder en planstrykare lägger man först på färgen tunt med en pensel sedan går man efter med planstrykaren för att jämna till. Men man kan också använda en fin pensel. Att använda bilprodukter till en båt är som att pinka i byxorna. Det är trevligt först men det brukar gå över efter ett tag. Bilspray färger är inte alls anpassade för marint bruk. När en riktig bil lackare lackar låter han även lacken torka i en ugn. Han använder desutom helt andra lacker än dom man köper på en bensinstation
Mina fjällvandringar börjar alltid med en idé som mynnar ut i en tänkt rutt. Rutten hänger alltid ihop med en tänkt tidsplan, som innebär att dagarna ...
Det här inlägget handlar om mina första åtta turer i Sarek. Hur allt började och hur vissa vägval kunde göras då men inte idag. Ni får läsa om och se ...
5 kommentarer
68 dagar, 125 000 höjdmeter och ett dagligt slit på 12–20 timmar – det är matematiken bakom en expedition som var lika delar uthållighetsprov som ett ...
1 kommentar
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar