Friluftskartan

Är det någon som har erfarenhet från användning av Friluftskartan under sommaren?
Är den värd sitt pris (1695 SEK)?

KOJ

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, låt höra.......

en sjuhundring, då börjar det likna nåt!

Kan någon ge mig tips om var jag hittar Metroguide Europe 5.0 till bästa pris??

Tacksam för svar.
// Micke

Var och kollade med den lokala Jaktiabutiken, hade inte hört talas om detta. Koll i en katalog, där stod det 700:-. Försäljaren ringde jaktia som säger det är "tryckfelsnisse", priset ska vara 1680:-. Inte dåligt att "trycka"fel på så många siffror...

Bra i skärgården!

Friluftskartan har rätt mycket fel.
Bl.a Mälaren har felaktigt placerade namn. Enbart större
öar har namn.
Många vägar saknas, (Även de som finns utmärkta i Metroguid kartan).
I skärgården är kartan mycket mycket bättre än metroguid kartan! För paddling så ersätter den gott Bluechart.
Hus finns utmärkta liksom höjdkurvor. Stigar stora som små saknas.

Jag bor i Ösetergötland och på den verkliga östgötaslätten är det mycket öppen mark. Om man tittar på Friluftskartan område 9 så finns nästan ingen mark markerad som "öppen mark" (nära kusten finns en del sådana områden).

Tyvärr så tycker jag att man missat en hel del när man gjort kartan. Antingen fattar man inte behoven eller också har man inte hunnit lägga in sakerna rätt.

Att kunna se skillnad mellan skog och fält borde vara grundläggande tycker jag. Istället finns administrativa gränser markerade (kommun och församlings-gränser) som jag ej har behov av när jag är ute och går i skogen. Jag ser inte heller att man har behov av att veta vattendjupset i skärgården på 6,1 m (vem har en så djupgående båt att detta djup är intressant). Man blir också lite förvånad när dessa 6,1-meters kurvor skär strandlinjen (det tycks vara en landtunga som sträcker sig ut över ett bråddjup).

Det finns exempel där cykelled (och vandringsled?) följer bilväg. I Friluftskartan markeras detta som två parallella "vägar" med ca. 100 meters avstånd mellan dem. Eventuellt kan det vara svårt presentera detta på tydligt sätt, men jag antar att det kan göras bättre (Garmin har en lång rad olika väg alternativ att välja mellan och en lång rad ytor att välja mellan om man tittar på deras hemsida http://www.garmin.com/cartography/mapSource/mapLegend.html och det känns inte som om man nyttjat detta ordentligt i Friluftskartan).

Det finns bra sidor i kartan också, men jag hade förväntat mig bättre för det priset. Hoppas att man har hunnit förbättra kvaliten på kartorna till nästa sommar och att uppgradering för oss tidiga kunder blir gratis!

/Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips