Tips om självstagande tält, tack!

Är på väg att köpa ett tält och behöver lite goda råd. Funderar på ett kupoltält eftersom vi vill kunna använda det när vi paddlar i Stockholms skärgård med omgivningar, men vill även kunna använda det för fjällvandringar och dylikt. Kommer förmodligen att tälta ca 2 veckor/år. Kan idag inte se att jag någonsin kommer att vintertälta. En stor abside verkar trevligt för förvaring och matlagning, men är inte så vanligt förekommande när det gäller kupoltält. Tilläggas kan att min pojkvän är 1.90 lång.

Har någon något tips att ge? Har funderat på Vaude Space II. Kan någon säga något om detta?
 
Ang Vaude Space II så vet jag faktiskt ingenting. Var inne på getout.se och kollade lite på det.
Det spontant som jag kommer på är att det verkar inte vara helt självstagande. Jag tycker det ser ut som om du behöver nånting för att hålla ut absiderna.
Annars verkar det vara ett schysst tält. Frågan är dock (som alltid med kupoltält) hur det går att laga mat i absiden. Förmodligen är det ingen höjdare om man inte öppnar upp absiden. Alternativet är ju att plocka ner lite av innertältet, det går ju också.

Själv har jag ett Hilleberg Staika som jag är mycket nöjd med. Dessutom lite längre ligglängd (230 cm istället för 215 cm) vilket kan vara skönt om man är lång. Dessutom är det helt självstagande.
Den stora nackdelen är ju då priser :-(
Ett alternativ är ju om man får tag på ett begagnat...

Lycka till i ditt tältval

Tech
 
Klätterkilar

Du behöver inte ha ett helt självstagande tält i skärgården. Ta med dig några klätterkilar och snöre så kan du sätta upp tält även på kala klippor.

I övrigt om Vaude så har jag ett av deras tält, inte det du nämner, men fabrikatet är jag nöjd med och det verkar vara välsytt och genomtänkt. Så jag kan rekommendera Vaude med mina erfarenheter.
 
Jaja. Men det är ändå inte helt självstagande.
Dessutom finns det ju inte alltid sprickor. Å andra sidan kan man ju sätta upp det med stenar också. Dock bör man ju ha några remmar eller så som man fäster i linorna och sen lägger stenar på remmarna så man inte nöter av linorna...

Tech
 
mountain hardwear

Mountain hardwear har flera fina tält som är självstagande, tex hammerhead, light wedge och annapurna. Där kan du hitta ett MYCKET bra tält för under 4000:-
 
Vaude Space II

Lina_Nilsson; sa:
Har någon något tips att ge? Har funderat på Vaude Space II. Kan någon säga något om detta?

Hej,

Har själv ett sådant tält som jag nu använt flitigt under tre säsonger, uteslutande vid paddelturer och tältning på klipphällar.

Tältet håller - med tanke på priset - förvånansvärt hög kvalitet, tål ihållande regn och blåst mycket bra.

Tältet är lätt att resa och kräver inte så mycket plats. Visst, det är självstagande och kan lätt flyttas omkring, men absiderna är dock inte självstagande. Dessa måste spännas ut och förankras med linor för att fylla sin funktion. Två personer av normallängd (< 185 cm) bor ganska komfortabelt; inne i tältet får man plats med en hel del prylar på respektive sida av liggunderlagen och det finns en praktiskt ficka fastsydd på innertältet i varje hörn, plus en liten hylla i taket. Absiderna rymmer c:a tre fullpackade IKEA-kassar vardera om man staplar dem på varandra, fast lite bökigt blir det då att kliva in och ut.

MEN,
* glöm matlagning i absiden. Fungerar kanske till nöds men inget jag skulle rekommendera. För trångt!
* myggnätet tenderar att slitas hårt om det får ligga löst och slänga på marken.
* innertältet har en alldeles för brant vinkel och ingången sitter för lågt - obekvämt för långa personer att kliva in och ut. Är jag ensam i tältet ligger jag (som är 191 cm) komfortabelt på diagonalen.
Är vi däremot två i tältet pressar mina fötter mot innertältet som dessutom hänger bara några centimeter från ansiktet.
* kanalerna till tältstängerna på yttertältet är av någon slags "mesh-väv" och går sönder efter ett tag. Fixas lätt med silvertejp men ändå... De kanaler som finns på t.ex. Vaude Ferret III är betydligt bättre och hållbarare.

Alltså, ett för sitt pris funktionellt tält men inget för personer över medellängd och inget tält som man vill ha med sig om man blir inblåst på någon kobbe i ihållande ruskväder under någon längre tid.

Mvh,
Janne




[Ändrat av jabe05 2003-08-11 kl 16:56]
 
Använder ett Everesttält vilket gör att man kommer undan billigt, 1500:-. Jag är riktigt nöjd med det har använt det till fjällvandring, kanot samt att campa med vid blåsiga stränder under surfsemestern i Portugal. Efter en ca 40 nätter i tältet har inget gått sönder eller krånglat, den stora nackdelen är vikten på 4,2 kg. Det är självstagande och har en absid.

*tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
niklaz Solskyddstält för spädbarn eller andra tips? Bo och sova 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.