Varför smälta in?

Jag har bara en allmän fråga, ett inlägg i debatten, en fråga ut i eten... Varför vill alla ha gröna tält? Det finns ju verkligen ingen som helst fördel eller nytta med ett grönt tält på fjället. Rött eller gult syns ju jättebra och det är väl det man vill, både om du ska hitta hem efter en dagstur eller om du är i knipa?! Estetik är väl helt klart sekundärt när det gäller fjälltält?!
Åsikter?
 
Go green!

Jag har idag fått mitt nya GRÖNA tält. Innan jag beställde ett grönt så våndades jag säkert ett par tre månader innan jag slutligen bestämde mig för vilken färg jag skulle ha. Fast jag är fortfarende inte helt säker på att jag valt rätt ;) (Valet av tältmodell var ett beslut som tog drygt ett år)

Hur som hellst så föll valet på ett grönt tält på grund av att jag inte vill störa/väcka för mycket uppmärksamhet. Det är nämligen så att jag nu för tiden alltid vandrar med mina två hundar, som kan vara rätt pratglada, :) och för att minimera "störningen" så blir det ett grönt tält.

Alltså har jag inte lagt in några egna estetiska motiv till färgvalet, däremot så har jag värderat in andras. Mina egna estetiska värderingar skulle leda mig till ett rött tält, så nästa gång... Det vore riktigt trevligt om man skulle kunna köpa ett extra yttertält så kunde man välja mellan rött eller grönt (eller någon annan färg beroende på tillverkare) beroende på tur. Rött vinter - grönt sommar i närheten av folk:)

/Jesper
Som lämnat blått tält för grönt men egentligen vill ha ett rött...
 
Jag har grönt tält, grön ryggsäck oftast gröna byxor samt en grön eller numera grågrön hatt. Grönt är fint...
Och synas jättebra är inte alls det alla vill, inte jag iallafall. En del vill synas och höras överallt, själv ser jag inte vitsen med det utan föredrar att smälta in i fjället så mycket som möjligt.

Skulle jag behöva synas så har jag dock med mig så att jag kan det.

Leif...
 
Grönt!!

Instämmer med Bogart. Inte f-n vill jag förstöra utsikten med att mitt (eller andras) tält syns kilometervis. Ett enstaka rött tält är ofta fint, men när det är röda prickar både här och var så liknar det campingplats....

Något färgglatt är ju dock bra att ha med för eventuell nödsituation. Om rött är det bästa med tanke på hur spridd röd-grön färgblindhet är tvekar jag dock till.

Grönt tält - gult innertält - röd vindsäck
 
Allt utom grönt!

Varför ska man inte synas på fjället? Om man någonsin behöver eftersökas så lär man bli liggandes en evighet i sina gröna rävkläder, bredvid sitt gröna HB tält och sin gröna Norröna rygga. Vem stör man med sitt gula tält på fjället? Renanarna?

Dessutom ser det fult ut med olivgrönt. Vem målar sitt hus olivfärgat?

Tomas
 
Inbrott

Om man vill riskera att någon hittar tältet när man inte är där själv så är ett rött tält bra...

Allvarligt talat är det bra att tältet inte syns för mycket. Dels för att inte störa, men också för att inte synas. Om man campar där det är mycket folk (stöldrisk) eller där det inte är helt tillåtet (längs någon väg på kontinenten) så är grönt bäst. Men, rött och gult är snyggare på bild och ser mer "extreme-expedition" ut (tufft!). Gula tält är dessutom betydligt ljusare inuti än gröna.
 
Själv har jag ett gult tält och det jag uppskattar mest är det sköna ljuset inuti. Inte så murrigt som ett grönt tält och jag tycker väl man är lite väl lättstörd om man störs av att se ett gult eller rött tält på fjället. Hur som helst är det då i alla fall inte mitt problem.

David
 
Jag vill inte se en massa pastellmänniskor i fjällen och ser till att inte själv vara en. Så enkelt är det.
Det är en smaksak.
Vill jag synas har jag ett illrött regnskydd som ju dessutom automatiskt åker på vid dåligt väder.

"Dessutom ser det fult ut med olivgrönt. Vem målar sitt hus olivfärgat?"

Nu är det inte husfärger vi snackar om, utan färger på friluftsprylar (om du missade det).
Har du många faluröda, rosa och gula kläder, eller?
Många jeansblå och svarta hus där du bor?
Själv tycker jag att omättade naturfärger är skitsnyggt, och eftersom jag är formgivare betyder det att jag har mest rätt ;)

(Dessutom är de absolut fulaste husen de som målats i en färg som ägarna tycker är snygg (till exempel kornblå), snarare än en färg som är snygg på hus (till exempel inte kornblå).)
 
Vad gäller färgen pâ tält och annan frilufts-utrustning sâ finns det väl tvà spekter, som inte har med varandra att góra,men som blandas ihop lite ovan:

A: Tycke och smak: lika lönlöst att diskutera som politik, samt i regel med ganska stora regionala skillnader. Vissa gillar Barbie-stilen, andra föredrar Action Man..

B: Praktiska aspekter.
Exempelvis:
Ljusare tält är ljusare inuti. En klar fördel.
Röda och oranga tält syns mer än gröna. Fördel eller nackdel? När?
Finns det för övrigt nâgon färg som drar ât sig mer knott än andra?

Mvh / Mats
 
Grönt e skönt!

Om man bara använder sitt tält i fjällen så visst, själv har jag en röd dunjacka men så här ligger det till; när man på sina resor och annat behöver tjuvtälta så finns det ju inget trevligare än ett tält som inte syns. Ett exempel, tältning mitt i Åre väl kamouflerad är att föredra annars har man en massa hippa Åre-hangarounds mitt i campen.
 
malindo; sa:
.....
Finns det för övrigt nâgon färg som drar ât sig mer knott än andra?

Mvh / Mats
Vet inte om knotten gillar någon speciell färg, men jag läste en gång en rapport om mygg och färger. Mygg kan tydligen uppfatta i alla fall nyansskillnader mellan färger. Enligt den så är alla myggors favoritfärg blått. Har tyvärr ingen källhänvisning, men det vore intressant att testa olika färger på tält och kläder och se om det är någon skillnad.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.