Höjdsjuketabletter för Kili?

Vi är två som skall ner och bestiga Kili i Juli. Vi har hört att vissa tar höjdsjuketabletter. Är det någon av er som har några erfarenheter av Kili och hur har ni gjort?

MVH
Ove
 
Hej
Antar att Du med höjdsjuketabletter menar Diamox, min enda erfarenhet av dom är att jag burit dom upp och ner på några berg för att ha i reserv. Många äter dom säkert i förebyggande syfte men jag har valt att inte göra det.
Bästa sättet att minimera risken för höjdsjuka är att långsamt vänja kroppen vid höjd så på Kili valde vi whiskey rutten bl.a. för att den tar en dag längre för att nå toppen, dessutom får man bo i tält istället för stugor. Dessutom valde vi att göra en tredagars tur på mt Meru (4566möh) innan Kili för att acklimatisera oss och för att det var en trevlig tur.
Det gick omkring en hel del människor på berget i dåligt skick och jag tror dom flesta av dessa använde normalleden.

Lycka till
Lasse
 
Diamox

Hej.

Det är nödvändigt att känna till riskerna med akut höjdsjuka om man skall bestiga Kilimanjaro.
Jag har under ett tiotal år undervisat om akut höjdsjuka och ofta skrivit ut Diamox till svenska Kilimanjarobestigare.
Det finns de som allergiska mot Diamox och Diamox bör ej tas av astmatiker.
3 av 4 som tar Diamox i förebyggande syfte har nytta av detta på en bestigning som Kilimanjaro.
Det absolut viktigaste är att veta att det ända livräddande vid allvarliga symtom på akut höjdsjuka är att snabbt gå ned på lägre höjd. Det kan vara ödesdigert att vänta till nästa dag.
I övrigt friska personer avlider då och då i akut höjdsjuka på Kilimanjaro eller på Trekking i Nepal.

Själv skulle jag ta Diamox på Kilimanjaro då jag vill vara i så bra skick som möjligt för att ha utbyte av bestigningen men också för att jag bedömer det som säkrare med än utan.

De som vet att de tål hög höjd bra kan/bör avstå förebyggande behandling men det kan ändå vara bra att ha med medicineringen om symtom skulle uppstå men som sagt man måste ned till lägre höjd.
Längre acclimatisering än normalrutten upp är givetvis att föredra. Det finns också andra trådar om akut höjdsjuka här på Utsidans Forum.

Det finns en hel del skrivet på www om akut höjdsjuka se t ex http://www.princeton.edu/~oa/altitude.html

Lycka till med resan och bestigningen.

Hälsningar Thure Björck Lungläkare på Huddinge Universitetssjukhus
 
Diamox

Vad exakt gör Diamox, vad händer i kroppen? Tunnar det ut blodet eller vad? Har ingen erfarenhet av varken höjder över 4000 eller Diamox men jag har en fördom som säger att Diamox kan hindra en från att känna när höjdsjukesymptomen sätter igång, är detta sant?
 
Diamox verkningsmekaninsm

Diamox innehåller acetazolamid som är en kolsyreanhydrashämmare. Dvs transporten av koldioxid hämmas då ett enzym i de röda blodkropparna som snabbar upp reaktionen H2O + CO2 till H2CO3 (kolsyra) blockeras.

Detta ger högre halt av CO2 i blodet som annars sjunker när man går upp på högre höjd av den större ventilation som behövs när det är mindre syre.

Varför diamox hjälper vet man inte säkert men kanske beror det på ovanstående mekanism. Njurarna kompenserar långsamt för den ökade utventilationen av koldioxid medan Diamox verkar i samma riktning som njurarnas kompensation. Kanske så består acclimatiseringen till högre höjd delvis i njurmekanismen,

Diamox har biverkningen att man kan känna sig lätt illamående med huvudvärk och sjukdomskänsla. Detta liknar de första symtomen av akut höjdsjuka och på det sättet finns det visst fog för fördomen i inlägget ovan. Däremot så ökar inte frekvensen av allvarliga symtom på akut höjdsjuka.

Användingen av diamox innan symtom är inte helt okontroversiell. Däremot är de flesta eniga om att långsam acclimatisering är bästa förebyggande metoden.

Hälsningar Thure
 
Kilimanjaroo film

Hej! Jag skulle inte rekomendera höjdsjuketabletter... Det dödar bara upplevelsen och frågan är hur mycket det hjälper. Stanna hellre en extra dag... Vi gjorde en film när vi var där där du bla. ser effekterna av höjden och vad somn hände med oss. Ladda ner den på

http://planet-four.com/kili2000/index2.html
 
Re: Kilimanjaroo film

p4; sa:
Hej! Jag skulle inte rekomendera höjdsjuketabletter... Det dödar bara upplevelsen och frågan är hur mycket det hjälper. Stanna hellre en extra dag... Vi gjorde en film när vi var där där du bla. ser effekterna av höjden och vad somn hände med oss. Ladda ner den på

http://planet-four.com/kili2000/index2.html

De erfarenheter som de ca 35 personer som jag skrivit ut Diamox till på Kilimanjaro talar snarare för att de som tagit medicinen haft större utbyte av sina bestigningar än deras kamrater som inte tagit den.

Men skriv gärna ned dina erfarenheter här på forumet. Att ladda ned er film har jag inte möjlighet till med mitt vanliga modem.

Hälsningar Thure
 
Hej Thure!

Perfekt med lite expertis pa omradet! Har egentligen tva fragor ang Diamox (som jag aldrig tagit sjalv och inte har for avsikt & gora heller).

1. I FASS star det att man ska undvika att ta acetylsalicylsyra tillsammans med Diamox. Da detta ar standard for mig & andra av anledningar som du kanner till sa blev jag lite forbryllad. Ar det en farlig kombination eller uteblir bara effekten av Diamox?

2. Av bade klattrare och lakare har jag hort skiftande uppfattningar om verkan hos Diamox EFTER att hojdsymptomen har uppstatt. En del menar att det endast kan tas i forebyggande syfte och saledes meningslost och en del andra har sagt att det kan gora underverk for att komma pa fotter & ta sig ner (och jag tror inte att de hade forvaxlat det med Dexametason). Vad ar din uppfattning?

Ger du (eller nagon annan du kanner till) foredrag pa omradet? Skulle vara mycket intresserad.

Tack pa forhand
Magnus

Och en annan sida som kan vara vard att kasta ett oga pa ar BMC http://www.thebmc.co.uk/world/mm/mm0.htm
Charles Clarke som har skrivit artikeln har bla varit expeditionslakare pa Chris Boningtons sma utflykter.
 
buddha; sa:
Bästa sättet att minimera risken för höjdsjuka är att långsamt vänja kroppen vid höjd

Precis. Kemikalier kan aldrig ersätta god acclimatisering. Diamox medicinska användning är vid behandling av starr, och det kan finnas biverkningar som ej är utforskade. Vi brukar ha med oss Diamox, för att kunna ta ned symptom på höjdsjuka, men jag har bara tagit det en gång, när jag åkte jeep från Kathmandu till Lhasa. Fick en vansinnig huvudvärk när vi sov i Tingri på 4200 m.

Har haft milda symptom på höjdsjuka vid ett flertal tillfällen. Skarp huvudvärk. Det har utan undantag berott på för snabb ascent. Man har begränsat med tid och rusar på. Min erfarenhet är att om man avbryter uppstigningen och slår läger vid första tecknet på att man är på väg att bli höjdsjuk och sover en natt eller två så går det över.

Tips: på hög höjd gäller det att få in en lugn jämn rytm. Att undvika rusher, ryckighet och tävlingsmoment. Den som är svagast eller bär tyngst bör således få gå först och bestämma takten.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
SWE3171; sa:
1. I FASS star det att man ska undvika att ta acetylsalicylsyra tillsammans med Diamox. Da detta ar standard for mig & andra av anledningar som du kanner till sa blev jag lite forbryllad. Ar det en farlig kombination eller uteblir bara effekten av Diamox?
--------
Lite knepigt att kolla upp eftersom företaget som tillhandahåller Diamox på svenska apotek valt att inte vara med i senaste Fassupplagan. Jag skall titta om jag har någon gammal Fass i något hörn. På rak arm så kan jag se en möjligt interaktion då bägge substanserna sänker pH. Det borde inte vara något problem på hög höjd.

2. Av bade klattrare och lakare har jag hort skiftande uppfattningar om verkan hos Diamox EFTER att hojdsymptomen har uppstatt. En del menar att det endast kan tas i forebyggande syfte och saledes meningslost och en del andra har sagt att det kan gora underverk for att komma pa fotter & ta sig ner (och jag tror inte att de hade forvaxlat det med Dexametason). Vad ar din uppfattning?

---
Effekten finns men det tar tid för den att verka fullt ut. Att minska höjd är det effektivaste och kan vara det ända livräddande.

3 Ger du (eller nagon annan du kanner till) foredrag pa omradet?

---
Jag har inte gjort det mer än en gång och det var nog 15 år sedan och i ett litet sammanhang.

Kanske borde du försöka få tag på någon svensk expeditionsläkare i stället. Kolla med stellan.ungerholm@sergelgruppen.se

Johan von Heideken skulle kanske kunna hålla föredrag också (läkare klättrare mm med erfarenhet från Denali).

Jag tror inte det finns någon egentlig svensk expertis på området då vi inte har någon tradition av höghöjdsforskning. Bengt Saltin professor i fysiologi i Köpenhamn cmrc@rh.dk eller Dag Linnarsson professor i omgivningsfysiologi i Stockholm Dag.Linnarsson@fyfa.ki.se kanske kan ge något tips.

Thure
 
Tack för alla inlägg!

Nu har man verkligen blivit upplyst. Det är bara en sak jag inte förstår. Kunde man ta Diamox om/när man får problem?

(Vi har tänkt att gå Wiskyleden, både för att det är större chans att klara den samt att de säger att den är finare.)

MVH
Ove
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ringnes Afrika Kili researrangörer? Trekking 3
monicanagano skor till kili Trekking 1
MickeOlle Arrangör Kili Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.