Diamox
Hej.
Det är nödvändigt att känna till riskerna med akut höjdsjuka om man skall bestiga Kilimanjaro.
Jag har under ett tiotal år undervisat om akut höjdsjuka och ofta skrivit ut Diamox till svenska Kilimanjarobestigare.
Det finns de som allergiska mot Diamox och Diamox bör ej tas av astmatiker.
3 av 4 som tar Diamox i förebyggande syfte har nytta av detta på en bestigning som Kilimanjaro.
Det absolut viktigaste är att veta att det ända livräddande vid allvarliga symtom på akut höjdsjuka är att snabbt gå ned på lägre höjd. Det kan vara ödesdigert att vänta till nästa dag.
I övrigt friska personer avlider då och då i akut höjdsjuka på Kilimanjaro eller på Trekking i Nepal.
Själv skulle jag ta Diamox på Kilimanjaro då jag vill vara i så bra skick som möjligt för att ha utbyte av bestigningen men också för att jag bedömer det som säkrare med än utan.
De som vet att de tål hög höjd bra kan/bör avstå förebyggande behandling men det kan ändå vara bra att ha med medicineringen om symtom skulle uppstå men som sagt man måste ned till lägre höjd.
Längre acclimatisering än normalrutten upp är givetvis att föredra. Det finns också andra trådar om akut höjdsjuka här på Utsidans Forum.
Det finns en hel del skrivet på www om akut höjdsjuka se t ex
http://www.princeton.edu/~oa/altitude.html
Lycka till med resan och bestigningen.
Hälsningar Thure Björck Lungläkare på Huddinge Universitetssjukhus