Sarek & båtpris.

Jag har tidigare vandrat genom Sarek ner mot Aktsestugan via Rapadalen men tänkte i år ta mig upp via Lulep Vassjajåkåtj och vandra på kalfjället mot Skierfeklippan. Undrar om det är någon som har vandrat här tidigare och kan tipsa om lämplig vandringsväg. Har tänk att gå på skrå så mycket som möjligt för att kunna se dalen. Även en övernattning är planerad på kalfjället.
Är det någon som vet hur mycket det kostar att åka med båten upp för Sitojaure?
Tommy
 
Förra sommaren vandrade vi från Aktse, norr om Skierffe parallellt med Rapadalen och ner i dalen vid Alep Vássjájågåsj. Motsatt riktning mot din rutt alltså. Knalla upp till runt 1100 meters nivån och sedan är det bara att följa den kurvan på gräsmarker (gå inte för högt, då blir det stenigt), hålla söder om Suorkitjåhkkå och skråa fram till Skierffe. Älgarna syns tydligt mot de ljusa gläntorna nere i dalen. Vid ett tillfälle såg vi samtidigt sju älgar som betade nere i dalen.
 
kärlek; sa:
Är det någon som vet hur mycket det kostar att åka med båten upp för Sitojaure?
Tommy
Åkte från Sitojaurestugorna till Rinim förra sommaren. Det kostade 250:- kr. Vad det kostar på tvären vet jag inte.
--
Sitojaure/Kungsleden
Ca 20/6-7/9. Erik-Ivar Kallok 070-274 72 63, 010-257 52 31
--
Båtskjuts Sitojaurestugan - Rinim 250:-
Per Kuhmunen 0971-556 16, 010-270 33 43, 010-269 88 44
// Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
fjölar Motsvarighet till Sarek - utomlands Trekking 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.