Klättring i Jönköping

Hej!

Jag skall till Jönköping i helgen och undrar om det är någon som har tips på fina klätterleder i Jönköping med omnejd.

Tack på förhand!

/Charlotte
 
Det finns...

... förvånansvärt lite klättring i Jönköping. En bra sportklippa finns och sedan skall det finnas något enstaka mer men där har jag inte varit. Den bultade väggen ligger upp mot Bankeryd till och passar bäst om du klättrar runt sjuor svensk grad.
Annars är det till småländska höglandet och Eksjö/Tranås/Vetlanda som du skall ta dig.
Försök med Jönköpings klätterklubb eller AB klätterochfriluft (länk finns på jkks hemsida vilken du hittar på skf sida under klubbar, där hittar du även höglandsklättrarna).
Lycka till // Johan R
 
Undrar..

Vart ligger den bultade leden i bankeryd? jag bor där men jag visste inte att det fanns en klätterled där, men man lär sig nytt varje dag.
 
"Ammunitionsfabriken" tror jag man kallar det eller Tolarp, vilket ligger ovanför stadsdelen Bymarken. Tag Björnebergsvägen (börjar nerifrån vägen mellan Jkpg-Bankeryd), sväng av första gatan vänster då man nått krönet på b-vägen, sedan höger mot Tolarp. Tag sedan första grusvägen till höger= framme.

Lättillgängligt och ca 15 m högt. Inget optimalt nybörjarställe direkt. Det finns dock några lättare leder (både bultat och natur) vilka har toppankare.

Tommy
 
Bankeryd

Hej,
Det var väldigt längesen jag var där men det finns leder som ligger mellan Trånghalla och Bankeryd. Har för mig att det fanns ca 3-4 leder där vara en i sexa registret samt resten lite hårdare. Åker man mot Bankeryd från Jönköping så svänger man av i Trånghalla och följer vägen igenom T-halla. När man är på väg ut ut T-halla så ska det finnas(fanns) en buss vänd plats där man kunde parkera. Gå upp i skogen ovaför vägen och leta på. Någon närmare beskrivning kan jag tyvärr inte ge.

Kolla med klätterklubben, har för mig att Håkan höll på att jobba med förare över både Bankeryd, Tolarp och Vattenledningsparken.

Lycka till!
/Anders
 
Hej,

Jag ska också till Jönköping i helgen, hinner dock inte klättra denna gång.

Det finns mer klättring än man tror. Fina klippor vid äppelodlingarna på gamla grännavägen precis norr om Huskvarna.

Utmed järnvägen vid Tabergs södra fot finns också några bultade sportklätterleder (5-6-registret om jag inte minns fel).

Min favorit som jag ofta gör när jag hälsar på släkten i Jönköping är dock de lite längre turerna på stora väggen på Taberg. Det är inte den bästa klippan och ganska svårsäkrat men det är en fantastisk miljö med mycket luft under fötterna - det är fyra till sex replängder. Svårigheten är endast grad 3 till grad 5.

Dessa leder pratas inte så mycket om idag men det fanns en hel del klättrare där på sextio- och sjuttiotalet. Inget för sportklättrare men väl äventyrare.

Lycka till i helgen!

/Henrik
 
HW; sa:
Min favorit som jag ofta gör när jag hälsar på släkten i Jönköping är dock de lite längre turerna på stora väggen på Taberg. Det är inte den bästa klippan och ganska svårsäkrat men det är en fantastisk miljö med mycket luft under fötterna - det är fyra till sex replängder. Svårigheten är endast grad 3 till grad 5.

Dessa leder pratas inte så mycket om idag men det fanns en hel del klättrare där på sextio- och sjuttiotalet. Inget för sportklättrare men väl äventyrare.

Var vid foten av berget häromdan och konstaterade att det helt klart skulle vara kalasfint att klättra där om det inte vore för en sak. Jag trodde nämligen att man kan inte kan/bör klättra där, då jag hört att berget är för söndersprängt och poröst. Skulle mer än gärna ge mig på det, men ryktet skrämmer.
Någon som kan utveckla, som sitter på mer information?
 
Taberg gör sig nog bäst i skymning/gryning, gärna lite rimfrost eller hällande regn. Lite alpin attityd, ett gäng hexor, ett par bekväma skor. Klart det faller en och annan sten om man inte är försiktig, det är ju inte sp**rtklättring. Det är inte rätt plats att inviga flickvännen i klättringen, inte heller för att visa charmen med naturliga säkringar. Man kanske ska tänka sig för ett par gånger innan man sätter en friend. Men sammantaget väl värt att klättra, för mig är det en av de turer, bland hundratals, som sticker ut, som jag faktiskt minns flera år efteråt.
 
Hjälm

Var på Taberg i helgen och klättrade. Hjälm är nödvändigt, likaså förnuft. Följde vägbeskrivningen som fanns tidigare i detta inlägg och hittade ingen "sydvägg" som gick längs järnvägen. Däremot en som mer ligger i östlig riktning (den stora, höga väggen). På berget finns också ett ursprängt dagbrott som är lite skålformad. Denna är i sydlig riktning. Vart är det rekommenderat att klättra eller klättrar ni (vi?!?) få som klättrar där lite var stans?
/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BrittMarie Klättring i Jönköping? Sportklättring 4
RonnyBb Styrketräning och klättring Sportklättring 12
johnliungman Klättring mellan Fontan och Gorges du Tarn? Sportklättring 5
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Fredrikaa klättring nära zürich Sportklättring 6
ph.nilsson Klättring i spanien, resan malaga-el chorro Sportklättring 1
Klätterhanna Klättring i Thailand? Sportklättring 5
luktafotogen Klättring- Kinnekulle Sportklättring 27
Norheim Protes och Klättring Sportklättring 11
El Barto Möjliga Stockholm klättring Sportklättring 4
piklas87 Klättring Amalfikusten??? Sportklättring 3
sofza Klättring i Turkiet med barn? Sportklättring 1
lisayey Klättring i Sydostasien Sportklättring 1
lund_mikael Korsica klättring Sportklättring 2
MercenaryFalk Klättring i Kullavik Sportklättring 0
farfarsmurfen Klättring i Indien(Mumbai) Sportklättring 1
Raskolnikov Klättring / klättrare i Briancon 05100 Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
sliwka2002 klättring/bouldring i Kalmar Sportklättring 1
mömmi Klättring i Skåne Sportklättring 2
Peter.B Klättring i Borlänge Sportklättring 2
helenabrogren Klättring i Colorado? Sportklättring 5
andmarsjo Klättring över midsommar Sportklättring 2
Joel_80 Klättring i Norge Sportklättring 5
klätterpojken klättring i leksand Sportklättring 3
cmh Klättring i Polen Sportklättring 1
jamo Billigaste internetbutiken för klättring? Sportklättring 54
ChrisX Klättring i norra spanien? Sportklättring 0
Tvmma Klättring Tasmanien Sportklättring 1
402285 Klättring i Portugal Sportklättring 0
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
Klättring under Lulekalaset Sportklättring 0
yo-nas Klättring/Klättergym i Barcelona med omnejd? Sportklättring 3
Majsi Klättring runt Florens Sportklättring 0
pirx klättring i norra tyskland? Sportklättring 4
TT Klättring i stockholms skärgård? Sportklättring 2
klätterpojken klättring sicilien Sportklättring 1
Kristian24 Klättring med barn Sportklättring 3
Baver Inomhus klättring i Trollhätte/Uddevalla/Vänersborg i Sportklättring 11
Jag kan inget om klättring Sportklättring 18
andreasroos Klättring Sundsvall Sportklättring 4
brascav Europa klättring? Sportklättring 9
JWA Klättring på Malta Sportklättring 4
Fettot Klättring i Montsant Sportklättring 3
ingen klättring för mig Sportklättring 3
klättring i göteborg Sportklättring 0
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
jessie Klättring på Sardinien Sportklättring 1
tallbarr Bulgarien klättring - finns den? Sportklättring 1
Skydivergirl Klättring när man är gravid? Sportklättring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.