24 timmar på 25 liter

Jag sitter och klurar på ett litet tankeexperiment (än så länge)

Packa för 24 timmars ensamvandring i skogen i och på en 25 liters ryggsäck. (Tänk Haglöfs tight medium)
Mat för ett dygn och utrustning för att övernatta utomhus sommartid.

Går det?

Jag tänker mig ett liggunderlag surrat utanpå. En regnponcho som dubblerar som skärmskydd. Ett minikök, eller bara ett kärl för att koka över eld. Plåster/1:a förband i fickan. Kniv i bältet.
Kanske skippa sovsäck och istället använda en filt eller ett värmeplagg (ala lumpen)? Mat behöver inte ta mycket plats, men vatten måste få plats någonstans också.

Ideer?
 
Att klara sig ute i 24timmar på sommaren kräver inte mycket, kan du inte beräta lite vad du tänkt.. Skall det vara någon form av lättviktexperiment eller någon form av lite överlevnadsutflykt..

Behöver du kranvatten eller kan du planera turen så att det finns vatten på plats, sjö, bäck eller liknande..

Liggunderlag kan bytas mot granrisbädd om det är ultralätt du e ute efter.
 
Det finns folk som vandrar i månader med säckar i den storleken:)

Nä, ok, deras säckar är nog lite större, men det är inte så svårt.

Det som tar stor volym är oftast sovsäcken, men det finns ju rätt många dunsäckar runt noll grader som har en packvolym på max 2 liter. Liggunderlaget utanpå kan väl vara en bra ide som sagt var. Kök tar inte stor plats om det ska var ett enkelt för en person. Mitt "gamla" ultralätta kök ryms helt i grytan (på 0,5 l), kolla på min icke uppdaterade sida http://nermander.homeip.net/latt.html

Nu är det nästan bara kläderna kvar, ska man bara vara ute 24 timmar så kommer man inte att råka ut för så stora variationer så det ska nog inte vara några problem. Det plagg som tar störst plats i min packning är nog fiberpälströjan, den tar nästan upp lika mycket plats som resten av kläderna tillsammans.

Jag var ute i helgen och "träningsvandrade" med min 6-åriga dotter, vi gick väl totalt 1,5 mil (hon går ju inte så fort och är inte van). Hon bar i princip bara sin sovsäck och sitt liggunderlag (ett nedkortat) i/på sin lilla rygga, jag bar allt annat (tält, kök, mat, hennes kläder, mina kläder) i min 60-liters ryggsäck och den var ju inte på långa vägar proppfull. Allt vatten vi drack "rått" hade vi med oss (hade väl 4-5 liter), däremot använde vi vatten från en sjö till disk och matlagning (och tvätt av hennes byxor som hon spillde hela frukostgröten över).
 
Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter :)

Jo ungefär såhär: att givet 25 liters packvolym få det så bra som möjligt.
Tänkte bara att det vore intressant att räkna liter istället för kilon.
 
Är det sommar så kan man gärna skippa liggunderlag + sovsäck om det bara är 24 h, man kan "vila" lite under de 2 mörkaste timmarna, man skall definitivt inte sova bort den svenska sommarnatten. Regnkläder behöver man ju inte om man bara planerar lite. Så satsa på mat, lite extra kläder och vätska. Går man sedan långa sträckor så kan det vara bra att reglebundet byta sockor. .
 
100 km i 24 h

Här i Finland är det en någon liten trend, att man försöker att gå 100 km inom 24 timmar. Jag har inte än försökt mig själv, men har läst många skojiga berättelsen om hur de gick eller inte. Glöm inte att tejpa fötterna och smörja skrevet, annars blir det svåra skavsår. Ta med tillräckligt mycket vätskan och energi. Planera ruten så, att du inte kan avbryta mellan 60 och 90 km, för då är smärtan värsta.
 
Re: 100 km i 24 h

mek; sa:
Här i Finland är det en någon liten trend, att man försöker att gå 100 km inom 24 timmar. Jag har inte än försökt mig själv, men har läst många skojiga berättelsen om hur de gick eller inte. Glöm inte att tejpa fötterna och smörja skrevet, annars blir det svåra skavsår. Ta med tillräckligt mycket vätskan och energi. Planera ruten så, att du inte kan avbryta mellan 60 och 90 km, för då är smärtan värsta.

Smärta? En kilometer på en kvart brukar man ju räkna med på normal vandring (4 km/h). 100 km på 24 timmar blir lite mer men inte mycket. Varför skulle det uppstå nån smärta på grund av det? Det är ju bara en lång rask promenad? Trött lär man nog däremot bli eftersom det inte blir nån sömn, men med tanke på killarna som gjorde klassikern på 24 timmar så tror jag inte att det är några större problem om man nu inte är helt otränad och har sprillans nya kängor.
 
Tiden har ganska stor betydelse, att gå 10-12 h (med kortare raster) fungerar bra för de flesta . Men sedan brukar många få problem med leder, skavsår osv, och det är just tiden som orsakar skadorna i form av utslitning.
 
Inga problem

GustavOh; sa:
Jag sitter och klurar på ett litet tankeexperiment (än så länge)

Packa för 24 timmars ensamvandring i skogen i och på en 25 liters ryggsäck. (Tänk Haglöfs tight medium)
Mat för ett dygn och utrustning för att övernatta utomhus sommartid.

Går det?

Jag tänker mig ett liggunderlag surrat utanpå. En regnponcho som dubblerar som skärmskydd. Ett minikök, eller bara ett kärl för att koka över eld. Plåster/1:a förband i fickan. Kniv i bältet.
Kanske skippa sovsäck och istället använda en filt eller ett värmeplagg (ala lumpen)? Mat behöver inte ta mycket plats, men vatten måste få plats någonstans också.

Ideer?

Det klarar du lätt på sommaren, om du hänger på ytterfickor kan du t o m köra en vinterhelg så (dubbla liggunderlag surrat utanpå).

Här är mitt lilla försök från i vintras:

35 L säck med stående sovsäck som är ganska skrymmande. Vatten i 1L flaskor nerpetade på sidorna (det var dåligt med snö så jag ville åtminstone ha dricksvatten). hemlagad färdigmat och extrastrumpor, varm mössa och varm tröja nerpetat längssidorna. Kniv (knivförbudet gör att man packar den i säcken) Nu är säcken full.

Sidfickor från stora säcken med resten d v s gaskök (test), gasflaska och ytterligare en tröja samt skal/regnkläder. Eftersom detta var ett test som tog sikte på sommarfjäll lade jag mitt tält under locket på ryggan. Liggunderlag (dubbelt) på ryggsidan av säcken.

Under sommarförhållanden, - tält, - skal + poncho, utan extra tröja 2 och med bantad mössa-vantar-påse och med ett mindre kök alt utan kök = inga problem att få ner allt i säcken. Ta bort vattnet också så får man en riktigt behaglig påse på ryggen.

Mvh,

J
 
Tack för alla svar. Det blir ett test så snart jag har 24 lediga timmar. (Betydligt svårare än de 25 litrarna är jag rädd...)

Jag började tänka såhär: Jag vet att jag kan leva lyxigt på 50l. Jag vet att jag kan överleva på (i princip) 0l. Frågan är hur bra jag kan få det mittemellan.
 
Tycker inte volymen på packningen spelar så himla stor roll. Bär man mer på kroppen/i fickorna så blir packningen mindre, men när det blir varmt kanska man vill lätta lite på klädseln och var ska man då göra av grejerna om ryggsäcken redan är knökfull?

Vet inte hur stor min lilla vardagsrygga är (men den ligger runt 25-35 liter) men jag ska försöka provpacka den för 24 timmar nån kväll och ta lite bilder på vad jag fick ner. Men då tänker jag packa kök, vilket man ju egentligen inte behöver för 24 timmar (det går att klara sig bra på kall mat ju). Finns många amerikaner som alltid vandrar utan kök. Fast att jag packar kök beror ju på att jag redan har ett pyttelitet kök:)

Har förresten ett Primus jubileumskök som är litet och pluttigt, men det väger så mycket, har dålig effekt och svårt att få den tillhörande gasflaskan full när man fyller.
 
nermander; sa:
Tycker inte volymen på packningen spelar så himla stor roll. Bär man mer på kroppen/i fickorna så blir packningen mindre, men när det blir varmt kanska man vill lätta lite på klädseln och var ska man då göra av grejerna om ryggsäcken redan är knökfull?

Men då spelar volymen roll, ju. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.